Careka Startet 13.Januar.2005 Del på Facebook Startet 13.Januar.2005 (redigert) Ref det som står skrevet om emne "Ferskvann ombord." 12 Rensing av ferskvannstanken og systemet Det vil legge seg et belegg på innsiden av tanken og slangene som påvirker både lukt og smak på vannet. Det er en slags groe eller ”ugress”. Det finnes også her et utall av stoffer å få kjøpt. Du bør rense tanken ca. annethvert år med et anerkjent rensestoff du får kjøpt på en båtutstyrsforretning. Hvis du følger bruksanvisningen blir tanken ren innvendig, lukt og smaksfri, i tillegg til bakteriefri. Hvis du er usikker på hva som virker best, kan du legge inn et spørsmål i Åpent Forum på baatplassen.no og du vil helt sikkert få kvalifiserte svar. Nå lurer jeg på hva dere har brukt som virker. Jeg har 2 tanker ombord 550 liter tilsammen. De har ingen avtappingkrane, men et mannhull i toppen som kan skruves av. De forann i båten gjorde jeg ren men svamp og rent vann. men den bakre tanken er ikke like lett og rengjøre. Og så har du alle slangene i systemet. Hva anbefaler Dere. ? Redigert 13.Januar.2005 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Krapyl Svart 13.Januar.2005 Del på Facebook Svart 13.Januar.2005 Hva anbefaler Dere. ? <{POST_SNAPBACK}> Jeg gjør ingenting egentlig. Jeg har 2x75 l. tanker i båten. Rett før opptak setter jeg slangen ned i tanken, åpner alle kraner og lar pumpa gå slik at det blir skylt skikkelig gjennom. Deretter tar jeg vekk slangen, og lar pumpa gå til det er tomt. Jeg lar også pumpa gå litt etter at båten er på plass i krybba slik at den ikke skal fryse i filler. Brukte samme metode på den seilbåten jeg hadde før, og hadde ikke noen problemer med det. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Careka Svart 13.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2005 Jeg gjør ingenting egentlig. Jeg har 2x75 l. tanker i båten. Rett før opptak setter jeg slangen ned i tanken, åpner alle kraner og lar pumpa gå slik at det blir skylt skikkelig gjennom. Deretter tar jeg vekk slangen, og lar pumpa gå til det er tomt. Jeg lar også pumpa gå litt etter at båten er på plass i krybba slik at den ikke skal fryse i filler. Brukte samme metode på den seilbåten jeg hadde før, og hadde ikke noen problemer med det. <{POST_SNAPBACK}> Har du tatt en titt nedi tanken ? Det var det jeg gjorde , og det var et mørkt brunt belegg i hele tanken. Ta en titt og se hva du finner. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
SveinHa Svart 13.Januar.2005 Del på Facebook Svart 13.Januar.2005 Hva anbefaler Dere. ?Jeg pleier å tilsette 1-2dl klorin pr 100 liter, fyller tanken opp og la den stå i noen timer. Tømmer deretter tanken med pentrypumpa, gjerne med ALLE kraner åpne. Deretter fylles og tømmes tanken en gang og er klar for bruk. Gjør dette ca hvert annet år og har ikke hatt noen lukt/smak problem. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Slagskibet Svart 13.Januar.2005 Del på Facebook Svart 13.Januar.2005 Trykksetter du systemet Svein? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 13.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2005 (redigert) Så enkelt ? Antok at jeg måtte skaffe tilveie et vidunderprodukt solgt til høy pris. Når det er sakt, så har ikke jeg lukt eller smaks problemer fra vannet mitt, men jeg vet at tanker og slanger må være skittne. Redigert 13.Januar.2005 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
SveinHa Svart 13.Januar.2005 Del på Facebook Svart 13.Januar.2005 Trykksetter du systemet Svein? <{POST_SNAPBACK}> Bruker systemet som normalt, dvs. ikke trykk på tanken men pentrypumpen går automatisk som vanlig. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
