Kjetil1 Startet 1.April.2012 Del på Facebook Startet 1.April.2012 Jeg har alltid ment at det er best for både båt og bryggeanlegg hvis man har strekkavlastere og noe slakk på tauene man fortøyer til utriggerene. Men her om dagen hadde vi en diskusjon i havna der andre mente at det var best å ha så stramme tau som mulig. Da ville ikke båten rykke så mye i utriggere i vind og bølger. Jeg mener at da får utriggerene mer belastning da båten drar i dem direkte uten at tau og strekkavlastere får arbeide. Så hva er best/det riktige? Slakke eller stramme tau? Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Ida Marie III Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 Regner med du mener flytebrygger, ikke tidevannsforskjell, i så fall, stramme tau, gjerne med strekkavlastere. Er pålagt i havnen vår med stramme tau, så ikke båten får " ta fart " å rykke i festene.... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 Foretrekker litt slakk i de korte fortøyningene men ganske stramme spring. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Lars H. Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 Hos meg er utliggerne festet i land. Jeg har strekkavlastning på alle fire springene. Tampene akterut er uten slark, mens jeg har en del slark fremme mot land for at det ikke skal bli for stramt ved springflo. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tkb Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 Jeg fortøyer stramt, slik at strekkavlastningen tar bevegelsene. Med slakke tamper blir det kraftigere rykk i utrigger. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 Stramt med strekkavlastere bak. Foran er det mot land så der er det slakk Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 Stramt Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
haugi Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 Har også stramme fortøyninger. Har vært og sett når det blåser kraftig, og da ligger båten veldig fint og strammer forsiktig i strekkavlasterne. Andre som ligger med slakke, rykker og napper i utriggerne. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 Kommer litt an på hvor tung båt og hvor mye vindfang. Vi har stramme tau med strekkavlastere. Men når det blåser fra rette kanten blir det slakk, fordi utriggeren bøyer seg litt... Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 Jeg har også stramme fortøyninger. Har strekkavlastere på baug og hekk, men ikke på spring fra utriggere og akterover. Når jeg bakker inn i båsen, hekter jeg på springen og lar maskinen gå i akterover mens jeg fortøyer baug og hekk. Båten ligger da med alle fortøyninger stramme. Jeg har en av de største båtene i bryggeanlegget, og mine utriggere er helt fine. Men mange andre utriggere var skadet og bøyd etter vinteren, og det var der båtene lå med slakke fortøyninger... Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
index Svart 2.April.2012 Del på Facebook Svart 2.April.2012 Jeg hadde stramme på forrige båt, som var relativt lett og lå skjermet til. Nåværende båt er såpass tung og ligger såpass utsatt til at jeg føler at den oppfører seg bedre med litt slakk på fortøyningene... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
boati Svart 2.April.2012 Del på Facebook Svart 2.April.2012 (redigert) 2 stramme, akter/ baug m fjær og 4 med slakk, syykt lavvann for tiden så... Redigert 2.April.2012 av boati (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 3.April.2012 Del på Facebook Svart 3.April.2012 Dette sier folk ingenting, om en ikke skriver om det utrigger fra land eller fra flytebrygge, og ev. tidevanns forskjell. Er jo "litt" forskjell på høy/lav vann i Egersund kontra lenger nord.... Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 3.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2012 Jeg ligger på flytebrygge med utriggere, så flo/fjære er ikke relevant. En av grunnene til at jeg spurte er at jeg må justere på tauene. Trodde at ved å merke sjaklene og så ta dem av på brygga, skulle alle tau passe når jeg skrudde sjaklene med tau på igjen på brygga. Men neida, likevel ble noen litt for lange eller korte... Samme båt i samme bryggebås... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
avmønstret5 Svart 3.April.2012 Del på Facebook Svart 3.April.2012 Det er vel avhengig av bevegelse/sjø i havna. Bruker en bra strekkavlastere betyr det slakk/stram lite for lette båter, men for tyngre båter vil vel noe slakk være bra. Skjønner dere har ikke så mye å snakke om i havna der Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 3.April.2012 Del på Facebook Svart 3.April.2012 En seilbåt i havna vår hadde stramme fortøyninger. Den gynget fra side til side etter noen bølger. Den fortsatte i mange minutter med pendelbevegelsen. Jeg lurte på om han hadde mistet kjølen. Eieren kom, og jeg lurte på om ikke fortøyningen var litt stram. Etter slakking lå båten helt i ro. Vi er på flytebrygge med utriggere. Jeg bruker alltid litt slakk. