Jump to content

Erfaringer med Elan 37 og Elan 340

runes

Recommended Posts

Er veldig usikker på om jeg vil ha 2 eller 3 lugarer. Ser fordeler og ulemper med begge alternativene på en båt i størrelsen vi her snakker om.

333 blir for gammel for meg, spesiellt om den har gått i charter.

X-34 og X-37 hadde nok vært høyere på lista om de ikke hadde vært så dyre.

First 36.7 kan være aktuell, men enig i Bergen sine virderinger. Disse er også ogfte noe mer regattaorienterte på bruktmarkedet enn det jeg har intrykk av Elan37 er.

Har og vurdert Dufour 34 men synes denne blir litt trang i forhold til Elan 340.

• 3 uker senere...

Har ikke landet min jakt på den ultimate familieperformancecruiceren enda.

Prøveseilte Elan340, denne føltes lett og rask (mye seil på liten båt). Fikk ikke prøveseilt Elan37, men har nokså grundig inspisert 3 ulike båter i Kroatia, en av disse kan være aktuell for import, men usikker på om det er så mye å spare økonomisk.

Ut ifra spesifikasjoner så kan denne båten være et bedre økonomisk alternativ...

Elan 37 i Tyskland

Men (og det er jo alltid et men ...... :headbang:), denne skuta har vært på grunn i 6knop. Skadene er utbedret og han har satt på en "egenutviklet" T-kjøl. Ifm dette så lurer jeg på 3 ting:

1. Båten har ikke noen ny typegodkjenning eller CE-merking etter dette. Er dette noen grunn til bekymring? Forsikring etc....???

2. Hvordan kan jeg få vurdert sikkerhetsaspektet ved en slik ny kjøl? (ønsker jo å være nokså sikker på at den ikke faller av)

3. Hvordan vil en slik kjøl påvikre LYS-tallet til båten?

/Rune

Bav 42 M blir for stor, E37 er helt på grensen ift størrelse. Idealstørrelsen for oss er 35 ft.

X35 blir for racingpreget, hadde det vært en X34 til rett pris så kunne det vært aktuellt. X332 eller X362 er aktuelle, men jeg synes de blir litt for dyre ift alder

@baatsmann: Enig med deg ift grunnstøtingsreperesjon. Men er på jakt etter måter å mitigere på dette med uorginal kjøl. Om den seiler bedre og jeg kan få verifisert at det er sikkerhetsmessig bra.......

X35 blir for racingpreget.....

Tror alt for mange trekker denne konklusjonen alt for fort, de fleste regattabåter er bare oppgraderte turbåter.

Den Xen har masse seil og utstyr som er skikkelig dyrt, og som ofte er bra å ha for turseilere. Ikke la deg skremme av ordet "regatta", tror du ville hatt det morro med den båten, rask cruiser ville jeg kalt det.

Jeg kan også love deg at det å seile en regattabåt på tur er sinnsykt morsomt, seiler man fortere enn andre er det bare morsomt.

Men (og det er jo alltid et men ...... :headbang:), denne skuta har vært på grunn i 6knop. Skadene er utbedret og han har satt på en "egenutviklet" T-kjøl. Ifm dette så lurer jeg på 3 ting:

1. Båten har ikke noen ny typegodkjenning eller CE-merking etter dette. Er dette noen grunn til bekymring? Forsikring etc....???

2. Hvordan kan jeg få vurdert sikkerhetsaspektet ved en slik ny kjøl? (ønsker jo å være nokså sikker på at den ikke faller av)

3. Hvordan vil en slik kjøl påvikre LYS-tallet til båten?

/Rune

1. Sansynligvis ikke. De har helt sikkert ikke gjort båten mindre stabil enn den var.

2. Det er egentlig to scenarier her. Hvis de har lagd ny kjøl som er lettere enn orginalen men som pga lavere tyngdepunkt gir det samme rettende moment som orginalen, vil belastningen på båten bli den samme eller mindre i forhold til standard. Da er kjølen ingen ulempe styrkemessig. Fordi det rettende momentet i båten avgjør hvor hard belastning båten får når den blir presset 100%. Så i et sånt tilfelle holder det at om de har montert den med samme dimensjon på bolder og avstiving som det var orginalt. Dette kan du få en pekepinn på om du forlanger at de tar nærbilder av bunnen og boltene og du kan sammenligne med en orginal båt. Det som er vunnet med en slik løsning er mindre vannmotstand fordi kjølen har mindre volum enn orginalen, samt at båten totalt da er lettere. Muligens kan en bedre profil gi bedre løft slik at den får mindre avdrift òg. Men det får du ikke sjekket før du seiler mot maken båt.

Et annet mulighet er om de har økt det rettende momentet ved å gjøre kjølen tyngre eller med dypere tyngdepunkt enn orginalen. Da vil båten alltid bli utsatt for mer krefter enn konstruksjonen egentlig var tenkt for på kryss. Da utfordres sikkerhetsmarginene i konstruksjonen; både rigg, innfestninger og kjølen; noe og jeg ville vært litt skeptisk til. Men båten er sikkert seilt hardt og hvis svakheter ikke er fremkommet tåler den nok dette. Inspiser derfor nøye. Ikke sikkert at det gjør større forskjell enn tre ekstra mann på ripa. Og det tåler den jo.