GeirKS Svart 13.Januar.2005 Del på Facebook Svart 13.Januar.2005 Du kan bruke klorin eller eddik. Klor er skadelig for gummi så ikke la det stå alt for lenge før du skyller det bort. Hvis du har mye alger og gørr i systemet må du kanskje ta av "diffusoren" på kranene, hvis du har det. Ellers så går den lett tett. Sist jeg vasket vanntanken min så var det litt gørr der, ja. Jeg merket ingen lukt eller smak, men vasket tanken når jeg allikevel hadde den åpen for å bytte giveren til vanntankmåleren. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 13.Januar.2005 Del på Facebook Svart 13.Januar.2005 Tror nok Klorin er alt som skal til ja. For å deviere litt, jeg rengjør septiktanken min med Klorin før opplag. Slår nedi et par liter, kjøpt på BondeRimi, og fyller opp med vann. Lar det stå et par timer, tapper av og kjører frostvæske gjennom systemet. Ingen vondlukt. Titte ned i ferskvannstanken min? Var det en spøk? Den ligger mellom innerliner og skroget. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Careka Svart 13.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2005 (redigert) Ref:Titte ned i ferskvannstanken min? Var det en spøk? Den ligger mellom innerliner og skroget. OK, det er nok en utfordring. men hvis du vil så klarer du nok og få det til på en måte. Eller muligens det beste er og ikke se hva som er inni tanken. ? Hva med og bruke sitronsyre ? Jeg har endel av det stoffet liggende. Redigert 13.Januar.2005 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Slagskibet Svart 13.Januar.2005 Del på Facebook Svart 13.Januar.2005 Bruker systemet som normalt, dvs. ikke trykk på tanken men pentrypumpen går automatisk som vanlig. <{POST_SNAPBACK}> Det var det jeg mente. Brukte lunket vann og lot det stå i ett døgn,det som kom ut var ikke appetittelig. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 13.Januar.2005 Del på Facebook Svart 13.Januar.2005 Titte ned i ferskvannstanken min? Var det en spøk? Den ligger mellom innerliner og skroget. Det var da en klossete løsning Geir Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 16.Januar.2005 Del på Facebook Svart 16.Januar.2005 Ref: Hva med og bruke sitronsyre ? Jeg har endel av det stoffet liggende. <{POST_SNAPBACK}> Sitronsyre er din venn. Har testet dette når tanken begynte å bli litt lysebrun og en fikk små flak i kaffevannet. La stå en dag eller to og spyl gjennom med rikelig med rent vann. Blir gullrent, og du trenger heller ikke være redd for skader på gummi eller andre ting. Funker også bra i kaffetrakter, vannkoker osv. Til vanlig bruker jeg kun litt sølvklorid(?) for å hindre groe ila. sesongen (sånne fine små flasker som de selger i marinaen). Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 16.Januar.2005 Del på Facebook Svart 16.Januar.2005 Har 400 + 450 liters rostfria tankar med manlucka. Har ett filter på kranen i vasken som ganska snabbt blir fullt av små hårda partiklar ( formodligen kalkavlagringar ). Tankarna ser dock hur bra ut somhelst innuti. Det kan vara så att avlagringarna sitter i slangar och hydrofor tanken e.t.c. På jobb använder vi citronsyra när vi tar bort kalkavlagringar i våra vattensystem, det är effektivt då vi samtidigt använder varmvatten. Har 3 småbarn och undrar vilket som är minst farligt, citronsyra eller klorin ? Bör ju vara citronsyra eftersom man använder det vid bakning... / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 16.Januar.2005 Del på Facebook Svart 16.Januar.2005 Har 3 småbarn och undrar vilket som är minst farligt, citronsyra eller klorin ? Bör ju vara citronsyra eftersom man använder det vid bakning... / Dan <{POST_SNAPBACK}> Enig. Sitronsyre finnes vel i alle typer saft & syltetøy, samt naturlig i frukt osv. Er mer skeptisk til Klorin, samt disse sølvionene jeg bruker for å forebygge groe. Sitér dette innlegget Link to post
JFE Svart 16.Januar.2005 Del på Facebook Svart 16.Januar.2005 Ref:Titte ned i ferskvannstanken min? Var det en spøk? Den ligger mellom innerliner og skroget. OK, det er nok en utfordring. men hvis du vil så klarer du nok og få det til på en måte. Eller muligens det beste er og ikke se hva som er inni tanken. ? Hva med og bruke sitronsyre ? Jeg har endel av det stoffet liggende. <{POST_SNAPBACK}> Hei. I januarutgaven av Sailing Today står det en artikkel under Gear on test, i forbindelse med dårlig smak på vannet. Produktet heter Unichem sterilising tablets, og er egentilg beregnet for rensing av tåte flasker og lignende. Det selges på apoteker i England. En boks med 56 tabeletter koster £1.49. Forbruk til tåteflasker 2 tabeletter til 4 pint, i båttesten var det brukt 8 ganger vanlig dose, med vellykket resultat Jarle Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 16.Januar.2005 Del på Facebook Svart 16.Januar.2005 Noe av det enkleste å bruke, som man normalt har mye av, er vanlig oppvaskmiddel for oppvaksmaskiner. Fungerer kjempebra, løsner opp belegg som bare det. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.