Jump to content

Gelcoat løsner på min nye båt - Råd ifm reklamasjon


oyvindpe

Recommended Posts

Du skriv:

"Hadde jeg kunne vært 100% sikker på at det ikke ville skje igjen, hadde jeg ikke nølt med å ordne dette selv mot en erstatning, men jeg er er som sagt redd for at dette kan være en større feil enn det som hittil har kommet fram".

 

Slik eg vurderar det, etter det som er komt fram, så kan du vere bortimot 100% sikker på at det vil komme fleire slike feil etter kvart. Når gelecoten begynner å sleppe slik som dette er framstilt, så er eg ganske sikker på at dette er ein produksjonsfeil, uten at eg vil gå nærmare inn på å beskrive kva som eg trur har skjedd. Kan opplyse om at eg har arbeidd med plast i snart 20 år.

 

Du vil ikkje oppgi produsent eller forhandlar, og det er bra, men er det norsk eller utenlansk produsent? Er det norsk, kan det kanskje vere ein ide å ta kontakt direkte produsenten. Det trur eg han ville sette pris på.

Link to post
Share on other sites

Du skriv:

"Hadde jeg kunne vært 100% sikker på at det ikke ville skje igjen, hadde jeg ikke nølt med å ordne dette selv mot en erstatning, men jeg er er som sagt redd for at dette kan være en større feil enn det som hittil har kommet fram".

 

Slik eg vurderar det, etter det som er komt fram, så kan du vere bortimot 100% sikker på at det vil komme fleire slike feil etter kvart. Når gelecoten begynner å sleppe slik som dette er framstilt, så er eg ganske sikker på at dette er ein produksjonsfeil, uten at eg vil gå nærmare inn på å beskrive kva som eg trur har skjedd. Kan opplyse om at eg har arbeidd med plast i snart 20 år.

Det er som sagt det jeg frykter, men må vel kanskje bare innse at man bare må "vente å se" om dette skjer, og i såfall ta kontakt på ny. Forbrukerkjøpsloven sier som sagt at selger har mulighet til å rette samme feil 2 ganger. 3. gangen kan man kreve heving av kjøp.

 

Du vil ikkje oppgi produsent eller forhandlar, og det er bra, men er det norsk eller utenlansk produsent? Er det norsk, kan det kanskje vere ein ide å ta kontakt direkte produsenten. Det trur eg han ville sette pris på.

Forhandler kontaktet produsent umiddelbart etter at jeg kontaktet dem, så de er fullt involvert.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg har i påsken kikket litt i boka "Plastbåten - Vedlikehold og reparasjoner" skrevet av Bjørn Peter Behrens. Siterer et avsnitt til deg; som KANSKJE forklarer det du opplever:

 

"Iblant kan man se noe som likner sprekker eller tynne riss i gelcoaten. De oppfattes gjerne som plastpest, men er noe annet. De har ikke noe med osmotisk trykk å gjøre, men snarere med glassfiberens kapillærkraft (evne til å suge og transportere vann). Dette skyldes at ikke alle glassfibertrådene mettes ordentlig med polyester(som har ganske dårlig inntrengningsevne). Når vann trengeer inn i laminatet, suges det inn i den tørre fiberen, får den til å svelle og brytes løs fra det omliggende laminatet. Dette gjelder oftest enkelte tråder som på denne måten mister sin armerende virkning og får liten betydning. Men om disse langstrakte sprekkene får være i fred, vil de fungere som sugerør der vannet vil suges inn i den dypere strukturen og forårsake både erodering og delaminering."

 

Forfatteren presiserer i boka at polyester (dvs. også gelcoat) ikke er helt vanntett.

Redigert av dvil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er helt normalt på nye serieproduserte båter. Oftest skyldes det at det på enkelte plasser har blitt sprøytet på for tjukk gelcoat som senere sprekker opp. Det har nok ingenting med dårlig struktur å gjøre, men hele båten blir utsatt for små spenninger og det er da disse partiene fort blir synlige. Om de blir ordentlig reparert vil det ikke oppstå igjen, men hvis båten er helt ny kan du regne med at det oppstår noen flere etter en sesong. Etter disse er reparert vil de ikke oppstå igjen og problemet blir borte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...