Jump to content

Høyere temp etter bytte til kaldere termostat.Hvorfor?

Alfonzo

Recommended Posts

Nå har jeg byttet termostat på min md 21b,og alt av kjølere er rengjort.Før termostat bytte lå tempen på 80 grader ved tomgang,men etter at jeg bytte til ny 71 graders termostat,ja så viser jaggu den temp måleren 85 grader ved tomgang,og stiger opp mot 90 grader ved belastning.Stikker jeg fingeren i ekspasjons tanken,så er vannet litt over lunket,og holder jeg hånden rundt slangene som går til varmeapparat,så klarer jeg godt å holde rundt uten aat det blir for varmt.Er det måleren som kødder i båtn,eller kan noen si meg va som er normalt før jeg blir sprø?

Har spurt her på forumet va normal temp er på disse motorene,men får aldri noe konkret svar.Synes bare det er så merkelig at tempen steg når termostaten ble byttet?Kan jo selvfølgelig være at den gammle ikke stengte helt da.

Er også merkelig at tempen skal ligge tett under 90 grader,når termostaten er på 71?Er derfor jeg mistenker måleren.

Og hvor mye skal eventuellt tempen stige fra tomgang til marsjfart f.eks?

Jeg har hatt en slik motor i noen år, og på tomgang lå den alltid på rundt 70-73 grader. Ved full belastning kunne tempen komme opp mot 80 grader men sjelden over det. Original termostat er på 71 grader, og jeg byttet termostat til en som åpnet ved 82 grader. Det eneste som skjedde da var at tomgangstemperaturen ble noe høyere, og driftstemperatur landet på ca 82-83 grader. Det virker for meg som om det er noe galt i selve kjølesystemet, som ikke skyldes termostaten. Tipper det er noen hull i den gamle som slipper litt vann igjennom, og at det er årsaken til at den går med lavere temperatur. Men selv denne tempen er for høy. Jeg ville ha startet med å ta opp oljekjøleren. Lett for å legge seg mye søppel foran denne. Om den var i orden ville jeg ha sjekket impeller. Sånn kan du fortsette til du er sikker på at sjøvannet strømmer fritt. Om det fortsatt er trøbbel med temp, så er du nødt til å gå over ferskvannsystemet enten med systemrens eller demontere og syrevaske varmeveksler.

Håper det ordner seg. Dette er en motor som ikke tåler varmgang. Da ryker i beste fall toppakningen, i verste fall hele toppen...

Har spurt her på forumet va normal temp er på disse motorene,men får aldri noe konkret svar.Synes bare det er så merkelig at tempen steg når termostaten ble byttet?Kan jo selvfølgelig være at den gammle ikke stengte helt da.

Kan være lurt og lese manualen, om 21A/B står dette

"" Senk termostaten i varmt vann og sjekk med termometer at den åpner og stenger verd 68/72 grader, termostaten skal være full åpen ved 83 grader.""

https://baatplassen.n...o-penta-md2132/

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Olje kjølerer er trykktestet og gjort ren.Varme veksler er hatt iland og gjort ren båede på fersvanns og saltvanns siden.Sjøvannspumpa er det skiftet tettninger og impeller på,så den leverer mengder med vann.Denne motoren har også montert en betydelig større sjøvannspumpe en orginalt,så ut eksos kommer det strie strømmer.det er ingen problemer å holde hånden rundt om på kjøleslanger og ekspasjonstanken kan jeg holde fingeren nedi ved driftstemp,skal ikke denne ha samme temp som vannet ellers da?

Kan også legge til at kjølevesken er helt normal farge,og ikke noe rustbrun grums.

Redigert av matros72 (see edit history)

Hvorfor byttet du termostat i utgangspunktet? Noen spesielle symptomer du hadde? Veldig rart at et enkelt termostatbytte skal gi slike utslag. Hvis du har en på 71 grader så skal den begynne å åpne da og motor burde ikke bli mye varmere hvis det ikke er andre feil. Eller at den nye tstat er feilvare. At den ikke åpner slik den skal.

