EMILIAN Startet 29.Mars.2012 Del på Facebook Startet 29.Mars.2012 Har en Ford Sabb 2704 ET, som slepper ut "oljedamp" lignende røyk ut av siden på min Fjord Selcruiser. Sett på toppen av motoren,kommer en svart slange ut av en vinklet rørstuss av det som virker som toppdekselet, og går ut til en gjennomføring på babord side av båten. I tillegg, høres en "hisselyd". Noen som vet og skjønner hva eg mener og hva som er problemet? Sitér dette innlegget Stolt Fjordeier:) Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 29.Mars.2012 Del på Facebook Svart 29.Mars.2012 Dette er avlufting fra veivhuset på motoren. I en motor blir det alltid overtrykk og det er det som slippes ut via denne slangen, mer overtrykk jo større slitasje på motor. Denne går fra stussen på toppdekslet ditt. Noen motorer leder denne oljedampen til innsuget på motoren og da blir denne gassen "brent" opp. Det er helt normalt at du ser oljedamp kommer ut her og fra tid til annen sogar litt oljesig, helst etter litt hardkjøring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 29.Mars.2012 Del på Facebook Svart 29.Mars.2012 Jeg har akkurat samme løsningen på min 2715, synes det er noe dr...med den renningen Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Gurba Svart 30.Mars.2012 Del på Facebook Svart 30.Mars.2012 Har også 2704 og slangen er ledet i en kanne som henger på siden av motoren. Litt seig den kanna , men ikke noe flytende oppi der.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 30.Mars.2012 Del på Facebook Svart 30.Mars.2012 Men det beste er å lede slangen bort til luftinntaket slik at tuboen suger inn tåka. Men husk å ha gode fester på slangen så ikkje den suges inni ... Så blender dere bare slangen innenfor gjennomføringen Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 30.Mars.2012 Del på Facebook Svart 30.Mars.2012 ....det beste er å lede slangen bort til luftinntaket slik at tuboen suger inn tåka. Det er nok ikke uten grunn at Ford foretrekker å lede denne dampen bort fra motoren. Det er en kjent sak at denne tåka forer seg på skovlene på turboen og over tid vil turboeffekten reduseres. Løsningen med å lede denne dampen inn til innsuget passer nok best på normalt aspirerte motorer (uten turbo). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 31.Mars.2012 Del på Facebook Svart 31.Mars.2012 Jeg hadde det også slik på min ford. Med de lerde strides om hvor skadelig det er. De jeg undersøkte med var av den oppfatning at oljedampen inn i turboen egentlig var av det gode, såfremt det ikke var noen eksoslekkasjer. I det øyeblikk det var en liten eksoslekkasje noe sted og dette ble trukket inn sammen med oljedampen ville det påvirke effekten. På mine volvoer nå går dampen gjennomet filter rett ved turboen. Men under hard kjøring oser jo dampen rett inn i turboen. På forden ledet jeg slangen fra motoren ned i en slanekobling på en tett spylevæskekanne, og en ny slangestuss ut i ny slange og gjennom skrogsiden. Begge slanger med fall mot kanna, slik a evt oljedråper ikke rente langs skrogsiden, men samlet oppe i kanna. Kjøpte en blank og fin catchtank på biltema for å pynte opp litt i stedet for kanna, men den rakk jeg aldri å montere før båten ble solgt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.