Jump to content

Gelcoat løsner på min nye båt - Råd ifm reklamasjon


oyvindpe

Recommended Posts

I mai i fjor kjøpte jeg ny båt, flunkenede ny fra fabrikk.

 

Etter kort tid oppdaget jeg at det kom vann inn fra dekk og inn i kabinen, både gjennom døra, og gjennom dårlig fuging i overgang kabin/dekk. Reklamerte på dette, og på høsten kom de å utbedret feilen, og bytta dør, da det var laget en helt ny patent. Etter dette har det vært ok.

 

Båten har ligget i flytebrygge hele vinteren, har ikke brukt den, kun sett til båten og måket snø.

 

Så har jeg nettopp oppdaget at gelcoaten løsner flere steder på rekka/innerliner på dekket. Det er flak som har løsnet, ett sted ganske stort også. Det er ikke noe system i dette, det er spredt flere steder, og har vel funnet 5 felter hvor dette har skjedd. I tillegg har jeg oppdaget begynnende sprekkdannelser et par andre steder. Dette gjør meg bekymret. Hvorfor skjer dette? Vil det dukke opp flere slike etterhvert?

 

Jeg har selvsagt kontaktet forhandler, og de har lovet å utbedre dette ved å sende en mann. De har også tilbudt meg å få ordnet dette selv, evt. lokal fagmann, og gi meg et prisavslag. (Bor et godt stykke unna forhandler, og de vil koste dem en del i reiseutgifter å komme).

 

Videre kan det nevnes at jeg også allerede nå har oppdaget rustutskilling på rekkefestene. Dette skal jo ikke skje, og i hvertfall ikke på en splitter ny båt som ikke er ett år engang. Dette er vel litt enklere å fikse med syrevask?

 

Som sagt, jeg er i dialog med forhandler, og feilen skal bli utbedret.

Men mitt ankepunkt er at dette skjer på en helt ny båt som kostet ganske mye.

 

Hva ville dere ha gjort?

Jeg synes jeg bør forlange en økonomisk kompensasjon også for "tort og svie", er dette noe jeg bør gjøre? Evt. hvor mye? Har man krav på dette?

Det er vel ikke vanlig at dette skjer på nye båter?

 

Det jeg er mest bekymret for er om dette vil oppstå flere steder. Hva om feilen blir utbedret, så dukker det opp andre steder?

Link to post
Share on other sites

Høres ut aom om det er en hanske alvorlig produksjonsfeil på denne båten. Om det ikke bare et sted denne avflassingen kommer, så er det stor sansynlighet for at det er feil over hele innerlineren. Så faren er vel ganske stor for at det vil dukke opp igjen andre steder etter å ha reparert det som er kommet til nå. Syns du burde vært berettiget kompensasjon for dette, heving av kjøp er kanskje vanskeligere om du skullle vurdere det. Men det må jo helt klart være feil i produksjon som gjør dette. Hva slags båt er det snakk om?

Link to post
Share on other sites

Akkuat det med rustdannelse på div. syrefaste fester/deler etc. er jo nesten en gjennganger på mange helt nye båter. Hadde dette selv på flere nye Askeladden-båter i de senere år. Det har vel noe med kvalitet på metallet å gjøre. Jeg brydde meg egentlig ikke noe med dette siden det kun var litt polish på ei fille, så var "rusten" vekk igjen. Måtte gni litt slik et par ganger i løpet av sommeren.

Link to post
Share on other sites

Har ikke som ønske å heve kjøpet, og jeg lever fint med å få dette repararert. Bekymringen er som sagt om dette er en produksjonsfeil.

 

Det jeg nå vurderer som den mest gunstige løsningen er å tilby meg å ta hånd om dette selv, mot en ganske god kompensasjon, både for arbeidet men også for "tort og svie" med de problemen som har vært. Hvis det så skulle dukke opp på nytt igjen senere, tror jeg vi begynner å snakke om mer alvorlige tiltak, som heving av kjøp f.eks.

