runes Startet 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2012 Er det noen som har erfaring eller mening om Elan 340 eller Elan 37? Mine kriterier er: 33-37 fot gode seilegenskaper, turregatta uten store ambisjoner (seiler heller entype når det er ambisjoner) Bra turbåt til 4 på ferie og 6 på "helge guttetur" bra kvalitet/pris ratio Nyere enn 10 år takk for svar :) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Careka Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 bra båter, men det er endel 333 også Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Kristian_H Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Ta en titt på x-yachts også, x-34 og x-37 er fine. x-35 har bedre regatta egenskaper. ellers er vel first 36.7 en fin båt mes gode egenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Av de nevnte båtene er det vel kun 36,7 , X37og Elan 37 som har tre lugarer om dette er et ønske (noe det ofte er for en familie på 4). Elanen har da et mye større (og bedre plassert etter min personlige mening) bad enn Firsten. X37 er el i en litt annen prisklasse? Har ellers sendt en IM med litt erfaringer fra Elan 37. Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 30.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2012 Er veldig usikker på om jeg vil ha 2 eller 3 lugarer. Ser fordeler og ulemper med begge alternativene på en båt i størrelsen vi her snakker om. 333 blir for gammel for meg, spesiellt om den har gått i charter. X-34 og X-37 hadde nok vært høyere på lista om de ikke hadde vært så dyre. First 36.7 kan være aktuell, men enig i Bergen sine virderinger. Disse er også ogfte noe mer regattaorienterte på bruktmarkedet enn det jeg har intrykk av Elan37 er. Har og vurdert Dufour 34 men synes denne blir litt trang i forhold til Elan 340. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
baatsman Svart 30.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2012 Hva med Bavaria Match, 35, 38 eller 42. Arcona båter, Sun Fast fra Jeanneau. Eller Hanse 370 eller 400. Mange båter og velge i mellom. Danske Luffe, J båter. Her er det mange og velge imellom. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
runes Svart 20.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 Har ikke landet min jakt på den ultimate familieperformancecruiceren enda. Prøveseilte Elan340, denne føltes lett og rask (mye seil på liten båt). Fikk ikke prøveseilt Elan37, men har nokså grundig inspisert 3 ulike båter i Kroatia, en av disse kan være aktuell for import, men usikker på om det er så mye å spare økonomisk. Ut ifra spesifikasjoner så kan denne båten være et bedre økonomisk alternativ... Elan 37 i Tyskland Men (og det er jo alltid et men ...... ), denne skuta har vært på grunn i 6knop. Skadene er utbedret og han har satt på en "egenutviklet" T-kjøl. Ifm dette så lurer jeg på 3 ting: 1. Båten har ikke noen ny typegodkjenning eller CE-merking etter dette. Er dette noen grunn til bekymring? Forsikring etc....??? 2. Hvordan kan jeg få vurdert sikkerhetsaspektet ved en slik ny kjøl? (ønsker jo å være nokså sikker på at den ikke faller av) 3. Hvordan vil en slik kjøl påvikre LYS-tallet til båten? /Rune Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
baatsman Svart 20.April.2012 Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 Såpass dyr båt med uorginale løsninger, skeptisk. At den har vært på grunn, ikke så skeptisk, HVIS det er gjordt grundig av et skikkelig verksted. Men, det er lagt ut en Bav 42 Match til en hyggelig pris på finn. Hva med den? Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Framtia Svart 20.April.2012 Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 Hva med en X-yachts 35? annonse Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
runes Svart 20.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 Bav 42 M blir for stor, E37 er helt på grensen ift størrelse. Idealstørrelsen for oss er 35 ft. X35 blir for racingpreget, hadde det vært en X34 til rett pris så kunne det vært aktuellt. X332 eller X362 er aktuelle, men jeg synes de blir litt for dyre ift alder @baatsmann: Enig med deg ift grunnstøtingsreperesjon. Men er på jakt etter måter å mitigere på dette med uorginal kjøl. Om den seiler bedre og jeg kan få verifisert at det er sikkerhetsmessig bra....... Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Kristian_H Svart 20.April.2012 Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 X35 blir for racingpreget..... Tror alt for mange trekker denne konklusjonen alt for fort, de fleste regattabåter er bare oppgraderte turbåter. Den Xen har masse seil og utstyr som er skikkelig dyrt, og som ofte er bra å ha for turseilere. Ikke la deg skremme av ordet "regatta", tror du ville hatt det morro med den båten, rask cruiser ville jeg kalt det. Jeg kan også love deg at det å seile en regattabåt på tur er sinnsykt morsomt, seiler man fortere enn andre er det bare morsomt. