Jump to content

Er dette en vannutskiller eller et filter?


Tusenårsfalken

Recommended Posts

Hei.

 

Eg er totalt grøn på motorar/drivstoffsystem og held på å gjer meg kjent med den nye båten min før sjøsetting (Alo Mikkel 26).

Motoren har eg ein god guide til, men elles slit eg litt.

Leser om bunnslam/vann nederst i tanken og her fann eg inga tappekran. Var kansje 5cm med rom over tanken så det var vanskelig å komme til her. Har p.t slått det fra meg om eg ikkje finner ei pumpe som kan funke.. og som eg klarer å rote litt rundt med.

 

Så ser eg etter vannutskiller og finner denne dingsen:

20120327_164337.jpg

 

Er dette et "grov"-/"for"filter eller en vannutskiller?

 

Skrudde på en liten tap under og fekk diesel på fingra.

 

Kvar kjøper eg eit slikt filter?

 

Står desverre ingenting i Yanmar-manualen min om bytte av denne (ikkje så rart då den ikkje er på motoren kansje ;) )

Er det nokke å hugse på om eg forsøker å bytte dette?

Link to post
Share on other sites

Ja, du har rett. Dette er eit forrfilter/grovfilter/vannutskiller. Enn bør av og til drenere litt diesel frå den skruen under filteret slik at du får ut vann som kan samle seg her. Dette er eit helt kurant filter å få tak i, så om du tar med deg filteret, eller skriver opp nummert på filteret. Så er det bare å stikke til nærmaste båtsjappe for å få nytt filter, enten av samme merke, eller ett annet merke som tilsvarer det samme som du har. Husk å alltid ha med reservefilter ombord.

Link to post
Share on other sites

Ok, tusen takk for svar.

 

Får stikke innom en plass imorra/overimorra.

 

Kjøper man heile den svarte greia eller berre ein "filterinnsats"?

 

Korleis skifter eg heilt konkret? Må eg gjere noko slik at det ikkje renner diesel over alt?

Link to post
Share on other sites

dersom du er helt grønn, som du sier selv, så kan du nok ha svært god nytte i å få veiledning av en bekjent som kan noe om alt som har med motoren å gjøre. Det er utrolig lærerikt å få folk som kan dette til å peke og forklare om motorens komponenter, vedlikehold og daglige og periodiske sjekkpunkter.

 

Når du tapper diesel av forrfilteret, prøv å samle det opp i et glass så du kan se om det er noe drit som kommer ut. Er det rent og pent, så kan dette gi en fin indikasjon på om tanken er ren.

Jeg går ut ifra at det er en stengekran mellom tank og filter. Steng kranen før du skrur av filtersatsen så dieselen ikke får renne ut av tanken ustoppelig. Jeg kjenner ikke filteret som står i båten din, men enten bytter du hele den sorte delen, ellers så er det et filter som står inni den sorte beholdere.

 

Skriv ned nummeret på filteret og søk det opp på nettet.

 

Har du spurt selger om når oljer, filtere, impeller og dynamoreim ble skiftet sist, hva ble gjort med motor mm i høst? Er det skiftet anoder/zink på aksling/drev og eventuelt i motor? Det normale er å skifte oljer og fitere når båten settes i opplag. Dersom dette ble gjort i høst, er det ingen grunn til å gjøre dette på nytt nå.

Et råd jeg kan gi deg er å hyre en proff mekaniker/ ta båten til et båtverksted, til å ta den første servicen. Si at du ønsker å være til stede under service'n fordi du er fersk båteier og har behov for å spørre/ bli forklart/lære litt om vedlikehold og ettersyn.

Om dine spørsmål forlenger tiden servicen tar med en time, så er dette vel anvendte 1000 kroner.

 

Selv var jeg tilstede på høstservicen på VP D6-motoren i båten vår, for to år siden. Jeg spurte mye og mekaikeren svare i vei. Utrolig kjekt å lære på den måten så en får oppklart og avklart ting man lurer på.¨

 

Dersom du vil gjøre kalargjøringen selv, mtp oljer, filtere, reim, impeller og zink selv, anbefaler jeg seg å jobbe stystematisk. Siden du ikke har gjort dette før, kan det være greit å først lage oversikt over arbeidsoppgaver, lag liste over innkjøp og verktøy du trenger, handle inn og utfør jobben mest mulig sammenhengede. Kryss ut etterhvert som jobben er gjort og ta vare på kvitteringer.

