Jump to content

Uttern S 52 Exclusive m/Mercury F 60 ELPT EFI 4-ta


celine

Recommended Posts

Ser at ingen har svart deg på spørsmålet ditt.

En jeg jobber sammen har hatt en slik båt (tror jeg - om ikke han hadde en S46) - jeg har sendt han en mail med spørsmålene dine. Han er i utlandet frem til mandag - men da regner jeg med å kunne legge inn litt svar.

 

Jeg har lest en test av den båten han hadde. Det var et par saker som ikke var så bra:

1. Båten er rank - dvs. at den krenger mye om vekten ikke er midt i båten

2. Lanterner blender deg når du kjører i mørket, og er montert slik at du kan skalle i den når du kjører

Jeg har hatt en Uttern D55. Helt grei byggekvalitetet - omtrent midt på treet vil jeg si. Jeg var godt fornøyd med den båten. Se erfaringsdatabasen for mer info om D55

Link to post

Og her er svaret - han kom hjem før jeg trodde

Han hadde en S46. med 50 hk. Syntes båten gikk fint i vannet, men var ikke fornøyd med fører plasseringen (helt bak i båten) noe som gjorde at båten ikke var så god å kjøre alene uten vekt forann. Var også missfornøyd med plassering av lanterne på vindskjerm. Den var plassert slik at du dunket hodet i den om det var litt sjø, og man stod å kjørte. På S52 er det ikke samme plassering på fører, men samme plassering på lanternen.

 

Jeg ville tro at 60 hk kanskje blir litt snaut på en S52. Jeg hadde 75 4 takter på D55 - og det holdt akkurat.

Link to post

Uttern D55 er en fin båt - helt enig med KOB. Vær obs på to saker med den

 

LOA som oppgis til 5,50 meter inkluderer et baugspyd og to små badeplatformer på hver side av motoren. Skroget planer lett og har bra toppfart i forhold til motorstørrelse - det skyldes at bunnen er relativt flat. Det gir ganske mye slag i motsjø. Jeg synes D55 gir masse båt for pengene. Nå har den også kommet i en versjon med inenbords dieselmotor (Mercruiser 1,7DTI). Da koster den ca 320.000. Da er det ikke store spranget opp til Nidelv 590 - som er størren, har bedre sjøegenskaper og etter min mening høyere kvalitet og høyere bruktverdi.

 

Her er D55 med innenbords motor

Bilde

 

Sammenlignet med Uttern D55 med påhengsmotor ser det ut til at båten er trangere i cockpit (bordene til å felle opp er tatt bort)

Bilde

 

Og her er Nidelv 590

Bilde

Denne båten gjrø 35 knop med Mercruiser 1,7DTI, og Nidelv har bygd om sofaen nå slik at man kan gå stor solseng akter. Ser veldig bra ut - og Nidelv selger masse av denne båten

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jada - vi vet jo at det er en S52 du spør om. Noen tråder har en lett egenskap til å spore litt av - og ofte er det relevant å få info om andre båter fra samme leverandør. Som f.eks. her hvor det ressoneres frem til at antakelig er 60hk motor litt liten på en S52. I praksis vil det antakelig si at båten kan være tung å få i plan om du laster båten eller sleper en tube eller en på vannski, og at toppfarten ikke blir så høy som du kanskje ønsker.

 

Vedr. toppfart er jeg av oppfatning at du bør ha en toppfart på over 30 knop på en slik båt - for det gjør den mer attraktiv om/når du skal selge den igjen, og mye morsommere å kjøre.

 

Generelt vil jeg si at Uttern båtene har en OK kvalitet og holder seg bra i pris. De ser ganske "snazzy" ut med blå skrog og imitert teak på dørken - men er samtidig lett å ripe opp - og teakimitasjn er varmt - ekstremt varmt - om sola steker, og veldig glatt å gå på med våte føtter.

 

Om du googler Uttern S52 vil du bl.a. finne at Vi Båtägare har testet S52 - og du kan bestille testen her

 

På vimenn.no er det også en test av 5202 som jeg tror er samme båt som S52. Her er det jeg fant

5202 - AVKORTET SUKSESS

Test av hyttebåter

 

Nå har turen kommet til den femte båten i kastloss´ store test av hyttebåter. Hvordan svensken greier seg kan du lese om her.