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 20.April.2012 Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 Men (og det er jo alltid et men ...... ), denne skuta har vært på grunn i 6knop. Skadene er utbedret og han har satt på en "egenutviklet" T-kjøl. Ifm dette så lurer jeg på 3 ting: 1. Båten har ikke noen ny typegodkjenning eller CE-merking etter dette. Er dette noen grunn til bekymring? Forsikring etc....??? 2. Hvordan kan jeg få vurdert sikkerhetsaspektet ved en slik ny kjøl? (ønsker jo å være nokså sikker på at den ikke faller av) 3. Hvordan vil en slik kjøl påvikre LYS-tallet til båten? /Rune 1. Sansynligvis ikke. De har helt sikkert ikke gjort båten mindre stabil enn den var. 2. Det er egentlig to scenarier her. Hvis de har lagd ny kjøl som er lettere enn orginalen men som pga lavere tyngdepunkt gir det samme rettende moment som orginalen, vil belastningen på båten bli den samme eller mindre i forhold til standard. Da er kjølen ingen ulempe styrkemessig. Fordi det rettende momentet i båten avgjør hvor hard belastning båten får når den blir presset 100%. Så i et sånt tilfelle holder det at om de har montert den med samme dimensjon på bolder og avstiving som det var orginalt. Dette kan du få en pekepinn på om du forlanger at de tar nærbilder av bunnen og boltene og du kan sammenligne med en orginal båt. Det som er vunnet med en slik løsning er mindre vannmotstand fordi kjølen har mindre volum enn orginalen, samt at båten totalt da er lettere. Muligens kan en bedre profil gi bedre løft slik at den får mindre avdrift òg. Men det får du ikke sjekket før du seiler mot maken båt. Et annet mulighet er om de har økt det rettende momentet ved å gjøre kjølen tyngre eller med dypere tyngdepunkt enn orginalen. Da vil båten alltid bli utsatt for mer krefter enn konstruksjonen egentlig var tenkt for på kryss. Da utfordres sikkerhetsmarginene i konstruksjonen; både rigg, innfestninger og kjølen; noe og jeg ville vært litt skeptisk til. Men båten er sikkert seilt hardt og hvis svakheter ikke er fremkommet tåler den nok dette. Inspiser derfor nøye. Ikke sikkert at det gjør større forskjell enn tre ekstra mann på ripa. Og det tåler den jo. 3. Bør ikke være mer enn maks 0,01. Men hvis den nye verken er dypere eller tyngre enn orginalen, slipper det kanskje gjennom uten tillegg. Lykke til. Var kul farge, da. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
runes Svart 20.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 @KristianH: enig i det du skriver og det er derfor jeg ser på f.eks E37. Men umiddelbart så synes jeg X35 er å dra det litt langt, mulig jeg bør revurdere.... @SF: den nye kjølen er 23 cm kortere men skal ha blitt konstruert med ca samme rettede moment. Jeg skal jobbe litt med å skaffe dokumentasjon på innfestning og hvordan denne jobben er gjort. Så får vi se om det blir en tur ned :) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
baatsman Svart 20.April.2012 Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 23cm kortere, betyr høyere kjølvekt Spennende å. Høre fortsettelsen Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
runes Svart 21.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 23cm kortere, betyr høyere kjølvekt Spennende å. Høre fortsettelsen Ikke nødvendigvis, med en T-kjøl vil tyngdepunktet relativt sett være lengre ned enn på orginalkjølen. Slik at man kan oppnå samme rettede moment med en lettere eller kortere kjøl. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Kjappfot Svart 21.April.2012 Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 23cm grunnere kjøl er greit for turbruk, men forringer kryssegenskaper. Elan har bulb på standardkjøl så skeptisk til at tyngdepunktet er bevart om det er stålfinne på den grunnere T-kjølen og vekten uendret. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Sun Flyer Svart 21.April.2012 Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 Var det ikke to versjoner av kjølen på elan 37; dyp og standard? Ser sånn ut her: http://www.soundyachts.com/Elan37.htm#Specifications I så fall har man kanskje klart å lage en grunnere kjøl som er like effektiv som den dype? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
runes Svart 21.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 Jo en på 2,30 og en "grunn" på 2,05, den på 2,05 er 100 kg tyngre enn den dype. Kjølen på den overnevnte båten er 2,12 cm og den har definitivt et lavere tyngdepunkt (relativt sett) ( jeg har enda ikke funnet ut vekten). Om den har seilegenskaper et sted midt i mellom de to orginalkjølene så er dette ok for min del, men jeg må og få kontroll på sikkerhetsaspektet. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
