Jump to content

Septik tett av urinstein


formatc

Recommended Posts

Hei, har kjøpt meg ny båt og er i gang med drittarbeid allerede :)

Slange fra toalett er tett pga. urinstein, har lest at saltsyre er bra og bruke.

Jeg har en flaske med noe som heter "sour power" som vi bruker på pissoaret på jobben - meget effektivt mot nettopp dette. Spørsmåler er som følger : noen som vet om dette skader slangene ? http://www.norenco.no/assets/hms-datablad%2009/Sour%20Power.pdf Står at det inneholder 60-100 % svovelsyre.

 

Mvh. Inge

Link to post
Share on other sites

Det finnes flere tråder om dette temaet, meningene er som vanlig like mange som der er deltakere på Båtplassen...

 

Jeg ville vel kontaktet leverandør av slanger for å finne ut om de ulike remediene er skadelige. Vår relativt lavteknologiske løsning er å slå en kanne med ferskvann i doen når vi kommer hjem, for så å spyle den gjennom. Min filosofi er at hvis slangen ikke tåler ferskvann, så vil jeg ikke stole på den for noe som helst. Men, som sagt, gjør et søk på problemområdet, og du får nok informasjon til å sikre en solid forvirring på et noe høyere nivå

Laholm

Link to post
Share on other sites

Mange meninger ja, og av blandet verdi. Er slangene fulle og tette av urinstein er det neppe mange lure alternativer til den tunge veien å demontere disse, påta seg jobben med å banke steinen ut eller å skifte slangene. Så er det en hel del en kan gjøre siden for å unngå at problemet gjentar seg.

Link to post
Share on other sites

Pettersand har selvsagt helt rett. Er slangene først tettet igjen med urinstein, tror jeg ikke det finnes mange remedier som løser steinene opp uten samtidig å løse opp slangene. Mitt råd var i forhold til hva man gjør når nye slanger er på plass. Beklager at jeg i forhold til min yrkesbakgrunn fortsatt har en tendens til å tenke forebyggende heller enn behandlende. Selvsagt er det slik at først gjør man behandlingen, og så forebygger man tilbakefall!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Selv 35% eddiken har ikke sjans mot helt igjengrodde slanger med urinstein. Da er det bare å ta ut slangene og benne og slå så du får litt åpning til du får kjøpt nye slanger. "Been there, done that". Men den eddiken er utmerket til å forebygge at urinstein bygger seg opp. Men en god skvett eddik i systemet hver helgetur, holder det oppbyggingen i sjakk.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bare ikke gjør som jeg gjorde for noen år siden... Hadde lest om at dette herre urinstein greiene, og tenkte jeg skulle være føre var... Fant frem litt eddik med rette styrken, og tenkte som så at det er sikkert greit å "føre-vare" litt ekstra godt. Så, jeg slumpet oppi en god slump med eddik i doskåla, og heiv likegodt oppi en god slump med salmiakk også... Septik-vesenet våknet, gitt, og sprutet røyk opp av dassen. Jeg sopte med meg ungene i all hast, tok dekning på utsiden, i frisk luft og lurte på hva i HELV### som hadde skjedd. Husket svakt noe med at man ikke skulle blande ett-eller-annet med noe-annet-ett-eller-annet, for da ble det blåsyre gass...

 

Fikk vasket ned med mye vann, og fikk endelig tenkte meg litt om. Var visst noe med klorin som ikke skulle blandes, og det hadde jeg da heller ikke gjort, heldigvis. Ble visst litt syre og base blanding, som forårsaket noe røykutvikling i skåla.

 

Bytt slangene. Sikkert mye greiere ;-)

Link to post
Share on other sites

... Septik-vesenet våknet, gitt, og sprutet røyk opp av dassen. Jeg sopte med meg ungene i all hast, tok dekning på utsiden, i frisk luft og lurte på hva i HELV### som hadde skjedd. Husket svakt noe med at man ikke skulle blande ett-eller-annet med noe-annet-ett-eller-annet, for da ble det blåsyre gass...

 

 

 

Bytt slangene. Sikkert mye greiere ;-)

Bland aldri f.eks. klorin og salmiakk ,,,da produserer man den krigsgassen som tok livet av millioner under 1.verdenskrig. For mange år siden foretok jeg i ren uvitenhet dette "eksperimentet" under rengjøring av et bad. Hostet i ett par måneder etterpå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...