Jump to content

Smelting av gamle sinkanoder


Haraune

Recommended Posts

Er det mulig å smelte om gamle sinkanoder for å lage nye å bruke de på nytt.

Eller forsviner det en viktig ting ut av sinken ettersom den tæres?

 

Lurte litt på å smelte om de halvtætre sinkene for å lage kansje en eller to blokker til skroget, istedenfor å kjøpe allt nytt hvert år.de koster jo trossalt litt de sinkklossene man trenger.

 

Min båt har ca 5kg tilsammen.

En 3kgs på skroget som alle bunngjennomføringene er koblet til

1kgs på hver trimflaps

0,5 på propellmutter

og 0,5 egg på aksel

 

Disse er bare 40% oppspist når jeg tar opp båten en gang i året, så de virker jo etter hensikten

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker de i peisen, ovnen, fyrkjelen, disse smelter, og avgassene renser opp innvendig i ovnene og i pipa. Feieren sier alltid at hos meg er det utrolig lite sot. Jeg lærte dette av min farfar, han brant alltid gamle sinktakrennebiter opp i ovnene.

Dvs når jeg fyrer godt, kaster jeg en anode oppå kubbene og det tar ikke mange minuttene før den er vekk. Gjør dette et 3-4 ganger i løpet av vinteren. Tipper de har samme smeltetemp som tinn/bly

Men om det er så veldig miljøvennlig vet jeg ikke ?......

Redigert av ole-m (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som tæres bort er sink, og det du sitter igjen med er sink, hverken mer eller mindre. Anoder inneholder riktignok spor av andre metaller, som bly, aluminium, jern og kobber, og disse tæres ikke på samme måte som sinken. Inneholdet av disse sporstoffene vil prosentvis være noe høyere i en halvspist anode enn i en fabrikkny, men allikevel lavt nok til å kunne ses bort fra i praksis. (Renhetsgraden for sinkanodemateriale er er over 99,9%.)

 

Sink smelter ved rundt 420 grader, omtrent 100 grader høyere enn bly og 200 grader høyere enn tinn, men godt innenfor grensen til hva en propanbrenner klarer med letthet. Men gjør det utendørs! Smelting av metall avgir ofte mikroskopiske partikler som ikke har noe som helst i luftveiene å gjøre. (Har drevet med kulestøping tidligere, og har respekt for det der...)

Redigert av Strekkfisken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HARAUNE: Det du absolutt må påse er at du bruker noen form for åndedrettsvern, etc

 

IKKE stå med nesa nedi for å se hvordan det går..

 

Jobbet tidligere som sink lakkerer, og det er ikke noe og leke med.

 

Siste råd, ikke bruk kasserollen til frua. he he.

Link to post
Share on other sites

Satser på en gammel stålkjele med hellekant, og så tar jeg krabbekokeren (propan) og varmer med.

Utendørs med gassmaske og værneskjerm samt sveisehansker og forkle, og for sikkerhets skyld rigger jeg til med gjerder og sperreband og slår på varselblinken på bilen.

 

Det går nok helst bra skal vi se. er vant med mye farligere stoffer fra jobben, så jeg vet om HMS forhåndsregler.

 

Prøver med en form av plank først. Freser ut en passelig form i en 3x8 og fukter den litt med vann.

Om det blir bra kan jeg jo lage meg en form av noe mer holdbar utførelse.

Link to post
Share on other sites

... bare ikke la det ligge igjen vanndråper... flytende metall da = bang! (Men det vet du vel...)

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...