 

Utseende og innredningen i denne Uttern-modellen har mye til felles med blant annet 5202-modellen som vi har kjørt ved flere anledninger. Både storebror og nyss utklekkede lillesøster har en enkel, tradisjonell jeep-innredning med midtmontert konsoll, sittebenk akter og et V-formet benkarrangement med store stuverom under, foran konsollen.

Å sitte midt i båten er ofte en fordel, men for at det skal bli nok passasje på begge sider av konsollen, blir den temmelig smal. Uttern bruker heldigvis klar vindskjerm. Det er bra, men vindskjermen gir ikke begrenset ly for fartsvinden. Fører- og passasjersetet er en ”kasse” med en vippbar pølse-rygg.

 

I utgangspunktet liker vi ikke denne løsningen, men Uttern har greid å lage en førerplass som fungerer greit. Det går an å stå og kjøre båten, gir og gass er bra plassert og rattet har fin vinkel.

Vi synes storebror 5502 har skapelige sjøegenskaper. Den er sporty og tåler ganske tøffe tak før skroget gir beskjed om at det er game over. Det er fristende å si at Uttern har forkortet suksessen og klonet fram en slags kortversjon av den store båten.

5202-modellen virker stutt og butt. Den tåler ganske høy sjø, men mangler både fart og vannlinjelengde til å gi en kjøreopplevelse man skriver hjem om. I motsjø oppleves båten som kontant. Den slår ikke voldsomt, men nok til at brannslokkingsapparatet løsnet fra ”klypa” som holdt det fast

 

Båten er noe bedre i medsjø, men den skarpe baugen pløyer nå og da opp så mye sjø at det blir litt sprut på vindskjermen. Testbåten hadde en 60 hk Mariner firetakter. Dette er en ny forgassermotor som amerikanerne har utviklet selv. Tatt i betraktning at båten er forholdsvis tung og vi hadde fylt den 70 liter store tanken til randen, ga motoren en akseptabel toppfart, men vi måtte flytte en person fra akterbenken til sitteplassen forut for å få båten i plan med tre personer om bord.

 

 

Ser vel ut til at testen bekrefter litt av det vi har skrevet over. Håper dette var litt til hjelp. :seeya:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Og her er enda mer info fra en test av ViMenn av 5202

 

Uttern 5202 - AVKORTET SUKSESS

 

Denne Uttern-modellen er forholdsvis ny, og vi har ikke kjørt den tidligere. Utseende og innredningen i båten har mye til felles med blant annet 5502-modellen som vi har kjørt ved flere anledninger. Både storebror og nyss utklekkede lillesøster har en enkel, tradisjonell jeep-innredning med midtmontert konsoll, sittebenk akter og et V-formet benkarrangement med store stuverom under, foran konsollen.

 

Å sitte midt i båten er ofte en fordel, men for at det skal bli nok passasje på begge sider av konsollen, blir den temmelig smal. Uttern bruker heldigvis klar vindskjerm. Det er bra, men vindskjermen gir ikke begrenset ly for fartsvinden. Fører- og passasjersetet er en ”kasse” med en vippbar pølse-rygg.

 

I utgangspunktet liker vi ikke denne løsningen, men Uttern har greid å lage en førerplass som fungerer greit. Det går an å stå og kjøre båten, gir og gass er bra plassert og rattet har fin vinkel.

 

Vi synes storebror 5502 har skapelige sjøegenskaper. Den er sporty og tåler ganske tøffe tak før skroget gir beskjed om at det er game over. Det er fristende å si at Uttern har forkortet suksessen og klonet fram en slags kortversjon av den store båten.

 

5202-modellen virker stutt og butt. Den tåler ganske høy sjø, men mangler både fart og vannlinjelengde til å gi en kjøreopplevelse man skriver hjem om. I motsjø oppleves båten som kontant. Den slår ikke voldsomt, men nok til at brannslokkingsapparatet løsnet fra ”klypa” som holdt det fast.

 

Båten er noe bedre i medsjø, men den skarpe baugen pløyer nå og da opp så mye sjø at det blir litt sprut på vindskjermen. Testbåten hadde en 60 hk Mariner firetakter. Dette er en ny forgassermotor som amerikanerne har utviklet selv. Tatt i betraktning at båten er forholdsvis tung og vi hadde fylt den 70 liter store tanken til randen, ga motoren en akseptabel toppfart, men vi måtte flytte en person fra akterbenken til sitteplassen forut for å få båten i plan med tre personer om bord.

