Clueless Startet 1.April.2012 Del på Facebook Startet 1.April.2012 Nok en spørsmål om batterier (har søkt på forum, men finner ikke svar): Jeg har 105 ah start batterie, en (BEP?) relay, også 2 x 75ah bosch forbruksbatterier. Litt over et år siden feilet relay, og batterier måtte lades etter ny relay var på plass. Jeg har merket at siden ny relay var installert at batterier ser ut som de holder ikke charge. Jeg kjøpte en enkelt syremåler fra BT, og etter lading en av forbruks batterier for 16 timer, er charge på 12.82V (etter ca. 6 timers hviletid). Typisk, men syremåler fra BT viser ikke SG men en voltage equivalent (mer eller mindre det samme som eg få fra voltmeter). Den andre forbruksbatterie er fortsatt under lading. Start batterie har satt i kjelleren et par måneder, og har charge på 12.7 volt - som etter min research er OK. Er de faktisk ødelagt, eller har eg en problem med drenering av charge eller relay nar de kobles opp i båten? Sitér dette innlegget Like all the best things - I'm from Wales Link to post
jensemann2 Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 kan ha en strømtyv i båten høres det ut som. koble inn multimeteret på Ampere og i serie på plusspolen, så kobler du ut alle sikringene på panelet ditt, koble så inn en og en sikring og se når det trekkes strøm. alle forbrukere må være slått av. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 Jula og Biltema har beladtningstestere til noen hundrelapper. Da får du svar på noen sekunder. Batteriet må belastes for å vise tilstand. Hvilespenning gir ikke det svaret Sitér dette innlegget Link to post
Clueless Svart 2.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2012 Takk for tips. Kjøpt en batterie tester for 0.35 båt lapper idag og testet begge forbruks (75 ah) Bosch batterier. Den første hadde lading på 12.8 v, og etter load test 12.4, så det ser ut som dette er "OK". Andre forbruks Bosch 75a hadde 12.94V og etter load test 12.80v, så bra. Da er det bare start batteriet som skal testes. Den skal på lading overnatt, og skal testes imorgen etter jobb.... Sitér dette innlegget Like all the best things - I'm from Wales Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.