Jump to content

Mercruiser V8, vann i olje og treg start, manifoldlekkasje?


Yankee

Recommended Posts

Har noen her erfaring med hvordan en lekkasje i manifoil virker? Mercruiser V8 bensin går veldig tregt rundt, og oljen er gråhvit. Manifoiler er gamle så regner med det kan være dem?

 

Står i ferskvann heldigvis, men må jeg regne med at toppakninger er blåst når jeg har startet den?

Annet som kan være årsaken?

Link to post
Share on other sites

Man må som regel få vann inn på sylindrene før den blir treg å dreie/starte. Man kan jo få vann i oljen uten at det går om sylinderen.

Visst den kun er treg på første omdreineingen er det stor sannsyleghet for vann i sylinder/forbrenningskammer.

Årsaken kan jo være fks. manifoil, kjølere, toppakning, topp osv.

Ryk den grått/kvitt?

Ev. lukter det frostvæske av exos?

Er det olje i kjølevann/ferskvann?

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke sikkert at det har skjedd noen stor skade så bytt olje og kjør opp oljetrykk med pluggene demontert før du starter opp. Kan hende at det ikke er noen lekkasje men at det har stått vann i manifolden etter sist bruk. Det er anbefalt å kjøre motoren i fri på ca 1300rpm i 20-30 sekunder før stopp for å blåse ut evt vann. Throtle-chopping er ikke å anbefale. Vann kan komme inn i manifoldene ved lengre kjøring på lavt turtall. Mercruiser kom i 2004? med "dryjoint exhaust" hvor riserne har en vannfelle, vannet fra manifold til riser går i to utvendige rør istedet for gjennom flensen og det er en "spoiler-leppe" på metallpakningen. Water reversion har vært et problem, særlig på motorer med hvasse kam-aksler og med tunede potter. Men vann kan også komme inn fra en lekk innsugspakning eller fra regnvann :lipseal: Dersom en toppakning har blåst kan du like gjerne ha kroket noen råder :headbang: .

Link to post
Share on other sites

Ryker gjør den ikke, salvannskjølt er den så frostvæske er her ikke snakk om.

 

Regner det som sansylig at det kan være vann i sylinderene som gjør den treg, nesten stillestående på første to tre forsøk, før den kommer. Men er jo ikke akkurat kjapp etter det heller..... Gamle slitte startere gir vel heller ikke den store omdreiningshastigheten.....

Risikerer jeg å blåse toppen med å kinne den i gang?

 

Tenker jeg prøver å ta ut alle pluggene og se hva som skjer da.

Link to post
Share on other sites

Du må ikke prøve å starte uten å ha ventilert med pluggene ute! Dersom du har tæring i eksosmanifolder kan det være at det bare er i flensene, vannlekkasje gjennom pakningene til riserne. Da kan det hende at de kan planes i pakningsflatene og brukes noen år til (med nye pakninger så klart). Ellers kan du kjøpe noen lite brukt av meg :smiley: Hvilken motor har du?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...