Jump to content

Tresnekkeprosjekt - verdt det?


Stereo

Recommended Posts

Hei! Har blitt tilbudt en Sørlandssnekke av en kamerat, mot henting. Som kjent kommer ingenting gratis, og det er derfor jeg tenkte det kunne være interessant å høre hva andre, mer erfarne trebåteiere, har å si om et slikt prosjekt. Et par fakta om båten og dens tilstand:

 

- Marna R1, '67 eller '69-modell.

- Vært under vann i ca. en dag før den ble satt på land.

- Stått på land delvis uten presenning i et par år.

- Noe sprekker i bord under vannlinjen.

- Litt sprik mellom kjølbord/planke/stokk (ikke utlært i båtbyggerfaget :confused: ) og bord i front.

 

Lurer med andre ord på hva man bør se etter for å vurdere om et slikt prosjekt er verdt en start, og hvor omfattende arbeid man må legge i det. Mener i utgangspunktet at alle trebåter fortjener en siste runde med "hjertemassasje" og "munn til munn". Er det noen konkrete områder på båten man bør være obs på, kan jeg ta bilder og legge ut for felles vurdering.

På forhånd takk!

Link to post
Share on other sites

Jeg er i gang med ett plastbåtprosjekt, som burde være "peace of cake" i forhold til dette, og jeg hadde aldri gått i gang hadde jeg visst hvor mye jobb det var. Men har du for mye fritid, penger og ufattelig med pågangsmot så kjør på. Og det kan selvfølgelig være du tilslutt sitter igjen med ett smykke av en båt (eller masse mat til nærmeste sankthansbål!)

 

Bilder er alltid bra!

Link to post
Share on other sites

Høres i utgangspunktet ut som et prosjekt med masse dårlig fyringsved.Men for all del så kan det være mye bedre en det høres ut.Men om du som er utifra eget utsagn er lite utlært i trebåtbygger faget ser såpass store feil og skader med en gang,så kan du regne med at virkeligheten er 4 ganger værre.

Jeg hadde vært veldig skeptisk til om motoren har tålt den påkjenninga og om den er startet opp etter svømmeturen.Har den ikke det så sliter du med den.

Tror jeg hadde satset på noe annet.

Om det er interesant så vet jeg at en bekjent av meg skal kvitte seg med sin Spjærøykrysser på 31 fot.Det er en båt fra 1980/81 med en Ford/sabb diesel.Fryktelig godt skrog men trenger litt jobb og kjerlighet fra dollbord og opp.

Den selger han for 5000,- siden han ikke får lov av kjerringa og ha den(he he).

Ring han på tlf:97056721 om det er interesant.Helst fra kl 16,00 og utover natta,siden han kjører lastebil på natt.

Ps.Båten står på land i Gjerstad.

Link to post
Share on other sites

På grunn av usikkerhet rundt tilstanden skal jeg forsøke å få tatt noen bilder av den i morgen. Kanskje det er min iboende optimisme som sier at dette ikke er et så stort prosjekt som jeg kan ha gitt uttrykk for, men har heller ikke noen forutsetninger for å bevise dette uten "photos". Når det kommer til det håndtverksmessige, er jeg ikke utdannet møbelsnekker, men heller ikke "tilbakestående" :thumbsup: . Planen er, dersom båten ikke er i u-båt stand, å kunne sjøsette den og la den være litt "sjørøver" i år, for så å gjøre mer med den etterhvert. Hvilke punkter bør jeg ta bilder av for å se hvilken diagnose man kan stille?

Link to post
Share on other sites

På grunn av usikkerhet rundt tilstanden skal jeg forsøke å få tatt noen bilder av den i morgen. Kanskje det er min iboende optimisme som sier at dette ikke er et så stort prosjekt som jeg kan ha gitt uttrykk for, men har heller ikke noen forutsetninger for å bevise dette uten "photos". Når det kommer til det håndtverksmessige, er jeg ikke utdannet møbelsnekker, men heller ikke "tilbakestående" :thumbsup: . Planen er, dersom båten ikke er i u-båt stand, å kunne sjøsette den og la den være litt "sjørøver" i år, for så å gjøre mer med den etterhvert. Hvilke punkter bør jeg ta bilder av for å se hvilken diagnose man kan stille?

 

 

Har du tørna motoren og sjekka magneten? Sistnevnte tok vel kvelden etter turen under vann vil jeg tro

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Mener han sa at den startet, men kunne nok vært greit å sjekke om det er tegn til liv uansett. Har du en kjapp forklaring på hvordan jeg går frem? Er ikke så bevandret i denne delen av motorverdenen...

 

 

 

Hvis det var meg du spurte så tar du tak i sveiven og kjenner om motoren tørner.Gjør den det skrur du ut pluggen og legger den på toppen med plugghetta på og sveiver.Da skal

pluggen gi gnist.Gjør den det skrur du pluggen i og sørger for bensin til forgasseren.Hjelper med en skvett bensin i drammekranen etter at stempelet er over topp.Den blåser i åpen

krane på vei opp og suger på vei ned.Magneten slår og pluggen gnistrer i det stempelelet er på topp(ørlite på vei ned). Lykke til

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...