Jump to content

Ønsker råd ift å kjøpe seilbåt i Kroatia


runes

Recommended Posts

Hei

 

jeg reiser ned til Kroatia for å se på seilbåt som jeg potensiellt vurderer å kjøpe.

 

Båttypen det er snakk om er Elan 340 eller Elan 37

 

Det er denne båten eller tilsvarende: Elan 340

eventuelt denne eller tilsvarende: Elan 37

 

Begge aktuelle båter har såkallt performance pakke og jeg har fått endel detaljerte bilder som ser ganske bra ut for de båtene jeg føler er aktuelle.

 

Jeg har kjøpt og hatt en rekke ulike båter, men har aldri kjøpt charterbåt og heller aldri vært i eller kjøpt båt ifra Kroatia. Så jeg er på jakt etter råd fra dere som har erfaring fra dette:

- Er det spesifike merkantile eller juridiske ting jeg bør passe på?

- Er det noe spesiellt jeg bør sjekke eller påse på båten mtp at det er en båt som har vært i charter?

- Er det noen som har erfaringer fra charterkjøp som har erfaringer de vil dele? (jeg har lest trådene her på forumet allerede)

 

Når jeg først er der nede (i Zadar og omegn):

- Jeg antar det er flere som meg som sitter og drømmer seg bort om billige båter å kjøpe i Kroatia: Er det noen som har lagt merke til andre båter i samme kategori (performance cruiser +/- 35 fot) som jeg bør ta en titt på når jeg først er der nede så tar jeg gjerne imot linker eller tips!

- Dersom det er noen som ønsker inspeksjon av en båt eller to der nede av meg så si ifra så kan jeg om jeg får mulighet ta en titt og knipse noen objektive bilder.

Link to post
Share on other sites

Vurderte også Elan 37 fra Kroatia. Forstår at det er en noe omfattende prosess å få eksportert ut båten. Og det vanlige er å seile den til et av nabolandene for å så eksportere den videre herifra. Meglerne som jeg var i kontakt med var ikke veldig informative og hjelpsomme angående denne prosessen og henviste for det meste til tyske transportfirma for hjelp med eksport og transport. Om jeg hadde kjøpt fra Kroatia hadde jeg benyttet et nederlandsk firma for å ivareta eksport og transport.

Jeg endte opp med å hente en båt fra UK i stedet.

(jeg har en tråd på forumet om min båtjakt og der ligger link til det nederlandske firmaet)

Link to post
Share on other sites

Ser når jeg går igjennom gamle mailer at jeg trolig har en rekke bilder av den aktuelle Elan 37 da jeg var i kontakt med samme megler i april i fjor. Et annet tips som jeg fikk var at sålenge båten ikke er klargjort for en ny salgssesong er viljen til å diskutere pris høyere enn når båten er polert, sjøsatt og gjort klar for å gå i charter en sesong til. Klargjøring begynner så smått i disse tider. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Det er svært vanskelig å få kjøpt båt i kroatia nå. Det fordi booking for charter er i gang for lenge siden. September er et mye smartere tidspunkt. Men det går jo an å avtale kjøp med overtagelse da.

 

Som alternativ til Elan kan du sjekke ut Salona 37. Det er minst like bra båt i forhold til dine kriterier, tipper jeg..

 

Papirarbeid ordner seg, men tar tid og krever mye oppfølging.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Skal se om jeg får til en avtale om Salona, veldig fin båt, men litt dyrere.

 

Et spørsmål til: Er det vanlig å få løftet opp båten for inspeksjon under, litt skeptisk til å stole på "nye bilder". Hvem bekoster i så fall dette?

 

Når dere sier det er vanskeligere å få diskutert pris: hva er vanlig prutningsrom på disse båtene?

 

@Bergen: Takk har lest tråden din. Jeg vurderer denne nederlanderen evt scandimarine.com som er svenske og som også virker bra på oppfølging. Tror uansett jeg kommer til å forsøke å outsource mest mulig av papir og logistikkjobben. Takk for IM om detaljerte erfaringer om Elan37.

 

@SunFlyer: Mulig September er gunnstigere, men føler at firmaene der nede strekker seg nokså langt. De har booket om kunder til andre båter for at jeg skal få prøveseilt. Jeg har intrykk av at prisene er vel så bra eller bedre nå enn det de var i høst. (mulig pga markedet).

 

Drømmescenariet mitt hadde vært å kjøpe nå, få seile den 2-3 uker i sommer i Kroatia få noen leieintekter som finansierer en sprayhod og kanskje noe annet. Og få sendt båten landveien hjem for noen høstturer i Norge.

 

Har fått tips om at det er lettere å transportere båten fra Slovenia. Den båten som er mest aktuell eies faktisk av et slovensk firma.