Link to post
Share on other sites

Hadde jo vært veldig greit med et bilde av "skadene" på båten din. Det er egentlig rart det dere med båt, det skal liksom altid være noe som ikke fungerer eller diverse små og store feil i gelcoat, treverk, skruer/fester,utstyr , o.l., selv om det er helt nye farkoster rett i fra fabrikk. Tror det er mye slurv i arbeidet ute hos mange båtfabrikkanter, det har det vel altid vært, men de fleste kunder godtar som regel dette mot en form for kompensasjon mot at de utbedrer "skadene" selv. Man kan liksom aldri sammenligne nybåten med nybilen. I bil verdenen godtar man snaut et fingeravtrykk inne i bilen, men når det gjelder båt, så skal man liksom kalkulere med diverse skjønnhetsfeil i hele produktet. Så hvis ikke dette som du nevner er noe veldig alvorlig, men mere "småpirk" som ikke er direkte synlig, så hadde jeg bare godtatt en kompensasjon/prisavslag og rettet på tingene selv. Men du har jo full garanti på en ny båt, så det er jo helt opp til deg om du vil ha det hele reparert 100% i fra forhandler selv om det blir en del frem og tilbake med hensyn til avstander/tid etc.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte også en båt med masse støpefeil. Det ble reparert to ganger, men det dukket hele tiden opp mer. Fikk omsider omlevert båten, altså fikk ny båt som produsent satte min gamle motor over på. Var ingen problemer med den nye og jeg var meget fornøyd med båten og den meget gode servicen jeg fikk av produsenten i den saken...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Anbefaler deg IKKE å ta en kompensasjon for så å få dette utbedret lokalt, skjer det noe mer i området hvor rep er utført står du med en reklamasjons mot de som utførte jobben, og ikke mot selger. I værste fall står du med reklamasjonsaker mot begge, og ingen tar ansvar.

Forlang at selger utbedrer skaden, gjerne ved lokalt verksted.. Da er det forsatt kun selger du skal forholde deg til ved senere skader...

 

Personlig ville jeg nok ha vurdert heving av kjøp/ombytting. Men litt vanskelig å vurdere dette uten å ha sett skadeomfanget...

 

Uansett, lykke til....

Link to post
Share on other sites

Vanskelig for oss å vurdere dette uten å ha sett omfanget. "Rust" på rekke er bagatell. Mest sansynelig ikke rust, men reaksjon. Pusses et par ganger med Autosol, så er det mest sannsynelig vekke.

Gelcoat problemene derimot skal du ta alvorlig. Personlig ville jeg insistert på at forhandler kom og besiktiget og utbedret. Dette kan vise seg å være bagatell, men også særdeles alvorlig.

Tort og svie skal du tanke mindre på. Fall for all del ikke for fristelsen å motta en kompensasjon og få dette utbedret av andre.

Hvis dette skulle vise seg å være alvorlig, vil alt slikt bli brukt mot deg.

Link to post
Share on other sites

Hadde jo vært veldig greit med et bilde av "skadene" på båten din. Det er egentlig rart det dere med båt, det skal liksom altid være noe som ikke fungerer eller diverse små og store feil i gelcoat, treverk, skruer/fester,utstyr , o.l., selv om det er helt nye farkoster rett i fra fabrikk. Tror det er mye slurv i arbeidet ute hos mange båtfabrikkanter, det har det vel altid vært, men de fleste kunder godtar som regel dette mot en form for kompensasjon mot at de utbedrer "skadene" selv. Man kan liksom aldri sammenligne nybåten med nybilen. I bil verdenen godtar man snaut et fingeravtrykk inne i bilen, men når det gjelder båt, så skal man liksom kalkulere med diverse skjønnhetsfeil i hele produktet. Så hvis ikke dette som du nevner er noe veldig alvorlig, men mere "småpirk" som ikke er direkte synlig, så hadde jeg bare godtatt en kompensasjon/prisavslag og rettet på tingene selv. Men du har jo full garanti på en ny båt, så det er jo helt opp til deg om du vil ha det hele reparert 100% i fra forhandler selv om det blir en del frem og tilbake med hensyn til avstander/tid etc.

 

Et kjempegodt poeng, og noe jeg alltid har tenkt på. En båt til 300.000,- skal man tåle både rustflekker, synlige fuging etc. Og nå skal det liksom bare være å "lappe" dette sammen. Det handler om forventninger. Kjøper jeg en 2 år gammel brukt båt, forventer jeg at den har både hakk og riper pga at man tross alt bruker båten til både fisking og mer til. Men når båten er ny, er det visse forventninger. Som sagt, jeg kan leve med at jeg må tørke vekk litt rust, men når gelcoaten løsner slik begynner det å bli alvorlig. Hadde lakken på en bil løsnet, hadde det blitt ramaskrik, og ingen hadde godtatt at de kom og "tusjet" over dette.... da hadde det blitt total omlakkering som et minimum.

 

 

Vanskelig for oss å vurdere dette uten å ha sett omfanget. "Rust" på rekke er bagatell. Mest sansynelig ikke rust, men reaksjon. Pusses et par ganger med Autosol, så er det mest sannsynelig vekke.Gelcoat problemene derimot skal du ta alvorlig. Personlig ville jeg insistert på at forhandler kom og besiktiget og utbedret. Dette kan vise seg å være bagatell, men også særdeles alvorlig. Tort og svie skal du tanke mindre på. Fall for all del ikke for fristelsen å motta en kompensasjon og få dette utbedret av andre.Hvis dette skulle vise seg å være alvorlig, vil alt slikt bli brukt mot deg.

