Jump to content

Kobling av startmotor VP 41A


2715e

Recommended Posts

Øverste store kontakt på innslagsrele: Hovedstrøm batteri +.

Nedre store kontakt på innslagsrele: Ingen tilkobling.

Flat stift til høyre på rele: Startstrøm fra nøkkel.

Stor kontakt på selve starter: Regner med dette må være batteri minus. Antar den tynne sorte ledningen er festet til en egen flatstift på innslagsrele. Da blir det minus til releet. Vanligvis er batteri minus koblet inn på et tilfeldig feste på motorblokka, men her går det direkte til starter kan det se ut som. Regner med at motorblokka får batteri minus gjennom starterens festebolter. Hvis ikke må du koble batteri minus både til starter og motorblokk for at motorinstrumentene skal virke.

 

Men helt sikker er jeg ikke på denne enslige kontakten på selve starter og det bør man jo være før man kobler til noe som helst.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar. Det du beskriver er slik jeg så det for meg, men ble veldig usikker. Det stemmer at det den tynne sorte kabelen går til en flatstift på innslagsrelet. Den gamle start motoren hadde jording via skruefestingen til blokka.

 

 

Skal gi en tilbakemelding på hvordan det gikk...

Link to post
Share on other sites

Takk skal du Hegra

 

Jeg koblet opp som du beskrev og motoren startet som ei klokke.

Måtte strekke en kabel fra minus på starter til motor blokk for å få instrumentene til å virke. Akkurat som du antok :-)

 

Ble litt arbeid da jeg måtte demontere ladeluftkjøler for å komme til den siste mutteren på starteren.

Men da fikk jeg også muligheten til å rengjøre kjøle-elementet.

 

Håper jeg nå er ferdig med start problemene som jeg har slitt med en stund..

Link to post
Share on other sites

2715e : Måtte strekke en kabel fra minus på starter til motor blokk for å få instrumentene til å virke.
Bare pass på at denne kabelen du strakk har god dimensjon. Du har kanskje gløding eller andre store strømforbrukere tilkoblet minus på motor, og da krever jo dette mye mer strøm enn det instrumentene skal ha. Minus til dynamo er vel også gjennom motorblokka så her er det bare å sørge for rett dimensjon før ladingen stopper. Dumt jeg ikke tenkte på dette allerede ved første svar. Kanskje kabelen du har brukt er tykk nok. God påske :smiley: Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...