Tusenårsfalken Startet 28.Mars.2012 Del på Facebook Startet 28.Mars.2012 Hei. Eg er totalt grøn på motorar/drivstoffsystem og held på å gjer meg kjent med den nye båten min før sjøsetting (Alo Mikkel 26). Motoren har eg ein god guide til, men elles slit eg litt. Leser om bunnslam/vann nederst i tanken og her fann eg inga tappekran. Var kansje 5cm med rom over tanken så det var vanskelig å komme til her. Har p.t slått det fra meg om eg ikkje finner ei pumpe som kan funke.. og som eg klarer å rote litt rundt med. Så ser eg etter vannutskiller og finner denne dingsen: Er dette et "grov"-/"for"filter eller en vannutskiller? Skrudde på en liten tap under og fekk diesel på fingra. Kvar kjøper eg eit slikt filter? Står desverre ingenting i Yanmar-manualen min om bytte av denne (ikkje så rart då den ikkje er på motoren kansje ;) ) Er det nokke å hugse på om eg forsøker å bytte dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 28.Mars.2012 Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Ja, du har rett. Dette er eit forrfilter/grovfilter/vannutskiller. Enn bør av og til drenere litt diesel frå den skruen under filteret slik at du får ut vann som kan samle seg her. Dette er eit helt kurant filter å få tak i, så om du tar med deg filteret, eller skriver opp nummert på filteret. Så er det bare å stikke til nærmaste båtsjappe for å få nytt filter, enten av samme merke, eller ett annet merke som tilsvarer det samme som du har. Husk å alltid ha med reservefilter ombord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tusenårsfalken Svart 28.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Ok, tusen takk for svar. Får stikke innom en plass imorra/overimorra. Kjøper man heile den svarte greia eller berre ein "filterinnsats"? Korleis skifter eg heilt konkret? Må eg gjere noko slik at det ikkje renner diesel over alt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 28.Mars.2012 Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 (redigert) dersom du er helt grønn, som du sier selv, så kan du nok ha svært god nytte i å få veiledning av en bekjent som kan noe om alt som har med motoren å gjøre. Det er utrolig lærerikt å få folk som kan dette til å peke og forklare om motorens komponenter, vedlikehold og daglige og periodiske sjekkpunkter. Når du tapper diesel av forrfilteret, prøv å samle det opp i et glass så du kan se om det er noe drit som kommer ut. Er det rent og pent, så kan dette gi en fin indikasjon på om tanken er ren. Jeg går ut ifra at det er en stengekran mellom tank og filter. Steng kranen før du skrur av filtersatsen så dieselen ikke får renne ut av tanken ustoppelig. Jeg kjenner ikke filteret som står i båten din, men enten bytter du hele den sorte delen, ellers så er det et filter som står inni den sorte beholdere. Skriv ned nummeret på filteret og søk det opp på nettet. Har du spurt selger om når oljer, filtere, impeller og dynamoreim ble skiftet sist, hva ble gjort med motor mm i høst? Er det skiftet anoder/zink på aksling/drev og eventuelt i motor? Det normale er å skifte oljer og fitere når båten settes i opplag. Dersom dette ble gjort i høst, er det ingen grunn til å gjøre dette på nytt nå. Et råd jeg kan gi deg er å hyre en proff mekaniker/ ta båten til et båtverksted, til å ta den første servicen. Si at du ønsker å være til stede under service'n fordi du er fersk båteier og har behov for å spørre/ bli forklart/lære litt om vedlikehold og ettersyn. Om dine spørsmål forlenger tiden servicen tar med en time, så er dette vel anvendte 1000 kroner. Selv var jeg tilstede på høstservicen på VP D6-motoren i båten vår, for to år siden. Jeg spurte mye og mekaikeren svare i vei. Utrolig kjekt å lære på den måten så en får oppklart og avklart ting man lurer på.¨ Dersom du vil gjøre kalargjøringen selv, mtp oljer, filtere, reim, impeller og zink selv, anbefaler jeg seg å jobbe stystematisk. Siden du ikke har gjort dette før, kan det være greit å først lage oversikt over arbeidsoppgaver, lag liste over innkjøp og verktøy du trenger, handle inn og utfør jobben mest mulig sammenhengede. Kryss ut etterhvert som jobben er gjort og ta vare på kvitteringer. Det finnes et utall tråder her om hvilke sjekkpunkter og vedlikeholdspunkter som må tas. Redigert 28.Mars.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Philonica III Svart 28.Mars.2012 Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 steng dieselen mellom tank og vannutskiller. Tapp diesel ved og skru ut tappepluggen i bunn av v.utskilleren. Bruk en bolle el.l. under for ikke å få mye søl. Løsne på skruen og ta den helt av som sitter på toppen av utskilleren, da løsner hele greia og da ser du hvilket filter som sitter inni der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tusenårsfalken Svart 28.