Jump to content

Musikkanlegg en uting i båt?


Sjøogvind

Recommended Posts

Inom Kosterhavets nationalpark är det inte tillåtet att

 

gräva upp växter

införa för området främmande arter eller populationer

ta med hund som inte är kopplad

göra upp eld annat än på anvisade och iordningställda platser

cykla eller köra motordrivet fordon annat än på vägar

ta med sig eller flytta på stenar

plocka ostron

jaga

tälta på Sydkoster samt tälta mellan kl 10 och 18 på Tenholmarna, Burholmen, Bockholmen, och Store Bror under tiden 1 juli - 15 augusti. I övrigt får tältning ske högst två dygn i följd på samma plats

dra upp eller förtöja båtar eller ankra utanför sandstränder närmare stranden än 50 meter. Kanoter och kajaker får dras upp på sandstränder om de placeras så att badstränder inte blockeras

förtöja och ankra på samma plats mer än två dygn i följd

tomgångsköra motor och använda motordrivet laddningsaggregat

 

Dette er Kosterhavets Nationalpark.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Greit å ha litt musikk i festlig lag, men når musikken er så høg at folk skriker til kverandre og når musikken står på til morgentimane, da blir eg irritert. Og om eg kom først til uthavna, skal eg da akseptere at sånn skal det vera, eller er det eg som må finne ny plass for å lade mine "batterier".

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Det har med å ha respekt for andre å gjøre.

Det går fint an å ha radio eller spiller på inni båten, men den bør ikke høres noe særlig utenfor båten.

Hva en hører på er for egne ører, ikke andres.

Det er å vise andre respekt.

Barns lek må man selvsagt finne seg i. Barn skal også vises respekt.

Snakk og latter i sommernatten må man finne seg i. Dersom det skjer i respekt for andre.

Seilbåteiere bør gjøre alt de kan for å sikre at det ikke skrangler i riggen. Alle båter har ett eller ett annet triks for å få det stille. Hos meg er det å bøye mastetoppen akterover. Dønn stille.

Tomgangskjøring og kjøring av generator skjer i mangel av respekt for andre. Det er unødig støy, forurensing og forsøppling. Som jeg viste til ovenfor er det nå eksplisitt forbudt i hele Kosterarkipelaget. Dette omfatter også alle gjestehavnene. Slik bruk er egentlig forbudt alle steder nedover kysten der da alle kommunene har forbud mot tomgangskjøring.

I Norge og da særlig i Oslo arbeides det med at også store skip skal over på landstrøm med en gang de klapper til kai. Det er landstrøm tilgjengelig de fleste steder, men det blir gjerne litt omstendelig med løse kabler, trafoer osv. Man prøver å arbeide frem en internasjonal standard lik den for vann.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke riktig som "JRK" skriver at : "Ingen kan påberope seg rett til hverken høy eller lav lyd". Det er jo noe som heter støygrenser her i landet, om det er på arbeidsplassen, i nabolaget, motorsykkel/bil, resturant/underholdningbransje, etc. etc., så jeg går ut i fra at dette også gjelder på sjøen?

 

 

Huff.. kjenner jeg blir litt svett av dette! hva har skjedd med sunn fornuft og folkevett?

man må da ikke ligge inntil en båt hvor det spilles musikk og folk er i godt humør? da er det bare og legge til et annet sted?

er ikke rart det blir krig i verden når folk henger seg opp i alt mulig!

 

har alltid hørt at "ekte båtfolk" ofte er noen særinger.. og det bekreftes vel her! Jeg blir aldri ekte båtfolk, kun en vanlig kar med båt :)

 

god sommer folkens;) sjøen er for alle ;)

Link to post
Share on other sites

I populære uthavner langs kysten må du forvente:

• Hylende unger og hundeglam

• Fjortiser i joller med illsinte 9,9ére

• Båtmotorer som startes på ettermiddagen for å lade batterier

• Agregatkjøring av samme årsak

• Røyk og askenedfall fra bålbrenning på kvelden i perioder hvor dette er tillatt.

• Sur parafinrøyk fra griller

• Musikk fra stereoanlegg og munter (tidvis høylytt) prat utover kvelden

 

Så lenge aktivitetene som frambringer denne støyen holdes innenfor rimelighetens grenser har du ingenting å klage over

 

Av alt dette du ramser opp her så er det bare motor og aggregatkjøring som jeg finner urimelig, synes Mulligans kommentar var fin.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...