 

HVIS jeg velger denne løsningen skal jeg selvsagt dokumentere hvilke steder denne utbedringen finner sted, slik at det ved evt. flere skader fremover, vil være fullt dokumenterbart at dette er nye steder.

 

NB! Som sagt har jeg en god dialog foreløpig med forhandler, og ønsker på ingen måte å sverte dem, og unnlater derfor å nevne hvem det er snakk om. Det er jo heller ikke forhandlers skyld, men leverandøren.

Så vidt jeg vet sier forbrukerkjøpsloven at selger kun kan forsøke å rette samme feil 2 ganger. Oppstår den for 3. gang, kan man heve kjøpet. Men den tid den sorg.

 

Hva sier forresten forbrukerkjøpsloven om tidsfrist for å utbedre en mangel? Altså hvor lang tid på seg har de?

 

Her er et par bilder av feilen:

 

img_1431.jpg

img_1429.jpg

Redigert av oyvindpe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har disse skadene kommet av seg selv eller har du "bulka"?

 

Dersom dette har kommet av seg selv, så tror jeg du skal forlange ny båt. Dette er store feil og mangler. Hvordan kommer den til å se ut om et par år? Kan ikke se noen grunn til at dette gir seg av seg selv.

Link to post
Share on other sites

Det der hadde jeg ikke godtatt flikking på her må det være en feil i støpeprossesen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har disse skadene kommet av seg selv eller har du "bulka"? Dersom dette har kommet av seg selv, så tror jeg du skal forlange ny båt. Dette er store feil og mangler. Hvordan kommer den til å se ut om et par år? Kan ikke se noen grunn til at dette gir seg av seg selv.

 

Hvis du med "bulka" mener sammenstøt med båten, så nei, dette er som sagt på innerlineren, altså på innsiden av rekka.

 

Som sagt tidligere, dreier dette seg om felt som har løsnet i løpet av vinteren. Det kan selvsagt godt tenkes at det er kosting av snø som har gjort det, men den eneste påkjennigen den har hatt er altså denne kostingen.

 

I min verden skal en båt tåle det jeg vil kalle for normal bruk. Dvs. om du mister en fiskepilk på rekka eller på dekket, skal ikke dette medføre store skader. Litt simpelt forklart: Tar man en hammer og dæljer løs på båten blir det selvsagt stygge merker, men KUN der den treffer. Gelcoaten skal jo ikke løsne i store flak.

 

Mint teori er at dette er feil begått i produksjonen som har medført luft bak gelcoaten, dvs. at det ikke er feste. Og så lenge ingen toucher dette området, ser det bra ut, men straks man får trykk mot disse områdene, sprekker det opp. Det kan være så lite som en kost eller et spark med en støvel. Så jeg tipper at når jeg har kostet og måket (selvsagt med en myk plastspade), har dette skjedd.

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at det er luft bak gelcoat, tyder på litt slurv under støping. Vanligst så skjer det i innvendige hjørner på formen, altså det som blir utvendige hjørner på båten. Slå løst med skaftet på en skrutrekker i området rundt der det er hull, så vil du antakelig se at det knekker av mere gelcoat. Er vanskelig å få dette helt pent igjen og det tar litt tid, men det lar seg gjøre.

 

Ronny.

Link to post
Share on other sites

Kjedelig sak. Siden dette skjer om vinteren er det vel mulig at frostsprengning er årsaken? Så kan man jo spekulere i hvorfor. Jeg har ikke greie på det, men det er jo interessant i forhold til opplag. Du har ikke hatt pressening over? (ingen anklage, båten skal jo tåle det).

Link to post
Share on other sites

Kjedelig sak. Siden dette skjer om vinteren er det vel mulig at frostsprengning er årsaken? Så kan man jo spekulere i hvorfor. Jeg har ikke greie på det, men det er jo interessant i forhold til opplag. Du har ikke hatt pressening over? (ingen anklage, båten skal jo tåle det).

 

Ingen presenning nei, men båten skal selvsagt tåle det. Hvis det er frostsprengning betyr jo dette at vann har kommet inn bak coaten. Tvilsomt. Føler meg rimelig trygg på at dette er feil i produksjonen.

 

Jeg synes du burde heve kjøpet, eller få en ny båt.

 

Er nok ikke så enkelt. Selger har rett til å utbedre mangelen. Faktisk sier forbrukerkjøpsloven at selger faktisk har rett til å utbedre samme feil 2 ganger. Hvis de må utbedre den 3. gangen, kan kjøpet heves.....

Jeg lever som sagt fint med at dette repareres, men er bekymret over at det kan være en feil som dukker opp igjen. Problemet er vel at det er nærmest umulig å finne ut av dette, før det evt. inntreffer. Så enden på visa blir vel at de må utbedre feilen, så får man bare følge med om det holder....

