Jump to content

Nei til dumping av giftavfall i Dramstadbukta

Astor

Recommended Posts

Det er stort engasjement i Hurum og Svelvik for å få stoppet dumping av giftavfall i den idylliske Dramstadbukta, rett innenfor Svelvikstrømmen.

Jeg er sekretær i Klokkarstua og Verket Båtforening, og vi engasjerer oss sterkt for å få stoppet vedtaket til SFT om dumping rett ved en idyllisk vik, hvor lokalbefolkningen og båtfolk har tilholdsted i sommersesongen.

Jeg vil sterkt appelere til dere på Baatplassen til å videresende et protestbrev til SFI om saken.

Det det hele handler om er at man i Fredrikstad skal ta ut 70.000 kubikkmeter forurensede sedimenter som skal fraktes til Dramstadbukta i Hurum for å dumpes på 100-120 meters dyp. Det hersker stor usikkerhet om det materialet som skal fjernes fra Fredikstad. Lokalbefolkningen i Hurum og Svelvik syntes det er helt feil å dumpe dette i en skjermet og idyllisk vik, bare 100 meter fra et populært rekreasjonsområde. Hvor er logikken. Kan man ikke dumpe det på en av dumpeplassene i Ytre Oslofjord på 2-300 meters dyp?

Derfor oppfordrer jeg dere, kjære båtvenner til å støtte oss i en viktig sak for oss her på Hurum-landet.

Jeg svarer mer enn gjerne på spørsmål i saken.

Her er brevet og adressen til SFT: postmottak@sft.no

og til miljøvernministeren: postmottak@md.dep.no

Klokkarstua og Verket båtforening

Hovstubben 3, 3490 Klokkarstua

Protest

Jeg vil på det sterkeste protestere mot den avgjørelsen SFT har tatt i Dramstadbukta-saken.

Dette er en hån mot vedtak som er tatt av fylkesmannen i Buskerud, protester fra kommuner i området, og mot alle som kjemper for et rent miljø i Norge.

De som bor i regionen er mer enn belastet med forurensing fra før, og finner oss ikke i å bli en dumpingplass for miljøavfall.

Vi vil på det sterkeste oppfordre miljøvernministeren til å stanse saken umiddelbart, og finne en annen og bedre løsning. Det å dumpe miljøavfall på dypt vann uten muligheter for kontroll, og i et område hvor en allerede har benyttet betydelige midler for å renske opp, strider mot all fornuft.

Ditt navn

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg må få legge til:

Som en siste mulighet vil vi sammen med Bellona, sportfiskerforeninger og lokale støttegrupper legge opp til en event. blokkade av småbåter når dumpingen starter til våren.

Kommer tilbake til dette når vi ser hvordan vår reaksjon mot SFT blir motatt.

Det er et stort engasjement i regionen mot denne dumpingen.

Hilsen Inge -Astor-

Uten å kjenne saken utover det som blir skrevet her synes jeg det er naturlig at folk i denne regionen aksjonerer.

Alle er opptatt av å bevare naturen og sjøen til alle sitt beste.

Selv om jeg ikke er i fra området har jeg ingen problemer med å forstå de som protesterer mot dette.

Stå på videre!

Skal selvsagt sende protestbrevet som e-post.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

:flag: hei astor!

denne saken støtter j deg fullt i, og alle båtfolk bør kjenne sin besøkelsestid og støtte opp om denne saken.

dette er jo et eksempel på ola dunks strutsepolitikk med hue nedgravd i sanden.....

men hadde d ikke vært en løsning å legge ut en protokoll feks på baatplassen hvor folk kunne støtte opp om saken slik at vi står samlet.

så kunne jo du feks mailet hele protokollen, dette tror j det er letter å få med flere på, og virkningen kan bli større.

med vennlig

Redigert av firefighter (see edit history)

Men skal ikke Langøya legges ned også da Astor?

<{POST_SNAPBACK}>

Det var nytt for meg! Hører stadig på VHFen at det går båter til Langøya med avfallstoffer.

Mulig det er på sikt. Det er et stort krater inne på øya som fylles sakte men sikkert igjen. Jeg har aldri vært der.

Den gamle Drøbakferja frakter lastebiler med spesialavfall dit. Det samme gjør noen mindre lastebåter.

Dumpingen i Dramstadbukta vil starte allerede til våren. Det er dette vi nå prøver å hindre.

Kan de ikke bare stappe det i Hoksneshølet da?

Noe må det jo kunne brukes til.

Spøk tilside.

Er helt enig med de som protesterer. Det er "ute-av-syne,ute-av-sinn" tenkning.

Man flytter kun problemet til et annet sted.

Jeg er av den formening at slike stoffer skal deponeres på land.

Hvor man har kontroll på dem.

Slik at man slipper å lese om giftskandale i Indre Oslofjord om noen år.

Store Norske Kullseilingskompani.

Derfor oppfordrer jeg  dere, kjære båtvenner til å støtte oss i en viktig sak for oss her på Hurum-landet.

