Jump to content

Gummibåt med rib eller uten ?


At-le

Recommended Posts

Hei, Jeg har en Brig 265 gummibåt med 6hk. Den går i plan lett med meg ombord og 2 småtroll, men får den ikke i plan med to voksne. Ifjor sommer gjorde vi en test hvor vi satte min motor på tenderen til en kompis som har en lett rib 310 lang og den gikk lett i plan med 2 voksne og min motor. Vi hadde en teori om at et ribskrog har mye mindre motstand i vannet/ligger høyere i vannet og at dette var viktigere enn vekt. Teorien ble bevist.

 

Det jeg føler skjer med for mye vekt i min gummibåt er at båten suger seg fast til vannet slik den aldri klarer å løfte seg opp.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville definitivt gått for RIB. Da min RIB henger i daviter brukte jeg mye tid på å lete etter en lett en - de letteste jeg fant den gang (ca 4 år siden) var Suzumar sine. De har også en del gode kvalitetsdetaljer (sprute-kant i "fenderlist", samt sprutelist på toppen = tørreste jolla jeg noen gang har hatt), og har en liten sving ned akter på skroget - virker nesten som et lite trimplan med ekstra løft akter. Planer greit med "lav" planingsterskel. Har aldri angret et sekund på overgangen til RIB. Min er 310 cm lang med dobbel bunn, og veier rett over 50 kilo. Den enkle bunnen veier litt mindre. Min er godkjent for 15 hk. Planet inntil i fjor med 3 barn og to voksne med 9.8 hk, men så blei familien for tung så vi ligger akkurat i utplaningen men kommer ikke over med alle ombord.

Link to post
Share on other sites

Kommer helt an på bruken, om du skal bare ut og se, legge til brygger etc.

 

Sitter selv og vurderer akkurat det samme. Vi bruker gummibåt som barnevakt (med årer - ikke motor ennå), samt en fin liten sak å dra i land på en strand.

Og der er det ikke alltid særlig aktuelt å trekke opp en strøken glassfiber rib. Stener og slikt er vel ikke akkurat glassfiber bunnens beste venn...

 

Synes selv denne rib'en med alubunn ser interessant ut. Om unga er oppe på en stein, så er det bare å ta ut gummi-hammern og banke det fint igjen. Besnærende tanke.

 

Alu-rib'ene jeg har sett - er gjerne lettere enn glassfiber ribbene også. Jeg vil også ha den i snapdavitaen uten å ufrivillig slippe uønskede kroppslyder for hvert løft...

 

Men, rib vil jeg ha. Har hatt "vanlig" med oppblåsbarkjøl. Selv med alu-dørk blir disse litt myke i vannet sammenlignet med rib.

Men det kommer jo an på hvor mye du skal bruke den.

Link to post
Share on other sites

Hej,

 

jeg valgte rib med glasfiberbund da jeg skiftede for to år siden. Som andre siger: Det kommer an på brugen. Hvis du udelukkende bruger jollen når vejret er fintfint og kun over korte distancer. Og hvis det er vigtigt at du kan pakke båden sammen og løfte den op på dækket/badeplatformen alene, så ville jeg vælge en båd med airdeck.

 

Men vil du sejle tørt i lidt mere sø, have en god stabilitet og fasthed, så vælg en rib-bund. Rib er meget mere "båd" end end airdeck.

 

Du kan læse om mine ovevejelser og andres råd her: https://baatplassen.no/i/topic/66620-gummibaad-glasfiberbund-vs-airdeck/

Link to post
Share on other sites

Bruken er helt avgjørende for hva en velger, noe mange har påpekt. F.eks. vårt bruk handler om å komme i land når vi ligger for anker. For oss vil en tung båt og motor bare være en ulempe. Men skal en ha en båt for å kjøre lange strekk og evnt. har daviter på moderskipet er selvfølgelig en ribb ok.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...