Jump to content

Hvordan dele en GH 11, Skrog VS topp


Mørebas 140 GT

Recommended Posts

Har en GH 11 som lekker vann, og når jeg tok av lista rundt båten, så var skroget vs overdelen av båten løsnet fra hverandre. Fra mitten og helt til akterspeilet. Så er helt sikker på at det er der båten er lekk. Har testa, og den lekker ikke fra undersiden, eller oppi båten.

 

Men hovedspørsmålet er:

 

Er det noen som ha delt en GH 11 før, har aldri gjort det, og skulle gjerne hatt noen tips og triks før jeg begynner på det i morra.

031.jpg

 

032.jpg

 

033.jpg

Ka skulle man gjort uten havet, bært båtan?

Link to post
Share on other sites

Stikksag med metall blad

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har en lik båt med samme problemet, men jeg er litt mer usikker på hvor det kommer fra. Det burde jo ikke komme mye vann gjennom sprekken der skrogene går sammen, selv om det er en liten sprekk der? Hva med å bare tette med Sika?

 

Sprekken går helt ned langs akterspeilet, og det har vært en 40 hk på den. Så den har jo vært tung bak.

Ser det er noen brister som jeg ville forsterka fra insiden av toppdelen. Det er derfor jeg vil dele den, og da se hvordan stand den er i innvendig

Ka skulle man gjort uten havet, bært båtan?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er GHn delt og limt sammen igjen, gikk overaskende greit.

 

-Jeg skrudde ut alle skruene som gikk gjennom begge skroga, så brukte jeg kniv som jeg banket inn i skjøten der skroga møtes ved fenderlisten.

-Deretter banket jeg kviven rundt med en hammer, slik at limet mista festet, så var det bare og løfte ut overdelen :)

 

-Slipte rent kanten der fenderlista skulle være, over og under, samt der det var lim.

-Tetta alle hull, og reparerte sprekker innenfra. Forsterket akterspeilet når jeg først var inni båten med noen ekstra glassfiberduker.

 

Så begynnte jobben med å sette i sammen båten:

 

-Vasket alle flater rundt skjøteområdet med tynner, så begynnte jeg å legge lim på kanten rundt.

-Deretter var det bare og løfte i overdelen og klemme den sammen med underdelen, i riktig posisjon der den stod før jeg delte den.

-Mens jeg ventet på at dette skulle tørke, så skrudde jeg sammen skjøten, for å være sikker.

 

-Jeg la også duk over kanten, fra oversiden over skjøt og ned under til underdelen. Som en ekstra forsterkning, da kantene ogsså var noe skjøre

 

Så var det bare og slipe ned, sparkle og så ble båten malt :)

 

Ferdig malt og med nye dekaler(ikke min båt velogmerke:P)

0089.jpg

 

0087.jpg

Ka skulle man gjort uten havet, bært båtan?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...