Jump to content

Sprekker i skrog, Leisure 22

littmild

Recommended Posts

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe meg seilbåt, og har i den forbindelse vært å kikket på en Leisure 22, båten så grei og hel ut i glassfiberen, noe slitent, men det må man vel regne med.

Men har to punkter jeg ønsker å forhøre meg mer om:

1: ca, 10-20 cm fra kjølen(til styrbord) var det noen "alvorlige" sprekker, største sprekken i bildet her er ca 10 cm lang, og 1-1,5 cm dyp(men ikke gjennomgående)

bilde0077.jpg

Er dette veldig alvorlig, og i så tilfelle, er det vanskelig å reparere dette? Jeg tenker å ta båten ut av Oslofjorden, antakelig over nordsjøen noen ganger, er dette en sikkerhetsrisiko?

2: Ser ut til å ha vært lekkasje i det ene vinduet, vinduet ser ut til å være holdt på plass av to alu-lister som er skrudd sammen, og en gummilist(som er helt tørr).

bilde0081.jpg

Regner med at dette ikke bør være altfor komplisert å reparere, men noen som har gjort liknende jobb før?

Ellers ser båten fin ut, litt prosjekt blir det jo uansett hva jeg kjøper for budsjettet jeg har, har ikke fått sett seil og rigg, men ifg. selger skal dette være bra.

Både jeg og min far, som skal være medeier, har falt for Leisure-båtene, og vi vil helst ha en slik fremfor alternativene(Viggen, Columbie 66, osv), de er vanskeligere å få tak i, så blir jo automatisk litt mindre kresen, derfor hadde det vært fint med innspill "utenfra".

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Jeg tenker det samme som deg.. Ble en stor skuffelse da jeg hadde gått gjennom hele båten og fant dette under siste luka jeg åpna. Men som nevnt er denne båttypen vanskelig å få tak i, så kunne vært villig til å hatt litt arbeid med å reparere, såfremt jobben ikke blir altfor stor.

• 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Hei Littmild. jeg har noe det samme problemmet i sprekken på vinduet du har på min leisure 22.. si fra viss du finner ut en løsning på problemet :)

Hei, løsningen som er gjort i båten jeg har nå er rett og slett fjerne hele vinduet, bytte gummilister(evt bruke en form for fugemasse), og så montere det sammen igjen, på båten min var ikke tre-rammen inni skadet så mye enda, men om den er like skadet som den på bildet over ville jeg laget en ny ramme, er ikke store jobben det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...