Når jeg kjøpte båten,så var motortemp for høy ved belastning,så derfor er hele kjølesystemet gått over,og ettersom det fulgte med ny termostat så ble den bytte også.Eneste som var med den nye,var at nederst på termostaten så er den en skive,og den var det en liten bøy på.Det rettet jeg ut så den så rett ut,så regner ikke med dette har noe betydning?Før alt dette ble gjort så lå som sakt tomgangs temp på 80*,å steg til tett under 90* ved belastning.Etter ligger altså tomgangs temp på 85* for så å stige til rett under 90*Har ikke fått tatt nå skikkelig testur enda,så vet ikke om den kommer til å stige enda mere da.eneste som er gjort er å kjøre i fortøyningene på 3200rpm i 10 min ca,og steg da altså til like under 90*.Mulig dette er normalt,men motoren kjennes ikke så varm ut..Nei får ta en sjekk på instrumentet tenker jeg.

Har spurt her på forumet va normal temp er på disse motorene,men får aldri noe konkret svar.

Originalt er termostaten på 71 grader, men 80 grader er å anbefale, se første avsnitt her.

Slik du beskriver saken er enten den nye termostaten defekt eller så er noe feil med saltvannsirkulasjon og/eller varmeveksler. Du skriver "derfor er hele kjølesystemet gått over". Kanskje noe har blitt feilmontert.

En siste mulighet er at temperaturmåleren viser feil.

MD21 har normalt ingen problemer med varmgang, kjølesystemet er godt dimensjonert.

Alt er rett montert,så tror nok ikke det er det som er problemet.Men kan jo være at termostat er defekt da,men ettersom at motoren ikke blir spesiellt varm når jeg kjenner rundt omrking på den,så tror jeg mest på måleren som jukser.Har defroster som går på ferskvannet,og det er ikke akkurat glovarm luft som kommer ut,men heller bare lonken luft.

Men når motoren er driftsvarm 80-90* hva slaks temp skal vannet i ekspasjons tank ha da?hos meg kan jeg glatt holde fingeren nedi uten problemer.

Kjenn på blokka og toppen med fingrene. Er tempen 80-90 gjør det umiddelbart vondt. er tempen ca 60 kan du holde et sekund eller 3 før det gjør vondt.

Siden vannet i ekspansjontanken ikke er varmt er det nærliggende og anta at føleren er kaputt.

Føleren sjekkes ved å holde den oppi 80graders vann.husk og jorde mellom godset på føleren & motoren.

Hva om du legger begge termostater i en gryte med kald vann og varmer så sakte opp på komfyren? Det burde går fint an å se når de åpner da?

:thumbsup::thumbsup:

Den gamle termostaten kan sitte fast i delvis åpen stilling, og da vil du få for lav temperatur ved liten belastning og høy temperatur ved belastning. Det skjer fordi du har vannsirk. når du ikke behøver, og for liten gjennomstrømming når behovet for kjøling er stort.

Hvis du bøyde og tukla med den nye termostaten så er jeg redd du har rota det til. Den hadde jeg kasta :smash:

Det er temperaturen på motoren som er av interesse, få lånt deg en ir. temperaturmåler og mål på termostathuset. Der skal du ha ca den temperaturen som måleren din viser, og tilsvarer driftstemperatur på motoren.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)

Nå har jeg vært i båten å sjekket litt,og det ser ut som at motor holder grei temp,klarer ikke å holde handa på blokka lenge før det blir for varmt.Motoren gikk lenge,og temp måleren lå på 85 grader hele tiden,men vannet i ekspasjons tanken holdt 40 grader.Er dette normalt da? det skal vel ha samme temp som resten av motoren,eller fungerer det ikke sånn på md21b?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...