Jump to content

Polar 320 / KAD 43

teris

Recommended Posts

Polar 320, tidligere Fjord 900. I Fjords dager en svært solid og velbygd båt. Under Polar har finish og påkostning/kvalitet med årene sunket en god del. Hovedlinjene er idag den samme som fra Fjords dager med unntak av vindskjerm som er blitt mer strømlinjeformet og badeplattform som er av en "mer integrert" type. Om ikke hele båten så er ialfall mye produsert i Polen. Se etter dobbelinstallasjon.

Se erfaringsdatabase under Fjord 900

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det var nytt at den tidligere het Fjord 900. Dumt at kvaliteten har sunket i forhold til tidligere produksjon. Vet du hva som er blitt dårligere ?

<{POST_SNAPBACK}>

Nå har ikke jeg studert Polaren så inngående, men etter en runde ombord under ei messe for et par år siden noterte jeg meg et par ting.

Interiørdetaljer, hvor bla. dører var blitt så lette at jeg undret meg på om de ikke måtte være laget av papp og flis.

Elektrisk. Fjords eksemplariske sikringsskap med automatsikringer dioder og brytere for hver kurs var blitt offer for innsparing.

Lukene på hver side foran som i fjordversjon var i glassfiber med innfelt akrylglass var blitt erstattet av en billig gjennomsiktig helplast variant.

Ellers hadde båten fått en vellykket facelift med bla ny buet frontrute uten sidestolper og en lekker integrert badeplattform.

Jeg har ingen grunn til å tro at kvaliteten på Polar 320 ligger noe tilbake i forhold til sine konkurrenter. Det er vel mer et tegn i tiden og et utslag av sterk konkurranse i dette segmentet. Det som selger i første omgang i dag er design, linjeføring og fart foruten pris selvfølgelig. Så for heller håndverksmessig kvalitet, materialbruk og levetid komme i annen rekke.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Svarene dine er til stor nytte for meg, da jeg ikke har sett denne båttypen på mine kanter (Sandnes/Stavanger).

Jeg er da ikke sikker hvilken båt jeg skal se etter som ligner på denne, spesielt bredden på 3,2 meter er bra. Maks lengde jeg har plass til 31-32 fot.

Hva med KAD 43, er denne motor størrelsen stor nok til en slik båt?

Vet ikke hvor tung båten kan være.

Hva med KAD 43, er denne motor størrelsen stor nok til en slik båt?

Vet ikke hvor tung båten kan være.

<{POST_SNAPBACK}>

KAD 43 er vel den minste motorbestykkingen i denne båten. Vil vel gjøre en 26-28 kn. på max. Dette kan jo virke som OK, men vær obs på at båten fort kan få pusteproblemer og problemer med å komme i plan når den er tungt lastet og med mye folk. Fjord 900 veide 4500 kg og en 41 maskin på 200 HK var klart for lite for denne båten. Gå for en dobbelinstallasjon, enten dobble 32 maskiner eller doble 41 eller 43.

ad. planlegging:

....

I høst så jeg annonse ang. en Polar 320 med KAD 43 motor som var tilsalgs.

...

<{POST_SNAPBACK}>

Var det på Scand Boats . Ser de har en slik med denne motoren, 2003 modell.

Stusser litt over at dette skal være samme skroget som Fjord 900. 900 sitt skrog var 3.18 bredt, mens det oppgis til å være 3,25 på Polar 320. Ulogisk at skroget er utvidet med 7 cm, men det er kanskje feil data som er oppgitt hos Båtmagasinet, evt endringer øverst på skroget som gjør dette...

Her finner du brosjyren til Fjord 900. Klikk på "Modeller" og 30/31 fot og Fjord 900 Dolpin

Fjord Club

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Ja det er denne båten som er til salgs hos Scand Boats jeg mener, synes båten er fin. Er enig med det Quote skriver angående motor, kanskje ikke med 2 personer men når det flere med bagasje.

Fin side du hadde fra Fjord Club.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har ikke helt kontroll på båten så den kan jeg ikke uttale meg om, forut at jeg gjerne skulle hatt råd til en Fjord 900.

Men du har kanskje lest om mine motorproblemer i båten jeg kjøpte av ScandBoats høsten 2003. De tar brukt i bytte mot ny og gir 1 års garanti. Jeg er jo skuffet over at jeg kjøpte en båt med utslitt motor, men Scand ordner opp uten problem og fikser nå motoren for over 100.000 uten at det koster meg noe som helst. Jeg får da så godt som ny motor... så jeg kan trygt anbefale Scand...

http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...0&hl=innkjøring

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Er det dette som er Polar 320 ?

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

:yesnod: Jepp, det er en Polar 320. Endret akter ift. 900 Dolphin og innført 2 sett med ventiler i tillegg ser jeg. Stilig båt.

Hva den nye bredden anngår er vel dette nok et utslag av kreativ oppmåleng. Alle vitale mål har jo økt i fiorhold til hva de ble oppgitt som på -80 tallet. Ny fenderlist kanskje?

ad. planlegging:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...