Men Astor da! Har du ikke fått med deg at du har bred støtte fra KNBF Region Øst i denne saken???Følgende pressemelding var bl.a gjengitt i Drammens Tidende:

Båtfolket protesterer mot mudderdumping ved Svelvik!

Kongelig Norsk Båtforbund Region Øst stilte seg i spissen for båtfolkets støtte til protestaksjonen mot dumpingen av giftholdig mudder i Dramstadbukta ved Svelvik. Båtfølket møtte mannsterkt frem med protestbannere som tydelig viste hva båtfolket mener om forurensningen av et attraktivt friluftsområde i Drammensfjorden.

Til tross for at EU har varslet at det kommer et direktiv som forbyr dumping av giftholdig avfall har Statens Forurensningstilyn (SFT) godkjent dumpingen av ca. 70.000 kubikkmeter giftholdig mudder og slam fra Gressvik utenfor Fredrikstad. Dette tilsvarer ca. 4.500 billass med forurensende masse som vil bli dumpet i et friluftsområde som benyttes både fra land og av båtfolket.

I en appell under protestdemonstrasjonen pekte lederen av KNBF Region Øst, Ole Rune Grimsrud, på at KNBF er opptatt av å verne om attraktive områder langs kysten som brukes til fritid og rekreasjon også for båtfolk. Stadig oftere ser båtfolket at myndighetene tillater inngrep som begrenser bruken av kyst- og strandsonen. I så måte er dumpingen ved Dramstadbukta et av de verste eksemplene på uvettig adferd fra myndighetenes side, sa Grimsrud.

Bildetekst:

Båtfolket sa klart fra hva de mener under protestaksjonen i Svelvik. Lederen av KNBF Region Øst, Ole Rune Grimsrud (t.v) og lederen i Holmen Båtforening i Drammen, Steinar Glimsholt, holder et godt tak i protestbanneret. Glimsholt er også president i Kongelig Norsk Båtforbund.

Foto: Jan Skjønberg.

Beklager at jeg ikke får til å legge inn fotoet!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Veldig bra!

Jeg har fått respons fra store deler av Oslofjorden og mange spør om de skal komme med båtene sine til Svelvikstrømmen.

Vi håper jo at SFT tar til fornuft før sivil ulydighet blir en realitet. Her går båtfolk, sportsfiskere, lokalbefolkningen og miljøorganisasjoner hånd i hånd i en viktig sak.

Igjen takk til dere som støtter oss i en så viktig sak.

Astor

Kan de ikke bare stappe det i Hoksneshølet da?

Noe må det jo kunne brukes til

<{POST_SNAPBACK}>

Tror du er helt rusk jeg! Hvor skal 2% av trafikken gjøre av seg da? :eek:

Hvor gjorde de forresten av guffa de gravde ut av kanalen i Horten? Der var det visst mye bly og annet graps såvidt jeg husker. For en stund tilbake syntes jeg også å minnes at Koma Tidene

antydet at Tønsberg Havn også var sterkt forurenset og måtte graves opp. De dumper sikkert

alt sammen ved Bolærne når den tid kommer.

For ikke lenge siden ble det påvist et unikt korallrev inne i Drammensfjorden. Posisjonen er vel delvis hemmeligholdt for å unngå slitasje ved for mye dykking. Etter det jeg vet er dette revet ikke langt fra Dramstadbukta og kan vel brukes for hva det er verdt i denne saken?

Hele saken er ganske trist da Drammen de siste 30 åra har gjort en kjempeinnsats for ei reinere elv og reinere fjord. Noe ikke minst vi innbyggerne var med på ved å betale langt høyere vann og kloakk avgifter enn nabokommunene. Jeg kan huske det kom delegasjoner fra både inn og utland for å studere blandt annet renseanlegget på Solumstranda.

Jeg vet ikke hva slags stoffer det er de skal dumpe, men uansett er signaleffekten til de som prøver å gjøre sitt for et bedre miljø meget dårlig.

STÅ PÅ ASTOR.

Astor: Du får melde fra når/hvis det skal aksjoneres. Får håpe det ikke blir nødvendig, men hvis jeg kan stiller jeg opp.  :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Heisan Lasse :seeya:

Hvis ingen tar til vettet kan det jo bli aktuelt å sperre Svelvikstrømmen med fritidsbåter når den første lasten skal dumpes! I så fall blir det full mobilisering i KNBF også!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Jeg må få legge til:

Som en siste mulighet vil vi sammen med Bellona, sportfiskerforeninger og lokale støttegrupper legge opp til en event. blokkade av småbåter når dumpingen starter til våren.

Kommer tilbake til dette når vi ser hvordan vår reaksjon mot SFT blir motatt.

Det er et stort engasjement i regionen mot denne dumpingen.

Hilsen Inge -Astor-

<{POST_SNAPBACK}>

+ mange fra nabokommunene! Dette er jo helt utrolig, kan ikke være mulig! Trodde SFT skulle virke motsatt, passe på så det ikke ble skader på natur og dyreliv??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...