 

/Rune

Link to post
Share on other sites

Man får jo tro på det megleren sier vedrørende tilgjengelighet. Dette må du regne med:

 

- båten er en annen enn bildene

- endel av utstyret som de har skiftet er byttet med noe brukt fra en annen båt.

- motoren er godt vedlikeholdt

- at hvis det lekker i feks et vindu så "vet de ikke om det"

- at papirarbeid som de sier tar et par uker, kanskje tar et par måneder hvis du følger det opp

- Båten har noen gelcoatskader og/eller krakkeleringer

- slark i ror/rorlager

- grov finish under vannlinjen

- seil som er 3 år gamle vil neppe tåle tøff bruk.

 

Prisen kan sikkert diskuteres ned 15%.

 

Anng. transport kan du f.eks vurdere å seile den til gibraltar selv i løpet av sommerferien og leie henteskipper på resten?

På marinaen i sibenik/sukosan kan du få utført det meste av jobb som trengs på båten. Med en gang. Men det er dyrt. Løft på land er av de tingene. De kan ta den på 30 minutts varsel.

 

Har en kompis som prøver å kjøpe en lagoon 380 i kroatia. Av de kroatiske 10 båtene som ligger ute på yachtworld er det ikke EN som er mulig å kjøpe i dag. Mange av annonsene er på samme båt men forskjellige meglere. Som i tillegg er uenige om båten er mulig å kjøpe. Så forvent litt "sirkus". Kanskje lettere når man drar ned personlig.

 

Sun Flyer er kjøpt i sukosan. Eier var norsk, så vi brukte ikke megler der nede. Men papirarbeid tok 3 måneder. Kanskje en megler kan ordne det kjappere. Sun Flyer seilte hjem på egen kjøl med proff henteskipper. Det kom på ca 70 000,-

 

Sikkert litt dyrere nå.

 

Lykke til!! :)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei

 

Tenkte å gi dere en liten oppdatering på hvordan seilbåtdrømmen går.

 

Reiste ned til Kroatia (Zadar) søndag morgen og hjem igjen onsdag morgen, direkte med Ryanair. Raskt og billig. 2,5 dag med intens båtvurdering var akkurat passe, men det er flere båter jeg skulle ønske at jeg fikk vurdert (bla en Salona 37)

 

Opplevde veldig bra service fra både meglere og selgere, ble kjørt/hentet og spandert på middager og lunsjer som seg hør og bør når man skal kjøpe noe til 0,5MNOK (Her har norske båtselgere noe å lære!)

 

Elan 340en som var mitt primærmål var nokså hardt regattabrukt og på meg virket det som om det nye lyse "Hanse-aktige" interiøret ikke tålte hardt bruk like bra som den gamle og litt mer forseggjordte innredningen.

 

Fikk så sett på en Elan 37 2004 modell i Zadar, denne var hadde sprekker i bunnstokkene og reperasjoner etter dislokasjon av interiøret. Selgeren mente at den hadde stått litt tungt på kjølen under opplag....., men etter god konsultasjon med Bergen her på forumet fant vi ut at den antagelig hadde vært på grunn i over 5kops fart. Går ikke ann å kjøpe av uærlige selgere så jeg droppet denne som et alternativ.

 

Så deretter på 2 stk Elan 37 2004 hos den Kroatiske og Slovenske Elan forhandleren, begge disse har og antagelig vært på grunn (microsprekker i laminatet til bunnstokkene). En av disse båtene er aktuell for kjøp. Elan forandleren som fremstår som meget seriøs skal ta opp båten og utbedre eventuelle skader på sin forsikring. Ferdig importert til Norge og oppgradert til norsk standard med nye seil vil båten ligge på 700 - 920 kNOK. Mest sansynlig scenarie er ca 850kNOK. Den vi da ha nye seil og "norsk standard" på utstyr, men mer slitt både innvendig og på rigg, og med 3200 motortimer.

 

Jeg vil tippe at tilsvarende norske båter selges for 1,1 MNOK men da betydelig mindre slitt. Med et charterfradrag på 2-300 kNOK er jeg da usikker på om dette i det hele tatt lønner seg. Grunnen til å kjøpe båt i Kroatia bli da at det er en lavere inngangsverdi + eventyret.

 

Vi er fremdeles i dialog med Elan forhandleren så vi får se hva det blir til, det jeg tenker pt er at jeg trenger å komme et stykke ned mot bestcaset over for at dette skal være aktuellt.

 

Hva tenker dere om dette?

(prøver meg og med noen mer båtspesifikke spørsmål på Elan37 tråden jeg har startet :rolleyes: )

Link to post
Share on other sites

Bare så du er klar over det; det lønner seg ikke å kjøpe ex-charterbåt. Spesielt ikke hvis du er av typen som ser på båten som et smykke der alt skal skinne og være strøkent. Men hvis du bare vil ha en god moderne bruksbåt, gir det som du sier selv en noe rimeligere inngangsbillett.