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Eg burde nok ha hatt en litt grundigare gjennomgang med selger, men han skal jo være med på sjøsetting/masteheising så vi får ta litt då. Litt av problemet var at eg kunne så jævlig lite. Skal prøve å få med en kompis til drivstoffoperasjonen.... men problemet er at eg faktisk kun kjenner akademikarar her i Oslo dvs, sendte en sms til en som jobber i nordsjøen... men har ikkje fått svar, han er vel i nordsjøen. bør vel kunne litt om pumper og slanger Tappa jo en cl eller to her om dagen. Såg greit ut det, ingen skit/vann. Forrige eigar har tatt bra vare på båten og bytta filter,olje etc relativt ofte, men ikkje i haust pga lite bruk. Han har heller ikkje bytta det forfilteret på ei stund. Sjekka olja og den såg fin ut i mine auge, dvs slik den ser ut når den er på flaska. Har kjøpt inn oljefilter og dieselfilter (altså det som er på motoren). Anodene skal eg bytte, har målt opp størrelse etc. Var slitne rundt drevet. Motoranode veit eg ingenting om. Reim veit eg ingenting om den har vore bytta. skal sjekke om den må strammast. Skal vurdere å ringe en mekaniker, det er nok et godt tips. Men føler meg vel kompetent til å utføre en den ting sjølv når manualen påstår at dette kan einkvar idiot klare. Men på dette filteret/vannutskilleren var det intet filter så då må eg spør mange teite spørsmål som om ein må stenge drivstofftilførselen. Takker for tipsa. Eg får dra ned i båten og sjekke korleis opplegget er mtp å stenge drivstofftilførselen. Om eg ikkje finner ut av det så kjem eg tilbake med fleire bilder :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 28.Mars.2012 Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 (redigert) https://baatplassen.no/i/topic/5896-info-om-dieselfilter-oenskes/ http://www.norpart.no/filter.html http://www.ditech.no/index.php?mapping=41 https://baatplassen.no/i/topic/74326-dieselfilter-til-fornuftig-pris/ osv.osv., bare å søke litt. Og pass på at tetningsringene ligger korrekt så funker dette greit. Selv bruker eg en eldre type av denne varianten, da det er mindre søl ved skifting av filter. Betaler en hundrings lokalt for innsatsen. http://www.keypart.com/separ Redigert 28.Mars.2012 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 28.Mars.2012 Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Det er det klassiske CAV 296 filteret som også fungerer som vannutskiller. Noen har en glasskopp under filteret istedet. Finnes mengder av tråder om dette på forumet, f.eks. https://baatplassen.no/i/topic/56466-forfilter-cav-296-%3B-hvordan-fylle-det/ Du får filter-delen på Biltema, 52-522. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 28.Mars.2012 Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Du får filter-delen på Biltema, 52-522. Dette filteret får du slengt etter deg over alt, pakningene som behøves følger dessverre ikke alltid med, noen som vet hvilke leverandører som har pakningene? det er noen ekstra pakninger på de filterholderne som har vannutskiller i glass... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tusenårsfalken Svart 28.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Ja, då var eg nede i båten og såg etter en måte å stenge drivstofftilførselen på... Tilstanden ved skottet/filteret har dokke allereie sett og ved tanken såg eg dette: Ingenting! Kan egentlig ikkje tenke meg at det finnes ei kran andre plassar. Er jævlig usikker på om filteret står høgare enn inntaket på tanken. Er løysninga å løyse slangen frå røret som går i tanken? Er dette en plan? 1. skaffe nytt filter (drar på lasa en dag) 2. løsne slangen frå tanken 3. tømme filter og innhold i slange i et eller anna 4. skifte forfilteret 5. skifte filteret på motoren 6. feste slangen til tanken igjen 7. normal lufterutine Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tusenårsfalken Svart 28.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Oj, nye svar sidan eg starta å skrive. tusen takk!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 28.Mars.2012 Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 noen som vet hvilke leverandører som har pakningene? Følger med 2 stk hos Biltema. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 28.Mars.2012 Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 bare bruk en liten tvinge el og klem litt på slangen, så stenger det godt nok Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Tusenårsfalken Svart 28.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Ja, det blei jo litt enklare!! hehe er du frå Sæbæ, Sæbø? ej e innja Volda Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 29.Mars.2012 Del på Facebook Svart 29.Mars.2012 Sæbø på Radøy. Men utflyttet Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
