Jump to content

TAMD30, problem med diesel-lufting, ønsker kjappe tips..


Worry II

Recommended Posts

Jeg skal på vannet i morgen (eller lørdag) og har nå været i båten for å klargjøre maskinen, som jeg har gjort mange ganger før.. men nå sliter jeg.

 

Jeg fikk ikke fram diesel til lufteskruen ved filteret, ga opp det ! Koblet vekk vannuskiller for å eliminere at den var årsak. Sugde diesel til forfilteret (gjennomsiktig), men fremdeles ingen diesel.

Så koblet jeg av dysetilkoblingene og kjørte starter til det kom diesel ut av de. Trodde alt var i orden, men nå vil den ikke gå.

Når jeg nå prøver å pumpe er pumpa hard. Går nesten ikke ann å pumpe i det heletatt.

Noen med tips på hva det kan være ? Jeg fikk en liten bulk i filteret ved montering, kan det være årsaken ?

Link to post
Share on other sites

Du har ikke tilfeldigvis en stengekran du kan ha lukket og glemt å åpne ? Det skjedde meg en gang :-)

 

Vi hadde TAMD40 motoren i forrige båt, som vel er den samme som din, med 2 ekstra sylindre. Den var meget enkel å lufte. Prosedyren var slik :

 

Stengte kran mellom grovfilter (CAV296) og motor.

Byttet grovfilter, fyller IKKE opp med diesel.

Starter motor, og lar den gå til filteret er fylt opp, og motor slutter å fuske. Den lufter seg selv.

Når motoren går jevnt stopper jeg, og bytter spin-on filter, finfilter, på motoren. Pumper litt med den lille pumpen ved filteret, og starter motoren.

 

Gir litt gasspådrag, og motoren fusker litt inntil all luft i finfilteret er borte, og diesel systemet er "fullt".

 

Hvis ikke dette fungerer, vil jeg tro du har en luftlekkasje et eller annet sted. Det at pumpen ikke lar seg bevege, skyldes nok at kammen står litt "dumt", drei motoren med en stor pipenøkkel på veiva, ca. 90-180 grader, og du skal kunne pumpe diesel greit.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et lignede problem med min Volvo TAMD30. Har fått start på motoren, men den går kun på tomgang. Stopper når jeg prøver og øke turtallet. Fant ut i går at det ligger et lite filter (ca. 2 cm stort) under lokket på fødepumpen. Filteret var potte tett, så det kan ikke h a kommet mye diesel ut der. Har gjort reint og skal teste ikveld om det hjelper. Kanskje du skal sjekke det samme? Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et lignede problem med min Volvo TAMD30. Har fått start på motoren, men den går kun på tomgang. Stopper når jeg prøver og øke turtallet. Fant ut i går at det ligger et lite filter (ca. 2 cm stort) under lokket på fødepumpen. Filteret var potte tett, så det kan ikke h a kommet mye diesel ut der. Har gjort reint og skal teste ikveld om det hjelper. Kanskje du skal sjekke det samme? Lykke til.

 

 

Fjern heile filteret som står i fødepumpen så slepper du dette problemet flere ganger, filtrene er er så bra i dag at du ikkje trenger det filtere;)

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg skal på vannet i morgen (eller lørdag) og har nå været i båten for å klargjøre maskinen, som jeg har gjort mange ganger før.. men nå sliter jeg.Jeg fikk ikke fram diesel til lufteskruen ved filteret, ga opp det ! Koblet vekk vannuskiller for å eliminere at den var årsak. Sugde diesel til forfilteret (gjennomsiktig), men fremdeles ingen diesel.Så koblet jeg av dysetilkoblingene og kjørte starter til det kom diesel ut av de. Trodde alt var i orden, men nå vil den ikke gå.Når jeg nå prøver å pumpe er pumpa hard. Går nesten ikke ann å pumpe i det heletatt. Noen med tips på hva det kan være ? Jeg fikk en liten bulk i filteret ved montering, kan det være årsaken ?

 

 

Har du prøvd å blåse tilbake i slangen, då skal du høre det boble i tanken, vist du ikkje klare å blåse gjennom er det tett noen plasser mellom motor og tank. kan vera morkneslanger som har bula innover eller dieseldyr som har lagt seg rundt stige røret, kan også vera at pinnen i fødepumpa er knukket.

 

Om du har fått diesel fram til finfilteret kan du åpne alle dyserørene på dysene og chinne til det spruter diesel ut her, også stramme igjen, men om fødepumpen er defekt vil du ikkje få fult turtall.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...