 

Det finnes et utall tråder her om hvilke sjekkpunkter og vedlikeholdspunkter som må tas.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

steng dieselen mellom tank og vannutskiller. Tapp diesel ved og skru ut tappepluggen i bunn av v.utskilleren. Bruk en bolle el.l. under for ikke å få mye søl. Løsne på skruen og ta den helt av som sitter på toppen av utskilleren, da løsner hele greia og da ser du hvilket filter som sitter inni der.

Link to post
Share on other sites

Eg burde nok ha hatt en litt grundigare gjennomgang med selger, men han skal jo være med på sjøsetting/masteheising så vi får ta litt då. Litt av problemet var at eg kunne så jævlig lite. Skal prøve å få med en kompis til drivstoffoperasjonen.... men problemet er at eg faktisk kun kjenner akademikarar her i Oslo :giggle: dvs, sendte en sms til en som jobber i nordsjøen... men har ikkje fått svar, han er vel i nordsjøen. bør vel kunne litt om pumper og slanger :giggle:

 

Tappa jo en cl eller to her om dagen. Såg greit ut det, ingen skit/vann.

 

 

 

 

Forrige eigar har tatt bra vare på båten og bytta filter,olje etc relativt ofte, men ikkje i haust pga lite bruk. Han har heller ikkje bytta det forfilteret på ei stund. Sjekka olja og den såg fin ut i mine auge, dvs slik den ser ut når den er på flaska. Har kjøpt inn oljefilter og dieselfilter (altså det som er på motoren). Anodene skal eg bytte, har målt opp størrelse etc. Var slitne rundt drevet. Motoranode veit eg ingenting om. Reim veit eg ingenting om den har vore bytta. skal sjekke om den må strammast.

 

Skal vurdere å ringe en mekaniker, det er nok et godt tips. Men føler meg vel kompetent til å utføre en den ting sjølv når manualen påstår at dette kan einkvar idiot klare. Men på dette filteret/vannutskilleren var det intet filter så då må eg spør mange teite spørsmål som om ein må stenge drivstofftilførselen.

 

Takker for tipsa. Eg får dra ned i båten og sjekke korleis opplegget er mtp å stenge drivstofftilførselen. Om eg ikkje finner ut av det så kjem eg tilbake med fleire bilder :)

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/i/topic/5896-info-om-dieselfilter-oenskes/

http://www.norpart.no/filter.html

http://www.ditech.no/index.php?mapping=41

https://baatplassen.no/i/topic/74326-dieselfilter-til-fornuftig-pris/

osv.osv., bare å søke litt.

Og pass på at tetningsringene ligger korrekt så funker dette greit.

 

Selv bruker eg en eldre type av denne varianten, da det er mindre søl ved skifting av filter. Betaler en hundrings lokalt for innsatsen.

http://www.keypart.com/separ

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, då var eg nede i båten og såg etter en måte å stenge drivstofftilførselen på... Tilstanden ved skottet/filteret har dokke allereie sett og ved tanken såg eg dette:

 

1332962247948.jpg

 

Ingenting! Kan egentlig ikkje tenke meg at det finnes ei kran andre plassar. Er jævlig usikker på om filteret står høgare enn inntaket på tanken. Er løysninga å løyse slangen frå røret som går i tanken?

 

Er dette en plan?

 

1. skaffe nytt filter (drar på lasa en dag)

 

2. løsne slangen frå tanken

 

3. tømme filter og innhold i slange i et eller anna

 

4. skifte forfilteret

 

5. skifte filteret på motoren

 

6. feste slangen til tanken igjen

 

7. normal lufterutine

 

 

Link to post
Share on other sites

Siden motoren min har manuell lufting venter jeg stort sett med dieselfilter bytte til båten er sjøsatt og tilbake i marinaen. Helst for ikke å ende opp som en propp for de andre båtene som skal sjøsettes om det skulle sitte en liten luftboble i motorens dieselsystem.

 

Jeg følger stort sett din prosedyre "Tusenårsfalken", men punkt 2-4 gjør jeg litt annerledes etter et tips fra min far. Under filteret setter jeg en stor, tom isboks, så løsner jeg drivstoffslangen fra motoren, deretter løsner jeg skruen i toppen av filteret slik at filterinnsats, skit og diesel renner/faller ned isboksen. Etter å ha byttet filterinnsatsen og skrudd sammen filteret kobler jeg en liten håndpumpe til slangeenden som skal inn på motoren og pumper diesel opp fra tanken, gjennom filteret og inn på en liten kanne til dieselen er fri for luftbobler (omtrent 1 liter). Når jeg så kobler slangen på motoren er det stort sett bare å starte opp, prosessen tar ikke stort mer enn 10 minutter og jeg unngår å måtte lufte motoren.

