Ward Startet 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2012 Hallo, Jeg har en 25 hk Yamaha, som etter en service ikke starter i fri, og fri havner liksom imellom der fri skulle vært og revers!.. Video Yamaha 25 HK 2003 .. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Dette høres ut som en enkel justering av girstaget mellom motor og propellhuset hvor giret ligger. De som har utført service for deg retter vel enkelt opp i dette? Sitér dette innlegget Link to post
Ward Svart 29.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Problemet er at der servicen ble tatt er 2 timer unna.. så jeg orker ikke kjøre den tilbake.. håper liksom noen kan forklare hva jeg må gjøre for å fikse det Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 (redigert) Omtrent midt på stammen på forsiden av motoren (under motorfestet, pekende forover når motor står på båten) ser du antagelig et stag som kommer fra motorkasse og som går ned i propellhuset. Midt på staget er et skjøteledd for justering. Skru opp skruene på dette leddet slik at staget oppe/ nede kan justeres uavhengig av hverandre. Juster giret slik at propellen sviver fritt. Da er girkassen i fri. Sett deretter girhendelen på motoren i fri-posisjon og juster stagene oppe/ nede slik at dette stemmer når du strammer skruene i justeringsleddet igjen. Beklager klønete forklart. Jeg har ikke Yamaha 25 hk selv, men 4-5 andre påhengere av smått og stort. Tror alle girhendler på disse kan justeres cirka på denne måten, så dette bør stemme omtrentlig med din motor også. Denne motoren har antagelig tenningssperre når giret ikke står i fri, altså får du ikke startet den når dette ikke er korrekt justert. Det kan være årsaken til startproblemet. Redigert 29.Mars.2012 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ward Svart 29.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Takk for tipset,, men dette hjalp ikke så mye, Den starter enda i gir :S nå har jeg prøvd alle mulige muligheter.. Noen som har et tips? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Prøvd å skrudd av gear vaieren? kansje den er feil montert Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Ward Svart 29.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Jeg har prøvd det, men hjalp ikke, har også delt girhuset fra motoren,, også montert den igjen! men ingen ting hjelper.. finner ikke feilen.. Tror nesten jeg får ringe Marinaen ,, og håpe han fikser det for meg uten noen kostnader, er jo bare 2 uker siden den var ferdig på service,, de burde jo ha startet den der å funnet det problemet? :S Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Metoden Tilde beskriver er aktuell om motoren ikke hadde fjernkontroll. Din har jo fjernkontroll og da ligger feilen mest sannsynlig i justeringen av gearkabelen, spes. dersom motoren har vært avmontert når den var på service. Da må du gjøre dette i to operasjoner: Demonter kontrollkabelen fra gearspaken på motoren. Sjekk at gearspaken må beveges like mye bakover for at motoren går i revers som fremover for at den går i forover. Altså slik at fri-posisjon blir på midten. Hvis ikke må du justere staget som går ned til undervannshuset. Så setter du spakene på motor og fjernkontroll i fri. Da skal kabelen passe rett på gearspaken på motoren. Om ikke så må du justere på gearkabelen. Sitér dette innlegget Link to post
Ward Svart 29.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 (redigert) Hvordan justerer man gearkabelen? Har allerede prøvd staget.. er ny innenfor båtmotorer! Redigert 29.Mars.2012 av Simenskare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 I motorenden av kabelen sitter det en plastdel som er gjenget og sikret med en kontramutter. Man justerer ved å skru på denne plastdelen. Sitér dette innlegget Link to post
Ward Svart 29.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Fikk fiksa det nå! Den skjærer litt når jeg vrir om nøkkelen ! men bare imens starteren går,, Den står i fri ! :D og går i fri ! Takk for tipset Ingar! :D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.