3. Bør ikke være mer enn maks 0,01. Men hvis den nye verken er dypere eller tyngre enn orginalen, slipper det kanskje gjennom uten tillegg.

Lykke til. Var kul farge, da.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

@KristianH: enig i det du skriver og det er derfor jeg ser på f.eks E37. Men umiddelbart så synes jeg X35 er å dra det litt langt, mulig jeg bør revurdere....

@SF: den nye kjølen er 23 cm kortere men skal ha blitt konstruert med ca samme rettede moment. Jeg skal jobbe litt med å skaffe dokumentasjon på innfestning og hvordan denne jobben er gjort. Så får vi se om det blir en tur ned :)

Jo en på 2,30 og en "grunn" på 2,05, den på 2,05 er 100 kg tyngre enn den dype.

Kjølen på den overnevnte båten er 2,12 cm og den har definitivt et lavere tyngdepunkt (relativt sett) ( jeg har enda ikke funnet ut vekten).

Om den har seilegenskaper et sted midt i mellom de to orginalkjølene så er dette ok for min del, men jeg må og få kontroll på sikkerhetsaspektet.

Men, det er lagt ut en Bav 42 Match til en hyggelig pris på finn. Hva med den?

Match 42 er etter min mening "underkjent", man kan få mye båt for pengene. En del av disse har vært regatta/eventbåter i næringsvirksomhet og slitasje kan da være noe høyere enn ellers. Hvis vedlikeholdet har vært tilsvarende er det ikke nødvendigivs noe problem.

Alle Match'ene har en svakhet i bunnkonstruksjonen, mest alvorlig på 42'ene. Tror de fleste som seiler i norske farvann er utbedret, men dette må man sjekke. Ligger en Match 38 på finn nå også.

Forøvrig var det vel Elan 37 som lå øverst på ønskelista mi da jeg begynte å kikke etter båt, men det ble enten for dyrt eller for gammelt syntes jeg.

Har vært og sett på noen båter i Norge i det siste: X332 og Hanse371, X'en er vel definisjonen på performance cruiser, mens hansen kan tilfredsstille kravene mine med litt tilpassning. Forsåvidt fine båter men jeg klarer ikke helt å få denne slovenske tyskern ut av hodet.... :eek:

Jeg har fått endel bra dokumentasjon på både ny og gammel kjøl. Ny kjøl er både lettere og kortere men med et lavere tyngdepunkt. Dokumentasjonen + info fra selger tilsier at det som er gjort virker fornuftig og bra, men jeg kunne tenke meg en objektiv vurdering av dette.

Det er desverre en stud siden jeg studerte statikk, moment og sånt på skolen så om noen her på forumet har god kontroll på statiske beregninger og har lyst til å mene noe om dette så hadde jeg vært veldig takknemmelig. Hvis så, så kontakt meg på IM så skal jeg oversende litt dokumentasjon.

Takk for hjelpen. :thumbsup:

Hei, Stabilitet av kjølen (rettende moment) er lik kjølvekt x rettende arm ( dybde til kjølens tyngdepunkt x sin(krengningsvinkel)).

Men, å finne faktisk tyngdepunkt på ny kjøl uten å ta den av båten er ikke mulig med mindre du har en geometrisk modell av den. Så, eneste objektive måte å sjekke dette på er å gjøre en stabilitetsmåling av båten (ORC- måling) og sammenligne med en standardbåt.

Vet ikke om det har så stor hensikt å gjøre så nøye undersøkelser enn å vurdere selv om det er rimelig. I praksis om kjølen er lettere og 20cm kortere, så må tyngdepunktet på T-kjølen være flyttet minst 20cm ned i forhold til gammel kjølform slik at rettende arm blir lik. Dersom det er en smal og kort finne med tung torpedo så er dette mulig. Er finnen bred og lang med mindre torpedo er jeg skeptisk. Men, om finnen er av glassfiber og det kun er torpedoen som er av jern så er jeg ikke i tvil om at stabiliteten er beholdt. Har du i tillegg fått tabeller med beregninger så er det veldig tillitsvekkende. :thumbsup:

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

hanse 371 er en flott båt, og har seilt en litt selv. Fine løsninger og seiler overraskende godt, og man har gode muligheter til å seile opp lystallet.

332 er etter min mening for dyr, for liten cocpit, og hvis det toppes med rattstyring(DYR ekstra), mener jeg båten blir for liten. Mye bedre å gå for X35 da, raskere cruiser.

• 5 uker senere...

Takk for god støtte og råd underveis, jeg har nå slått til og kjøpt båt.

Det endte opp med drømmebåten: Elan 37, 2007 modell. :smiley:

Etter tur til Slovenia, og vurdering av båter i England og Tyskland endte jeg opp med en norsk en. Håper det er ok at jeg ikke lager egen hentetråd da dette blir en av norges korteste henteturer (fra Dronningen på Bygdøy til Halsbukta på Nesøya).

Gleder med til sommer i Seilbåt igjen og håper noen nå kan slå til og kjøpe norges peneste Skibsplast 555 VS.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...