glalaksen Startet 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2012 Skal ha Viksund vår type columbi opp på slip i neste uke hvis alt går etter planen. Og tenkte jeg kunne lage en post her så jeg får husket alt som må/bør gjøres når den er oppe. 1 Bytte propell 2 Høytrykkspyle skrape og bunnsmøre 3 Sjekke zink og evt. bytte 4 Sjekke skroggjennomføringer. Vet at jeg har to som er gamle 5 Se på rorgjennomføringen 6 Sjekke hylse 7 Stake opp kjølingen på skalingen ved propellen. Har dere tips til andre ting å gjøre når den er på land? Propellen ser ikke ut etter at roret gikk i den her om dagen. Lurer litt på om jeg får smurt. er jo ikke akkurat sommer her. Bare så vidt over null grader nå om dagene og meldt snø i neste uke. Hvordan løser jeg dette? Videre så byttet jeg to zinker i fjor, men i dag var den en på verkstedet som mente jeg måtte ha en på akslingen ved propellen. Det var ikke det når jeg kjøpte den. Er det nødvendig? Temperaturen er vel et problem hvis jeg skal skifte de to gamle skrogjennomføringene. Vet ikke om de er messing eller bronze. Mener jeg leste her inne en plass om en som byttet sine i samme typer båt og måtte meisle de ut da de var plastet fast. Akkurat det å få dem løs skal nok gå bra, men har ikke temperatur til å plaste. Har også kun aggregatstrøm og hvis jeg skal varme opp under dekk så må det stå og dure. Hvor lenge må jeg ha temperatur etter at jeg har plastet? Det er jo også en mulighet til å legge et rør i fra wallasen for å få varme under dekk. Punkt nummer fem og seks er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med. Hylsa er tett og gjennomføringen til roret er vel heller ikke så mye å gjøre med? Dette ble en lang post, men håper noen gidder å lese gjennom og komme med kommentarer. Det er propelluhellet som gjør at den blir tatt opp nå. Stikker såpass dypot at jeg må opp på stor flo og samme når jeg skal av igjen. Så blir oppe et par uker. Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 vis det er vanlige skråg gjennomføringer så skal ikke di plastres inn. di skal vell limes inn, med TEC 7 eller sikaflex 292 eller tilsvarende marine silikon lim. skulle ikke være noe problem i dine tempraturer og gjøre den jobben. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 29.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Det er sant, men de er nok plastet inn nå og da kan det vel hende jeg må perarere litt før jeg kan sette inn nye. Vil jeg tro, men er langt fra sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.