Jump to content

sprøyte på VC 17. noen erfaringer med dette?


jepp.

Recommended Posts

Jag har sprutat VC17 på min förra båt många gånger. Det går alldeles utmärkt men har både för och nackdelar.

VC17 är ju tunn och lättsprutad. Jag använde en Wagner spruta. Denna typ av spruta (elektromagnetisk) för ett förfärligt oljud, men fungerar bra.

 

Fördelar:

 


  •  
  • Själva målningen går fort och det blir jämnt och snyggt. Såvitt jag kommer ihåg så sprutade jag botten på min Nimbus 3000 på under en timme.
  • Man kommer enkelt åt på svåråtkomliga ställen som t ex bogpropeller

 

Nackdelar

 


  •  
  • Det krävs betydligt mer omfattande maskering. Jag brukade maskera med plast med förklistrad maskeringstejp i ena kanten, och den blir rätt bökig att klistra upp där skrovet böjer sig i fören. Ändå så kommer det gärna lite färgdimma som sätter spår på omaskerade delar.
  • Man måste maskera t ex propelleraxlar och propellrar och anoder.
  • Maskeringen tar tid (=flera timmar)
  • Det går åt betydligt mer färg. Framför allt till målningen men även blir det ju färgsvinn i sprutan och vid rengöring av den.
  • Det är lätt att stänka ner någon grannbåt
  • Sprutning ställer större krav på lugnt väder jämfört med andra metoder
     

 

Sammantaget så uppvägde inte den snabba målningen och det goda resultatet de övriga nackdelarna så jag rullar numera bottenfärgen. Jag tror att det knappast tar längre tid, och det sparar definitivt /dyr/ bottenfärg.

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...