Jump to content

VP TMD40A, brun kjølevæske og test av termostater?

Polarn

Recommended Posts

Sliter litt med at vannet i ferskvannsdelen blir brunt. Har tidligere tatt systemrens av ferskvannsdelen og skyllt det jeg trodde var grundig igjennom. I dag har jeg tatt av lokket til termostatene, fjernet termostatene og skyllt igjennom mens motoren gikk. Da kom det meget mere brunt groms. Kan det hende at dette holder? Blir glykolblanding brun om det lekker saltvann inn i anlegget?

Så et spørsmål til. Mens jeg hadde termostatene ute så testet jeg de ved å koke de.

Synes det åpnet svært trengt og ganske likt til å vare 70 og 76 graders. Vannet var nær ved å koke før de åpnet. Er vel bare å kjøpe nye da vel?

Så tenkte jeg ikke på at de var ulike, så da lurer jeg også på hvem av de som skal hvor.

Kommentar fra moderator: Spørsmål om kjølesystemet til Vovlo Penta TMD40A

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

När jag totalrenoverade min ad31, samma konstruktion i motorblocket som din 40-motor, så var det fullt med brun sörja i blocket mellan fodren. Tror att det är svårt att få ut så mycket sörja utan att öppna motorn faktiskt. Denna sörja ligger mot fodren och ger temphöjning på de ställena. Vilket ger upphov till sk. pittingskador på fodren, jag fick byta mina foder oc kolvar pga detta. Med detta sagt tror jag vattnet kommer fortsatta att färgas av den kvarvarande bruna sörjan.

Kjør systemrens, sitronsyre, systemrens og systemrens, Bytt ofte og hold på til det er bra, uten termostater. De motorene der har bare tynne sylinderforinger og vann på utsiden. Det er heilt normalt som larban skriver at det ofte er myyye gugge rundt foringene i bunn av de. Dette gjør at de rett og slett kan rive stempel pga varme. Tæring forekommer, og da kan o-ringene som tetter mot blokk få problemer.

Dårlig konstruksjon som krever litt ekstra vedlikehold.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du kan jo gå for feinsmecker løsningen med eksternt kjølevannsfilter på ferskvannskretsen. Har lurt litt på det selv, faktisk. Men det er dyrt.

Om du lurer på hva som er i vannet anbefales en vannprøve til norsk oljelaboratorium. For noe få hundringser får du en ganske presis beskrivelse av hva som er i vannet.

Tänkte förtydliga lite ang. detta med pittingskador som jag skrev om i mitt inlägg. Så du inte oroar dig i onödan. Mina skador var ca 2-3 mm djupa och fodrens tjocklek ca 6 mm. Motorn var vid tillfället 20 år så de hade nog hållit i 20-30 år till minst utan att åtgärda fodren. Men eftersom jag hade allt isär och jag hittade nästa nya kolvar och foder så ville jag byta. Men det var som sagt tidigare väldigt mycket skit mellan fodren.

Redigert av larban (see edit history)

Jeg vil anta at dette er rustvann som er brent fast i sidene. Har pelt opp termostatene og ekspansjonstanken. Svært brune begge to. Har også testet ulike husholdnings produkter i dag på ekspansjonstanken. Det som var mest effekttivt var bakepulver. Nå er den igjen satt inn med vann og systemrens sammen med termostatene. Ser ikke ut til å fungere like bra desverre.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Den kunne sikkert funket for raskere rens.

Skulle sette inn kjølesystemet med systemrens i går. Dagen før hadde jeg spyllt gjennom systemet med bare ferskvann.

Ble litt paff når jeg så at vannet hadde blitt brunt igjen over natta uten noe form for kontakt med saltvann, så det er helt klart mye avleiringer i systemet.

Nå er planen å skylle igjennom systemet til det ikke kommer mere brunt, om det så tar uker.

Fikk desverre ikke kjøpt termostater i dag. Mekonom hadde bare ned til 82 grader på sine termostater. Prøvde også Bilextra som også hadde kun ned til 82 grader.

Er det realistisk at det ikke kommer noe brunfarge på vannet etter et døgn? Når jeg vasker bilen er jo de blanke bremseskivene brune i løpet av noen få timer, og vil ikke overflaten i motoren, når det et rent vann, også avgi litt smårust? Nytt vann inneholder jo en del oksygen, og vanneT må vel bli litt gammelt før det blir oksygenfattig? Minnes at dette har været argument tilikke å skifte kjølevæske i tide og utide, men holde seg til intervaller

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...