Jump to content

Ford Sabb 2704 ET med "oljedamp"


EMILIAN

Recommended Posts

Har en Ford Sabb 2704 ET, som slepper ut "oljedamp" lignende røyk ut av siden på min Fjord Selcruiser. Sett på toppen av motoren,kommer en svart slange ut av en vinklet rørstuss av det som virker som toppdekselet, og går ut til en gjennomføring på babord side av båten. I tillegg, høres en "hisselyd". Noen som vet og skjønner hva eg mener og hva som er problemet?

Stolt Fjordeier:)

Link to post
Share on other sites

Dette er avlufting fra veivhuset på motoren.

I en motor blir det alltid overtrykk og det er det som slippes ut via denne slangen,

mer overtrykk jo større slitasje på motor. Denne går fra stussen på toppdekslet ditt.

Noen motorer leder denne oljedampen til innsuget på motoren og da blir denne gassen "brent" opp.

Det er helt normalt at du ser oljedamp kommer ut her og fra tid til annen sogar litt oljesig, helst

etter litt hardkjøring.

Link to post
Share on other sites

....det beste er å lede slangen bort til luftinntaket slik at tuboen suger inn tåka.

Det er nok ikke uten grunn at Ford foretrekker å lede denne dampen bort fra motoren.

Det er en kjent sak at denne tåka forer seg på skovlene på turboen og over tid vil turboeffekten

reduseres.

Løsningen med å lede denne dampen inn til innsuget passer nok best på normalt aspirerte motorer (uten turbo).

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde det også slik på min ford. Med de lerde strides om hvor skadelig det er. De jeg undersøkte med var av den oppfatning at oljedampen inn i turboen egentlig var av det gode, såfremt det ikke var noen eksoslekkasjer. I det øyeblikk det var en liten eksoslekkasje noe sted og dette ble trukket inn sammen med oljedampen ville det påvirke effekten.

 

På mine volvoer nå går dampen gjennomet filter rett ved turboen. Men under hard kjøring oser jo dampen rett inn i turboen.

 

På forden ledet jeg slangen fra motoren ned i en slanekobling på en tett spylevæskekanne, og en ny slangestuss ut i ny slange og gjennom skrogsiden. Begge slanger med fall mot kanna, slik a evt oljedråper ikke rente langs skrogsiden, men samlet oppe i kanna. Kjøpte en blank og fin catchtank på biltema for å pynte opp litt i stedet for kanna, men den rakk jeg aldri å montere før båten ble solgt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...