 

Det vil alltid være vanskeligere å selge båten i det norske markedet. Sånn er det også med båter som har vært på langtur. Nordmenn foretrekker båter som er brukt 5 uker hver sommer og til nød i turklassen i færderen.

 

Så du må nesten bare ta et valg her. Hvis du skal seile den hjem selv, iallefall deler av turen, så kan du se på det som en artig, spennende sommerferievariant. :)

 

Selv kjøper jeg gjerne charterbåt engang til. Mye fordi jeg bor å båten og dermed ikke kan holde den som "smykke" uansett. Men når jeg nå har lagt ut for salg for å skifte båt merker jeg jo at markedet forventer en mye lavere pris enn for en "norsk" båt. Men det er jo ikke de som har kjøpt seil, sprayhood, kalesje, bomtrekk, varmeapparat osv fordi de gamle var utslitt. Dermed lønner det seg altså ikke. Det funker nok best om du er sikker på at du skal ha båten lenge.

 

Lykke til!

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Tja, men det var vel sikker en interessant tur uansett? Kjekt i syden!

 

Men er du enig i at det egentlig er altfor mange båter der nede? Må jo være umulig å få solgt alle båtene etterhvert som de skal byttes ut?

 

Synd det er flest bavariaer, oceaniser og jeanneau'er i kjipeste utgaver. Markedet vil jo flomme over av dem der nede rimelig snart.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det er mye båter der nede ja, men turistindustrien er jo iferd med å eksplodere og mtp at det tar drøyt 2 timer å fly fra Rygge og man kan få flygninger for under 1000 kr t/r så tror jeg soll, billig reise og opphold og fantastiske seilområder kommer til å lokke mye folk i tiden fremover.

 

Enig i at det kommer til å bli veldig mye billigbåter til salgs der når flåten skal byttes ut og at de var relatvit få av typen Performance Cruicere, dog alt for mange av disse også for 3 dagers titting.

 

Det som slo meg var at prisforksjellen mellom de billige og de litt bedre utstyrte var ganske liten. Og denne prisforskjellen blir enda mindre når båten er ferdig fortollet og transportert til Norge.

Redigert av runes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I 2009 var jeg sammen med en kjöper av båt i Croatia.

Vi ventet ca 5-6 uker på å få papirene iorden. BALKAN SYSTEM!!

Ingenting hendte uke etter uke.

Så tok vi kontakt med norske ambasaden i Zagreb og forklarte situasjonen. De sendt mail til tollerne, havnemyndigheter osv. Da ble det fart i sakene!

Massevis av folk kom ned til båten. Tollere, sjöfartsmyndigheter, havnekaptein, politi. Dem viftet med papirer fra ROYAL NORWEGIAN EMBASSY. Nu ble det ordning. Ikke bare noen kvitteringer fra megleren, men fine papirer med flott logo og flagg. Kongelig!!

Alt ble löst i löpet av 2 dgr.

Vi seilte så til Koper i Slovenia, og båten ble fraktet med bil til Kiel. Med bil fra Croatia ville bli mye dyrere, og tidkrevende. Slovenia er medlem av EU, og frakten til Kiel er ren innenriks transport. Enkelt og greit.

Neste år er Croatia også medlem av EU. Kanskje det blir litt enklere da??? Er ikke helt sikker på det.

Link to post
Share on other sites

Neste år er Croatia også medlem av EU. Kanskje det blir litt enklere da??? Er ikke helt sikker på det.

Jeg har forstått det slik at mange av bruktbåtene som er til salgs i Kroatia ikke har betalt moms. Dette gjør dem billigere enn bruktbåter fra EU-land, der det er betalt moms på 15-20%. Denne fordelen vil vel forsvinne dersom Kroatia blir med i EU?

Øivind

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje forskjeller på seilbåt kontra motorbåt og muligens og variasjoner mellom de forskjellige merkene men det synes for meg som om båtprisene i Kroatia ligger markert høyere enn i landene rundt, jeg har heller ikke funnet noen forskjeller som henger på greip når det gjelder om avgifter er betalt eller ei, jeg vet ikke hvorfor det er slik om jeg har rett i mitt inntrykk. Jeg ser ikke kategorisk bort i fra at jeg på et tidspunkt kan finne på å kjøpe meg en båt i Kroatia men det synes noe "plundrete" så fortjenesten bør være betydelig om en skal se på annonsene fra Kroatia som noe annet en kuriositeter.

 

Er disse prisantydningene satt med tanke på "sydenpruting" tro?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...