 

Skal finfilteret også byttes blir situasjonen litt annerledes, men i min båt byttes finfilteret hvert 4-5 år, men grovfilter byttes hvert år eller ved behov.

Redigert av bardsky (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var jo et tips godt "Bardsky". Vil jo helst ikkje ende opp som en propp som du seier. Får vurdere å utsette det til eg har komt meg på plass. Men er litt keen på å ta ei ordentlig lufting etc då motoren var litt tungstarta. Då står jo det i håndboka mi at vannutskiller og drivstoff-filter er ting å bytte då. Samt idiotiske ting som å sjekke at stoppknappen ikkje er dratt opp og at man har litt gass på ;) Har forøvrig lest meg opp med tricks her.

 

Desverre litt for trangt med isboks... men har ei trakt med slange på innkjøpslista... er dog ikkje plass til et filter i ei trakt ;)

 

Skal vurdere dette med håndpumpe på dieselslangen. Er det slik å forstå at den dieselen man pumper gjennom et nytt grovfilter inneheld luftebobler den første literen?

 

Men finfilteret blir nok bytta i samme slengen, mest for å lære det. Då må eg jo uansett til med matepumpa. Eg må vel ikkje pumpe opp en liter med diesel gjennom denne før dieselen er luftfri.... det kan jo vel ikkje gå? Som sagt er totalt grøn ;-)

 

Ka håndpumpe på slangen er det snakk om? Sånn som man har på påhengsmotorer?

Link to post
Share on other sites

Pumpen jeg nevner er noe tilsvarende denne:Manuell håndpumpe.

Det finnes flere lignende pumper rundtom, viktige å få en riktig overgang som passer drivstoffslangen (I nødens trang brukte jeg engang tuten fra en silikontube).

 

Når grovfilteret fylles dannes et dieselskum i filteret som jeg ønsker å bli kvitt og derfor pumper jeg alltid gjennom litt ekstra diesel slik at jeg kan koble slangen på motoren uten å frykte luftbobler. Hovedmotivasjon for å bruke denne pumpeløsningen er tidsbesparelse, det er ikke mange pumpetakene som skal til. Selv når jeg bytter finfilteret pleier jeg å gjøre det på denne måten da er det kort vei fra innsuget på motoren til lufteskruene, og jeg slipper og slite meg helt ut på jekke-/matepumpen. Dette er en svært enkel metode og min strategi ved tett grovfilter til sjøss. Om det ikke gynger for mye klarer jeg å presse grovfilterbyttet ned i 5-10 minutter om alt klaffer og jeg ikke bryr meg for mye om dieselsøl.

 

Det finnes sikkert smartere og mer elegante løsninger på denne problemstillingen, men ovenevnte er ihverfall enkel og robust.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Filterskiftet og lufting gikk veldig bra når eg fyst kom igang. Brukte tipsa om utendørspumpa og tvinga. Utrulig greit å lære seg lufteprosessen.

 

I grovfilteret var det litt skitt, men det var ikkje akkurat svart. Dieselen som rant ut var i hovedsak fin, men innholdt ca en cl med ei brunlig gugge som ikkje blanda seg med dieselen. Motoren starta på 1-2-3 så det var veldig gledelig. Veit ikkje om det er nokke å bekymre seg over.

 

Fikk polert og skifta anoder på aksling og skrog i går. Polering trudde eg skulle ta lang tid, men påføring med ei billig biltema pussemasking gikk jævlig kjapt. Av var det værre med, maskina fungerte i praksis ikkje... kansje eg hadde smurt for tjukkt på, men litt manuellt arbeid med sånn "pussesnøre" så blinka skroget som berre juling. Så då er det berre litt bunnsmørning som gjennstår, har allereie vannslipt. Det burde ikkje ta så lang tid, for det ser fint ut under vasslinja. Er dermed klar for sjøsetting med et par timers arbeid.

 

Men må vel ta en titt på sinkanoda på motoren i løpet av sesongen... var en del rust rundt den iallefall. Gruer meg litt til den jobben... Jævlig trangt.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...