Jump to content

spørsmål angående eldre torskegarn


Fausken

Recommended Posts

Har arvet noen torskegarn fra min bestefar, så tenkte eg skule sette nå til helga. Fra før av har eg eit nytt torskegarn, på det er det en blyline i botnen og en korkline i toppen av. Dette ser eg at det ikkje er på dei eg arvet av min bestefar. Hva må eg gjøre hær? er det nødvendig med bly og korkline eller vil garnet stå fint i sjøen uten?

 

Takknemlig for all hjelp..

Link to post
Share on other sites

Først bør du sjekke om garnene er lovlig i bruk. Nye regler fra 1/1-12. Maskevidde på 126mm sør for 62N og 156mm nord for 62N. For fritidsfiske. Siden du er så langt nordfra så er muligens dette i orden. Men for vi her i sør var det vanlig med mye mindre maskevidde.

Vi har nesten måtte kaste alle garnene våre. Heldigvis var de gamle å slitt.

 

Det må jo være en form for søkke nederst og oppdrift øverst i garnet for å kunne fiske. På eldre garn var det ofte blylodd med jevne mellomrom nederst og flytelegmer som var plassert med jevne mellomrom øverst. Hvis garnene dine ikke har dette er de ikke ferdig montert.

Link to post
Share on other sites

hmm,, virker litt rart, for garna har vært brukt mange ganger før av bestefaren min, men har gjekk bort for nokon år sidan så er ikkje nokon eg kan spørr helder, bjunder nesten å lure på om det er torskegarn. Kan det være nokon anna type garn eller? maskestørrelsen er ca 190mm.

Link to post
Share on other sites

Her er einaste bildene eg har nå, kan ta fleire når eg kommer heim.

 

img_0192.jpg

img_0193.jpg

 

Det er snakk om dei blå garna som henger i midten, tippa dei er ca 5 meter høge.

Dei til venstre trur eg er hysegarn

Til høgre for dei blå henger eit trollgarn og eit torskegarn som eg har kjøpt.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at det er vanlige 10/12 omfers garn.

I bunn skal det være garnstein eller notbly(ca 1 m mellom)Monterer man blyline må den

festes i forsen så garnet er ca 20-25 cm over bunnen.

Da slipper man mye av "driten" som følger med ved haling.

Til fle brukes garnringer 6" eller garnblåser6"som man får hos

notverksted.

Redigert av Erling P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...