 

 

 

UTTERN 5202

 

Mariner 60 hk firetakt

 

Turtall Fart 1 pers Fart 3 pers Støy

1000 3,3 2,8 55

2000 5,2 4,7 69

2500 6,1 5,7 71

3000 7,1 6,3 74

3500 11,1 6,9 79

4000 16,1 8,2 80

4500 20,2 1 6,6* 80

5000 23,5 21,3* 83

5500 26,6 24,3* 84

6100/6000 29,3 26,5 88

 

*Motoren fikk ikke båten i plan med en person ved rattet og to på benken akter. En person sitter i baugen ved disse målingene.

 

Og så regner jeg med at du har lest på www.uttern.se om S52

Link to post

My bra tekst Bitteliten.

 

Jeg vil bare tilføye en liten men viktig detalje, instrumentene er bak rattet og dette fungerer ikke. Har kjørt flere båter med denne plasseringen, spesielt Askeladden. For å si det rett ut så får du ikke sett instrumentene med denne plasseringen.

 

Ellers så henger jeg meg på det Bitteliten skriver.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

My bra tekst Bitteliten.

 

Jeg vil bare tilføye en liten men viktig detalje, instrumentene er bak rattet og dette fungerer ikke. Har kjørt flere båter med denne plasseringen, spesielt Askeladden. For å si det rett ut så får du ikke sett instrumentene med denne plasseringen.

 

Ellers så henger jeg meg på det Bitteliten skriver.

<{POST_SNAPBACK}>

Yamarin er tingen! Vi var nære på å kjøpe en Yamarin 5820 (? Bowrider) i stedetfor vår D55. Men så var det slik at vi kjente noen som kjente noen som solgte Uttern - og da fikk vi det litt billigere - sånn startet båtsyken hos oss. Og etter det har sykdommen utviklet seg i en rasende fart og er nå på et stadie der den ikke kan helbredes - i følge Captain at home. Vi valgte Nidelv 690 i stedet for Uttern D68 pga kvalitet, utseende samt at vi syntes forhandleren var bedre. Angrer ikke i dag på byttet - men jeg var godt fornøyd med D55'en. Solgte den for litt mer enn vi kjøpte den for 1 sesong. :smiley: og han som kjøpte den er veldig godt fornøyd Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Yamarin er tingen! Vi var nære på å kjøpe en Yamarin 5820 (? Bowrider) i stedetfor vår D55. Men så var det slik at vi kjente noen som kjente noen som solgte Uttern - og da fikk vi det litt billigere - sånn startet båtsyken hos oss. Og etter det har sykdommen utviklet seg i en rasende fart - i følge Captain at home

<{POST_SNAPBACK}>

Selv om jeg eier en Yamarin 6210 så er jeg åpen for at andre merker kan også være bra. Jeg har ikke vært så heldig jeg da, men dette skyldes kanskje i hovedsak Leverandør. Jeg er snart ferdig med alle feilene på båten.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Jeg mente det jeg sa - at Yamarin er tingen. Om jeg i dag skulle velge mellom to like store båter til lik pris - og valget stod mellom Yamarin og Uttern hadde jeg valgt Yamarin. Har en svensk kollega som har en Yamarin Bowrider han er kjempefornøyd med.

 

Kjenner til historien din fra dine innlegg - og dårlige forhandlere får man lyst til å

:smash:

:eek:

Link to post

Jeg mente det jeg sa - at Yamarin er tingen. Om jeg i dag skulle velge mellom to like store båter til lik pris - og valget stod mellom Yamarin og Uttern hadde jeg valgt Yamarin. Har en svensk kollega som har en Yamarin Bowrider han er kjempefornøyd med.

 

Kjenner til historien din fra dine innlegg - og dårlige forhandlere får man lyst til å 

:smash:

:eek:

<{POST_SNAPBACK}>

Ser du bort fra de feilene jeg har hatt og får dette reparert, så er dette en super båt som jeg får glede av i mange år. Når vi først er inne på det så har jeg også eiet de fleste kjente merker av påhengsmotorer, Yamaha er den desiderte beste av de alle. Vmax/HPDI som jeg har i dag er en kjempemotor.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...