Jump to content

Sunox batterier, hvilket ladeprogram skal jeg bruke?


primusmotor

Recommended Posts

Hei der ute, har fått meg nye batterier type Sunox SB12-200Ah

Har også flesket til med en meget avansert lader type: Pronautic promar 1250p, dette er den samme som Sterling selger (Procharge ultra)

Denne har 13 ladeprogram til alle batterityper, men det jeg lurer på er:

Hvilke skal jeg bruke?

På batteriet står det om noe volt, men i teknisk datablad står det andre tall...

se: Link

bildebatt.jpg

 

Her er utsnitt av laderbruksanvisningen.

batr.jpg

 

 

 

Slik:-)

 

bildeer.jpg

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, men dette er lukkete bly/syre batterier, så det er jo noen forskjell på utjevningslading på AGM og Sealed lead....

Så derfor jeg lurer, siden det står forskjellig på batteri og i datablad.

 

Du bør bruke Preset profil 1 og AGM profilen. Denne ligger innenfor og i blinken i forhold til spec på datablad.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville forholdt meg til datablad, og da kanskje valgt "sealed" på profil 1. Ser at også data i bladet er oppgitt ved 25 grader C. Det er vel ikke ofte så varmt når man lader så da kan du legge deg i øvergrense av verdiene i datablad eller middelsverdier ved varmere tilstand på batterier.

 

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...