Jump to content

Slakke eller helt stramme tau fra båt til utrigger?


Kjetil1

Recommended Posts

Jeg har alltid ment at det er best for både båt og bryggeanlegg hvis man har strekkavlastere og noe slakk på tauene man fortøyer til utriggerene. Men her om dagen hadde vi en diskusjon i havna der andre mente at det var best å ha så stramme tau som mulig. Da ville ikke båten rykke så mye i utriggere i vind og bølger. Jeg mener at da får utriggerene mer belastning da båten drar i dem direkte uten at tau og strekkavlastere får arbeide. Så hva er best/det riktige? Slakke eller stramme tau?

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Hos meg er utliggerne festet i land. Jeg har strekkavlastning på alle fire springene. Tampene akterut er uten slark, mens jeg har en del slark fremme mot land for at det ikke skal bli for stramt ved springflo.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har også stramme fortøyninger.

Har strekkavlastere på baug og hekk, men ikke på spring fra utriggere og akterover.

 

Når jeg bakker inn i båsen, hekter jeg på springen og lar maskinen gå i akterover mens jeg fortøyer baug og hekk.

 

Båten ligger da med alle fortøyninger stramme.

 

Jeg har en av de største båtene i bryggeanlegget, og mine utriggere er helt fine. Men mange andre utriggere var skadet og bøyd etter vinteren, og det var der båtene lå med slakke fortøyninger...

Mvh
Simon

Link to post

Jeg hadde stramme på forrige båt, som var relativt lett og lå skjermet til. Nåværende båt er såpass tung og ligger såpass utsatt til at jeg føler at den oppfører seg bedre med litt slakk på fortøyningene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg ligger på flytebrygge med utriggere, så flo/fjære er ikke relevant.

En av grunnene til at jeg spurte er at jeg må justere på tauene. Trodde at ved å merke sjaklene og så ta dem av på brygga, skulle alle tau passe når jeg skrudde sjaklene med tau på igjen på brygga. Men neida, likevel ble noen litt for lange eller korte... Samme båt i samme bryggebås...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

En seilbåt i havna vår hadde stramme fortøyninger. Den gynget fra side til side etter noen bølger. Den fortsatte i mange minutter med pendelbevegelsen.

Jeg lurte på om han hadde mistet kjølen.

Eieren kom, og jeg lurte på om ikke fortøyningen var litt stram. Etter slakking lå båten helt i ro.

Vi er på flytebrygge med utriggere. Jeg bruker alltid litt slakk.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
  • 9 måneder senere...

Jeg praktiserer stramme fortøyninger i bås på flytebrygge (og longside også, spesielt på springene.)

 

Men her sier de stikk motsatt i avisa i dag :

 

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Rune-sjekket-baten-i-uvaret-3113969.html

 

Sitat :

 

Kontroller båten og fortøyningene ved kraftig vind eller meldt springflo. Stramme fortøyninger medfører meget hard belastning på bryggen(e).

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Har alle fortøyningene forholdsvis stramme der jeg ligger mellom utriggere på flytebrygge. Akkurat så stramme at det går å hive løkka av kryssholtene. Kan noen ganger være litt vanskelig i vind, men det får så være. Brukte slakkere fortøyninger tidligere da jeg i alle år kun har fortøyd longside, der jeg har brukt stramme spring, men slakkere fortøyninger framme og akter. Men så bor jeg i båten, og er stadig ute og observerer de andre båtene i havna. I noen av stormene som har vært la jeg merke til at en Bavaria med rimelig stramme fortøyninger lå mye finere enn min. Så nå er fortøyningene strammet opp slik at belastningen fordeles best mulig mellom springene og akterfortøyning (akterfortøyningen går forover da båten er trukket langt bak i båsen) . Merker båten oppfører seg mye roligere i vind både direkte forfra og skrått forfra/fra siden nå i forhold til tidligere. Tidligere danset hele båten sidelengs og vridde seg i vindråsene, dette fordi springene var såpass mye strammere enn akter- og framfortøyningene. Nå ligger den forholdsvis rolig, selv i sterk vind :smiley: Det er noe helt annet å fortøye i bås enn longside, det er sikkert :wink:

Link to post

Har alltid ligget i flytebrygge i hjemmehavn og hatt stramme fortøyninger, helt til jeg overnattet i båten det var litt ruskete vær. Det var mye rykking og lite søvn den natten. Båten og bryggeanlegget beveger seg nødvendivis ikke likt i ruskevær. Nå er fortøyningene slakke med gode strekkavlastere der alle fortøyningene er nøye tilpasset på lengden slik at ved kraftig sidevind begynner de lange springene med solide strekkavlastere å dempe bevegelsene mye før baug eller akterfortøyning strammes.

 

Det er egentlig så enkelt å bare overnatte i båten en stormnatt for å finne ut om noe rykker. Har for moro skyld også testet med daumann på slakke fortøyninger med strekkavlastere, det var så effektivt at jeg vurderer å bruke det permanent på vinterfotøyningen.

 

Litt delte meninger ser jeg, og her var mine :wink:

Link to post

Selv sover jeg i båten hver natt, også når det blåser stikker og strå. Merker betydelig forskjell fra mye rykking med slakke fortøyninger til roligere "gange" nå med strammere fortøyninger. Mulig det viktigste er at spring-/akter-/framfortøyninger trekker likt så belastningen blir jevnt fordelt? Uavhengig av om de er slakke eller stramme? Må sies at jeg ikke har prøvd så mye å jevne ut belastningen med slakke fortøyninger, men har hatt bedre nattesøvn fra i høst av med stramme, likttrekkende fortøyninger. Bruker så klart gode strekkavlastere.

Link to post

Jeg har helt stramme fortøyninger. Har ikke tilpassede løkker, knytter fra gang til gang. Strammer da helt inn, ved å dra av slakken midt på tauet mens jeg strammer over kryssholtet, så det blir veldig stramt.

 

Det er strekkavlastere på alle tau. I sterk side vind ser jeg at le fortøyninger kan få en liten slakk pga draget på vindsiden, men selv da er det ikke mye.

 

Jeg var ombord i kulingen forleden for å pusle med litt småtteri, og det var ingen bevegelser ombord. Men der jeg ligger nå er det lite sjø, men på sommerplassen er det mye mer urolig sjø.

 

Må si jeg er litt i tvil om hva som er best der ute nå.... :worry:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...