bardsky Svart 29.Mars.2012 Del på Facebook Svart 29.Mars.2012 (redigert) Siden motoren min har manuell lufting venter jeg stort sett med dieselfilter bytte til båten er sjøsatt og tilbake i marinaen. Helst for ikke å ende opp som en propp for de andre båtene som skal sjøsettes om det skulle sitte en liten luftboble i motorens dieselsystem. Jeg følger stort sett din prosedyre "Tusenårsfalken", men punkt 2-4 gjør jeg litt annerledes etter et tips fra min far. Under filteret setter jeg en stor, tom isboks, så løsner jeg drivstoffslangen fra motoren, deretter løsner jeg skruen i toppen av filteret slik at filterinnsats, skit og diesel renner/faller ned isboksen. Etter å ha byttet filterinnsatsen og skrudd sammen filteret kobler jeg en liten håndpumpe til slangeenden som skal inn på motoren og pumper diesel opp fra tanken, gjennom filteret og inn på en liten kanne til dieselen er fri for luftbobler (omtrent 1 liter). Når jeg så kobler slangen på motoren er det stort sett bare å starte opp, prosessen tar ikke stort mer enn 10 minutter og jeg unngår å måtte lufte motoren. Skal finfilteret også byttes blir situasjonen litt annerledes, men i min båt byttes finfilteret hvert 4-5 år, men grovfilter byttes hvert år eller ved behov. Redigert 29.Mars.2012 av bardsky (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tusenårsfalken Svart 29.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2012 Det var jo et tips godt "Bardsky". Vil jo helst ikkje ende opp som en propp som du seier. Får vurdere å utsette det til eg har komt meg på plass. Men er litt keen på å ta ei ordentlig lufting etc då motoren var litt tungstarta. Då står jo det i håndboka mi at vannutskiller og drivstoff-filter er ting å bytte då. Samt idiotiske ting som å sjekke at stoppknappen ikkje er dratt opp og at man har litt gass på ;) Har forøvrig lest meg opp med tricks her. Desverre litt for trangt med isboks... men har ei trakt med slange på innkjøpslista... er dog ikkje plass til et filter i ei trakt ;) Skal vurdere dette med håndpumpe på dieselslangen. Er det slik å forstå at den dieselen man pumper gjennom et nytt grovfilter inneheld luftebobler den første literen? Men finfilteret blir nok bytta i samme slengen, mest for å lære det. Då må eg jo uansett til med matepumpa. Eg må vel ikkje pumpe opp en liter med diesel gjennom denne før dieselen er luftfri.... det kan jo vel ikkje gå? Som sagt er totalt grøn ;-) Ka håndpumpe på slangen er det snakk om? Sånn som man har på påhengsmotorer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bardsky Svart 29.Mars.2012 Del på Facebook Svart 29.Mars.2012 Pumpen jeg nevner er noe tilsvarende denne:Manuell håndpumpe. Det finnes flere lignende pumper rundtom, viktige å få en riktig overgang som passer drivstoffslangen (I nødens trang brukte jeg engang tuten fra en silikontube). Når grovfilteret fylles dannes et dieselskum i filteret som jeg ønsker å bli kvitt og derfor pumper jeg alltid gjennom litt ekstra diesel slik at jeg kan koble slangen på motoren uten å frykte luftbobler. Hovedmotivasjon for å bruke denne pumpeløsningen er tidsbesparelse, det er ikke mange pumpetakene som skal til. Selv når jeg bytter finfilteret pleier jeg å gjøre det på denne måten da er det kort vei fra innsuget på motoren til lufteskruene, og jeg slipper og slite meg helt ut på jekke-/matepumpen. Dette er en svært enkel metode og min strategi ved tett grovfilter til sjøss. Om det ikke gynger for mye klarer jeg å presse grovfilterbyttet ned i 5-10 minutter om alt klaffer og jeg ikke bryr meg for mye om dieselsøl. Det finnes sikkert smartere og mer elegante løsninger på denne problemstillingen, men ovenevnte er ihverfall enkel og robust. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 29.Mars.2012 Del på Facebook Svart 29.Mars.2012 Følger med 2 stk Typisk, får kjøpe to sett en gang i mellom da... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sleipnern Svart 29.Mars.2012 Del på Facebook Svart 29.Mars.2012 På min vp 31 tok jeg ut komplett hele filterdelen (festet med 2skruer) slangene var her lange nok til at jeg hadde alt lettere tilgjengelig for filterskifte. Siden lagde jeg festeskruer med vingemuttere til neste gang filteret skulle skiftes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tusenårsfalken Svart 29.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2012 Det var ikkje så dumt sleipnern...... desverre ser det værre ut for meg med 10 cm lang slange. Det motorrommet mitt er trangt! planen er jo å sjekke/skifte girolje også.... men til det må eg nesten finne meg ein dverg! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tusenårsfalken Svart 18.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2012 Filterskiftet og lufting gikk veldig bra når eg fyst kom igang. Brukte tipsa om utendørspumpa og tvinga. Utrulig greit å lære seg lufteprosessen. I grovfilteret var det litt skitt, men det var ikkje akkurat svart. Dieselen som rant ut var i hovedsak fin, men innholdt ca en cl med ei brunlig gugge som ikkje blanda seg med dieselen. Motoren starta på 1-2-3 så det var veldig gledelig. Veit ikkje om det er nokke å bekymre seg over. Fikk polert og skifta anoder på aksling og skrog i går. Polering trudde eg skulle ta lang tid, men påføring med ei billig biltema pussemasking gikk jævlig kjapt. Av var det værre med, maskina fungerte i praksis ikkje... kansje eg hadde smurt for tjukkt på, men litt manuellt arbeid med sånn "pussesnøre" så blinka skroget som berre juling. Så då er det berre litt bunnsmørning som gjennstår, har allereie vannslipt. Det burde ikkje ta så lang tid, for det ser fint ut under vasslinja. Er dermed klar for sjøsetting med et par timers arbeid. Men må vel ta en titt på sinkanoda på motoren i løpet av sesongen... var en del rust rundt den iallefall. Gruer meg litt til den jobben... Jævlig trangt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.