quantumduck Svart 21.April.2012 Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 Men, det er lagt ut en Bav 42 Match til en hyggelig pris på finn. Hva med den? Match 42 er etter min mening "underkjent", man kan få mye båt for pengene. En del av disse har vært regatta/eventbåter i næringsvirksomhet og slitasje kan da være noe høyere enn ellers. Hvis vedlikeholdet har vært tilsvarende er det ikke nødvendigivs noe problem. Alle Match'ene har en svakhet i bunnkonstruksjonen, mest alvorlig på 42'ene. Tror de fleste som seiler i norske farvann er utbedret, men dette må man sjekke. Ligger en Match 38 på finn nå også. Forøvrig var det vel Elan 37 som lå øverst på ønskelista mi da jeg begynte å kikke etter båt, men det ble enten for dyrt eller for gammelt syntes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 25.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Har vært og sett på noen båter i Norge i det siste: X332 og Hanse371, X'en er vel definisjonen på performance cruiser, mens hansen kan tilfredsstille kravene mine med litt tilpassning. Forsåvidt fine båter men jeg klarer ikke helt å få denne slovenske tyskern ut av hodet.... Jeg har fått endel bra dokumentasjon på både ny og gammel kjøl. Ny kjøl er både lettere og kortere men med et lavere tyngdepunkt. Dokumentasjonen + info fra selger tilsier at det som er gjort virker fornuftig og bra, men jeg kunne tenke meg en objektiv vurdering av dette. Det er desverre en stud siden jeg studerte statikk, moment og sånt på skolen så om noen her på forumet har god kontroll på statiske beregninger og har lyst til å mene noe om dette så hadde jeg vært veldig takknemmelig. Hvis så, så kontakt meg på IM så skal jeg oversende litt dokumentasjon. Takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Kjappfot Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 (redigert) Hei, Stabilitet av kjølen (rettende moment) er lik kjølvekt x rettende arm ( dybde til kjølens tyngdepunkt x sin(krengningsvinkel)). Men, å finne faktisk tyngdepunkt på ny kjøl uten å ta den av båten er ikke mulig med mindre du har en geometrisk modell av den. Så, eneste objektive måte å sjekke dette på er å gjøre en stabilitetsmåling av båten (ORC- måling) og sammenligne med en standardbåt. Vet ikke om det har så stor hensikt å gjøre så nøye undersøkelser enn å vurdere selv om det er rimelig. I praksis om kjølen er lettere og 20cm kortere, så må tyngdepunktet på T-kjølen være flyttet minst 20cm ned i forhold til gammel kjølform slik at rettende arm blir lik. Dersom det er en smal og kort finne med tung torpedo så er dette mulig. Er finnen bred og lang med mindre torpedo er jeg skeptisk. Men, om finnen er av glassfiber og det kun er torpedoen som er av jern så er jeg ikke i tvil om at stabiliteten er beholdt. Har du i tillegg fått tabeller med beregninger så er det veldig tillitsvekkende. Redigert 25.April.2012 av Kjappfot (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Kristian_H Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 hanse 371 er en flott båt, og har seilt en litt selv. Fine løsninger og seiler overraskende godt, og man har gode muligheter til å seile opp lystallet. 332 er etter min mening for dyr, for liten cocpit, og hvis det toppes med rattstyring(DYR ekstra), mener jeg båten blir for liten. Mye bedre å gå for X35 da, raskere cruiser. Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 25.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Takk for god støtte og råd underveis, jeg har nå slått til og kjøpt båt. Det endte opp med drømmebåten: Elan 37, 2007 modell. Etter tur til Slovenia, og vurdering av båter i England og Tyskland endte jeg opp med en norsk en. Håper det er ok at jeg ikke lager egen hentetråd da dette blir en av norges korteste henteturer (fra Dronningen på Bygdøy til Halsbukta på Nesøya). Gleder med til sommer i Seilbåt igjen og håper noen nå kan slå til og kjøpe norges peneste Skibsplast 555 VS. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Sun Flyer Svart 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Gratulerer! Kjembebra allroundbåt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
quantumduck Svart 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Det endte opp med drømmebåten Høres - paradoksalt nok - fornuftig ut ;) Med en annen båt hadde du antagelig fortsatt å drømme om drømmebåten... og så er det en knall båt da, gratulerer! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.