Jump to content

Hvilken kompressorbaserte kjøleboks skal jeg velge?


MortenK

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en kjøleboks med kompressor på ca 20-30 liter. Men så er det hvilken jeg skal velge, da Ser at Sea Sea har fått inn noen nye noen som er prisgunstige fra SW Exergon. De virker jo solide, men er kvaliteten bra? Ellers er det jo Waeco sine som Sea Sea har og Isotherm som Seatronic har. Isotherm har jeg oppfattet er bra saker. Så hvilken leverandør bør jeg velge?

1. SW Exergon

2. Waeco

3. Isotherm

 

Hva sier erfaringene/kunnskapen til dere på forumet?

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Har ingen erfaring selv.

 

Men har lest en del Australske 4x4 blader, og i utmarka i Australia får utstyret virkelig kjørt seg. Der har Waeco en høy status.

 

Har såvidt hatt kontakt med Waeco i norge (i nærheten av Sandefjord) i forbindelse med problemer med en inverter, og fikk upåklagelig service der.

 

"my 2 cents..."

Link to post
Share on other sites

Tja, de virker jo bra, Waeco. Men lurer litt på denne her SW Exergon (eller Cool Concept, som jeg også ser det benevnes i Sea Sea katalogen. Tetningen i lokket virket bra, men hva med den øvrige kvaliteten. Synes lokkene på Waeco sine bokser virker "løsere" på en måte.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Når jeg var innom Waeco, så sa de at NAF hadde kjempetilbud på kjøleboks med kompressor. Dette er riktignok 2 år siden nå, men det kan være verd å holde et øye med NAF om det kommer tilbud der mot sommeren. Det er jo snakk om noen kroner for en ordentlig kjøleboks.

Link to post
Share on other sites

Har du et egnet rom å lage boks i selv? Ikke ekstremt mye arbeid å lage ved å bruke ferdige 50mm plater som limes med sikafleks. Da kan du kjøpe en kompressor som du plasserer på egnet plass. Ved å utnytte ledig rom kan man få en praktisk boks i en liten båt.

 

Jeg hadde en Indel kompressor med vanlig "O" fordamper før, fungerte utmerket. Nå har jeg invistert i Isotherm ASU med kjølemagasin. Kompressor går da sjelden da kjøring til å fra kai er nok til ca et døgn drift.

Link to post
Share on other sites

Har du et egnet rom å lage boks i selv? ............

 

Har tenkt tanken, men mulighetene er små. Liten båt ;-)...... For meg passer det nok best med en "flyttbar enhet". Jeg seiler av og til regatta og da vil jeg ha muligheten til å ta ut litt unødvendig vekt.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte båten min kom jeg i snakk med forhandleren om kjøleboksene de hadde. Grunnen til det var at det sto 4 tilsynelatende "like" bokser av forskjellige merker. Den billigste kostet vel 4-600 og den dyreste over 2000.. Han sa at hovedforskjellen var strømforbruket. Den dyreste kunne stå å gå i timevis, mens den billige tappet batteriet i løpet av få timer. Du får sjekke strømforbruket:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...