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Erik Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Jeg praktiserer stramme fortøyninger i bås på flytebrygge (og longside også, spesielt på springene.) Men her sier de stikk motsatt i avisa i dag : http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Rune-sjekket-baten-i-uvaret-3113969.html Sitat : Kontroller båten og fortøyningene ved kraftig vind eller meldt springflo. Stramme fortøyninger medfører meget hard belastning på bryggen(e). Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bidevind Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 (redigert) Ligger på flytebrygge på utliggere. Har slakke fortøyninger fram og akter men lange og stramme spring. Dette sørger for at båten ikke flytter seg mye i lengderetning men flytter "fritt" ellers. Mye behagligere å være ombord under slik fortøyning. Antar at brygga opplever det tilsvarende. Redigert 31.Januar.2013 av Bidevind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Har alle fortøyningene forholdsvis stramme der jeg ligger mellom utriggere på flytebrygge. Akkurat så stramme at det går å hive løkka av kryssholtene. Kan noen ganger være litt vanskelig i vind, men det får så være. Brukte slakkere fortøyninger tidligere da jeg i alle år kun har fortøyd longside, der jeg har brukt stramme spring, men slakkere fortøyninger framme og akter. Men så bor jeg i båten, og er stadig ute og observerer de andre båtene i havna. I noen av stormene som har vært la jeg merke til at en Bavaria med rimelig stramme fortøyninger lå mye finere enn min. Så nå er fortøyningene strammet opp slik at belastningen fordeles best mulig mellom springene og akterfortøyning (akterfortøyningen går forover da båten er trukket langt bak i båsen) . Merker båten oppfører seg mye roligere i vind både direkte forfra og skrått forfra/fra siden nå i forhold til tidligere. Tidligere danset hele båten sidelengs og vridde seg i vindråsene, dette fordi springene var såpass mye strammere enn akter- og framfortøyningene. Nå ligger den forholdsvis rolig, selv i sterk vind Det er noe helt annet å fortøye i bås enn longside, det er sikkert Sitér dette innlegget Link to post
jabra Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Helt enig med Hakkanen. Stramme fortøyninger. Hans svar er helt i tråd med regler for fortøyning i vår havn, og det jeg registrerer som praksis i andre båtforeninger. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Stramme fortøyninger med strekkavlastninger. Bruker 10 fortøyningspunkter, 5 på hver side, derav 2 spring og et "halvveis" spring på hver side. Strekkavlastere ikke nødvendig på spring pga. lengden. Ligger rolig og stabilt uansett værforhold og rykker ikke i uteriggere. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Har alltid ligget i flytebrygge i hjemmehavn og hatt stramme fortøyninger, helt til jeg overnattet i båten det var litt ruskete vær. Det var mye rykking og lite søvn den natten. Båten og bryggeanlegget beveger seg nødvendivis ikke likt i ruskevær. Nå er fortøyningene slakke med gode strekkavlastere der alle fortøyningene er nøye tilpasset på lengden slik at ved kraftig sidevind begynner de lange springene med solide strekkavlastere å dempe bevegelsene mye før baug eller akterfortøyning strammes. Det er egentlig så enkelt å bare overnatte i båten en stormnatt for å finne ut om noe rykker. Har for moro skyld også testet med daumann på slakke fortøyninger med strekkavlastere, det var så effektivt at jeg vurderer å bruke det permanent på vinterfotøyningen. Litt delte meninger ser jeg, og her var mine Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Selv sover jeg i båten hver natt, også når det blåser stikker og strå. Merker betydelig forskjell fra mye rykking med slakke fortøyninger til roligere "gange" nå med strammere fortøyninger. Mulig det viktigste er at spring-/akter-/framfortøyninger trekker likt så belastningen blir jevnt fordelt? Uavhengig av om de er slakke eller stramme? Må sies at jeg ikke har prøvd så mye å jevne ut belastningen med slakke fortøyninger, men har hatt bedre nattesøvn fra i høst av med stramme, likttrekkende fortøyninger. Bruker så klart gode strekkavlastere. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Jeg foretrekker rimelig stramme fortøyninger med gode strekkavlastere. Ikke super-tight, men båten skal ikke rekke å få opp farten før den blir bremset. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Jeg har helt stramme fortøyninger. Har ikke tilpassede løkker, knytter fra gang til gang. Strammer da helt inn, ved å dra av slakken midt på tauet mens jeg strammer over kryssholtet, så det blir veldig stramt. Det er strekkavlastere på alle tau. I sterk side vind ser jeg at le fortøyninger kan få en liten slakk pga draget på vindsiden, men selv da er det ikke mye. Jeg var ombord i kulingen forleden for å pusle med litt småtteri, og det var ingen bevegelser ombord. Men der jeg ligger nå er det lite sjø, men på sommerplassen er det mye mer urolig sjø. Må si jeg er litt i tvil om hva som er best der ute nå.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.