Jump to content

Nordkapp Comtesse, Erfaringer?


snurresprett

Recommended Posts

Kikker litt på en 79modell Nordkapp Comtesse.. båten er meget pen, og det sitter en VP 5,7 V8 i den som skal være overhallet og skrudd sammen på nytt. Eieren sa at denne båten med motoren veide borti 2400kg? kan det stemme? var det skum i bunnene på de båtene?

 

er det ellers noen som har generelle erfaringer? det er utolig trangt der jeg skal bruke den, så er avhengi at det er en båt som "lystrer" og er enkel og håndtere.

Link to post
Share on other sites

den ene som ligger her som prosjekt var fylt med skum, men en annen Comtesse eier her sier at det ikke var skum i hans.. får sjekke det litt mer.

 

Motormessig er den en VP V8 med 280hk og ferskvannskjøling! den har nye topper, ventiler raisere + + + forrige eier hadde mye problemer så endte opp med og bytte det meste! så den skal være bra den nå!

men vil ikke kjøpe før den er fyret og konstantert ok..

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har hatt en Comtesse!! Men tror ikke noe på at den veide 2.4 tonn. Synes at det hørtes mye ut. Hadde et motorhavari en gang og tok båten hjem fra Åsgårdstrand. Og altså sveivet den opp med håndkraft på hengeren. Nå var det kraftig skrog og sikkert ikke spart på materialene, men kan det bli stort mer enn et sted mellom 1500 og 2000 kg?? Min hadde ikke skum noe sted, det var tanken midtskips i bånn og skott og motor akterover og skott pluss dørk i kabinen forover. Det var i hvert fall en veldig god sjøbåt, hørte en gang en historie om at en båt som hadde kjørt til Svalbard, men vet ikke om det var korrekt. Jeg hadde en VP aq140 (B21)og det var i snaueste laget. Men grei å manøvrere - gikk en gang på full spiker gjennom leia innenfor Sildeodden - fulgte etter seilmaker Brodersen om morgenen dagen Trebåtfestivalen åpnet. Det var sterk vind fra nordøst i mot ute på Sild, så jeg hengte meg på. Kom i gjennom.. - det var i dristigste laget, og var ned'på med propelen. Min var produsert av Alicraft i Arendal, de tok over etterhvert..

Link to post
Share on other sites

ingen tvil om at båten er solid! eier har skrudd og byttet mye på motoren, men vet ikke av hvilke kvalitet det er! motoren har lukket kjølesystem, så den skal ikke være tæret i stykker.

 

set det er et firma på sørlandet som selger nye motorer til 25.00.- (TRB Motor??)men peisen avhenger av type marinisering. hva er det snakk om da?

kan jeg bruke det som sitter på min?

Link to post
Share on other sites

ikke jeg heller dessverre, men det er byttet topper, ventiler, støtstenger, guideplates, vann+bensin pumpe, filter, elektronisk tenning, fordeler + + det som burde kanskje vært gjort ifølge selger er pakke om gasser, eventuelt nye pluggledninger..

 

 

eier har kun brukt båten en time etter att alt dette ble byttet..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...