Redigert av oyvindpe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dårlig støp, krev ny båt. Dette vil komme frem mer og mer. Tydelig at de har fått "luft" i støpen.

 

Ville fått forhandler til å komt å sjekket struktur eller støp.

 

Kanskje lakkeringsverksted har et røntgen apparat ell.

 

Synd med sånne feil, derfor vakuum støping er så inn i tiden.

Link to post
Share on other sites

Har du ikke mulighet for å få en eller annen "uavhengig" fagmann til å kikke på dette. Det finnes vel et eller annet verksted etc. som driver med glassfiberstøp eller noe i den duren i nærheten. Folk som har peiling på slikt, burde jo kunne uttale seg om dette er noen stor alvorlig sak, eller om det er noe som lett lar seg fikse hos forhandler.

Link to post
Share on other sites

Umulig å si hvor "alvorlig" dette er. Helt klart for lite til å kreve omlevering enda, men definitivt alvorlig nok til å kreve at forhandler besiktiger, vurderer og står for utbedring. Når du sier at forhandler opptrer seriøst og positivt så er det bra. Da kan du forutsette god oppfølging. Du MÅ imidlertid sørge for at det er de som bestemmer hvordan dette skal utbedres. Dette kan utvikle seg til en kostbar affære der forhandler kan få økonomiske utfordringer med oppfølgingen. Blir problemet stort nok, kan det av og til skje at forhandler forandrer væremåte. For å si det sånn.

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med å be forhandler om å skaffe et lokalt verksted til å utbedre skaden fom DEM? Da står du uten ansvar ved en evt tvist. Firmaer går jo stadig konk, mens en autorisert forhandler representerer leverandøren som sitter igjen med ansvaret dersom forhandleren forsvinner. (fungerer det sånn?) Uansett lurt av deg å opptre ryddig. Nevner du båtmerke eller forhandlernavn på BP plikter du å opplyse dem om det og kan i værste fall bli erstatningsansvarlig, du ødelegger iallefall et godt forhold til dem, noe som gjerne er mere verdt enn både garanti og Norsk kjøpslov.

Link to post
Share on other sites

Hva med å be forhandler om å skaffe et lokalt verksted til å utbedre skaden fom DEM? Da står du uten ansvar ved en evt tvist. Firmaer går jo stadig konk, mens en autorisert forhandler representerer leverandøren som sitter igjen med ansvaret dersom forhandleren forsvinner. (fungerer det sånn?) Uansett lurt av deg å opptre ryddig. Nevner du båtmerke eller forhandlernavn på BP plikter du å opplyse dem om det og kan i værste fall bli erstatningsansvarlig, du ødelegger iallefall et godt forhold til dem, noe som gjerne er mere verdt enn både garanti og Norsk kjøpslov.

 

Ja, det er en grunn til at jeg ikke nevner hverken båttype eller forhandler..... Jeg er på ingen måte ute etter å skade ryktet til forhandler/leverandør, bare å få ordnet dette så smidig som mulig. Og som sagt er dialogen god så langt, og jeg er kun ute etter råd for hva andre ville gjort i en tilsvarende situasjon, kanskje spesielt noen som har erfaring med tilsvarende.

 

Hadde jeg kunne vært 100% sikker på at det ikke ville skje igjen, hadde jeg ikke nølt med å ordne dette selv mot en erstatning, men jeg er er som sagt redd for at dette kan være en større feil enn det som hittil har kommet fram. Etter å ha lest svarene i denne tråden, begynner jeg nok falle mot å be leverandør å utbedre feilen selv, for å slippe å forholde meg til flere aktører om det skulle oppstå feil igjen.

 

Jeg vil også be folk innstendig om å ikke begynne å spekulere i hverken båttype, forhandler eller leverandør, det er fullstendig uvesentlig i saken, og jeg er kun ute etter råd for hva jeg burde gjøre, ikke å sverte noen eller å skade ryktet til noen. Håper dere respekterer det.

 

(Hadde egentlig tenkt å slette bildelinkene etter en stund, men det var visst en tidsfrist for redigering.....)

Redigert av oyvindpe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis reparasjonen tar lenger tid enn en uke så har du rett til erstatningsvare mens du venter. Sikkert noe forhandler blir glad for at du nevner for ham. Har han ikke noe å tilby så kan du leie i markedet og sende regningen til ham.

Tror det er fornuftig å forsøke å holde et godt forhold til forhandler i størst mulig grad og så lenge som mulig, men pass på dine rettigheter og ikke gi ved dørene. De rettigheter du har i henhold til lov har du betalt for, ligger implisitt i prisen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...