Seiling_75 Startet 1.April.2012 Link til dette innlegget Startet 1.April.2012 Hei allesammen! Jeg er mannsom har ”store” tanker når det gjelder fremtid på sjø. Til nå harjeg hatt en liten motorbåt som jeg har puslet med og har funnet ut at seilbåter tingen for meg.. Jeg har kun enseiltur i bagasjen fra før som mannskap i en regattabåt fra Bergen tilTrondheim, ellers så er jeg så å si mindre erfaren hva gjelder seilbåt. Jeg har någått mange runder med med selv og funnet ut at jeg sansynligvis havner på enBavaria 36 av størrelse. At den er i det største laget for en med så liteerfaring er jeg noenlunde klar over, men med tanke på at jeg høyst sannsynligvil fortsette med interessen i lang tid fremmover og har hørt at ”en seilbåtblir raskt for liten” dersom man beholder iveren. Jeg kommertil å kjøpe en båt i Oslo området, ligge der ut sessongen for så å seilenordover til Trondheim. Første steger å kjøpe en båt. Da er det første spørsmålet mitt, hvorfor er Bavaria myerimeligere enn de fleste andre merker? Personlig synes jeg de nye båtene somble vist på ”sjøen for alle” ikke minner mye om båt (også Bavaria) . Laminat ialle kanter og minner mye om en stil som man finner igjen i svensk møbelvarehus.Dette er for meg for sterilt og faller ikke meg nært. Båter rundt ca 2005 harfortsatt de runde formene i innredning og viser til at man faktisk har lagt innnoe ekstra i form og farge. Jeg er åpen for innspill før jeg går til innkjøp avbåt en gang etter påske.. (pris sjkte 500-800.000,-) J Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 1.April.2012 Link til dette innlegget Svart 1.April.2012 (redigert) Det kommer jo an på hva du helst vil bruke båten til -seile og ligge i uthavner eller fylle båten og ligge ved brygger. Det ene trenger ikke utelukke det andre, men en mindre båt er lettere å håndtere enn en større båt. Bavaria er plassoptimalisert og er stor til å være 36 fot. Seilgleden øker ikke med størrelsen. Som førstegangskjøper er det stor sjanse for at du vil bytte båt etter få år nesten uansett hva du kjøper. Redigert 1.April.2012 av Kjappfot (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Seiling_75 Svart 2.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2012 Hei Kjappfot! Fornuftig svar der, men så er det hva er som er stor båt da.. Jeg ønsker jo mest mulig plass slik at jeg får plass til min familie på fire. Man klarer seg jo helt sikkert med en mindre, men jeg ønsker ikke å bytte båt kun med tanke på at den er for liten. Samtidig så ser jeg jo kanskje at et 36 foting er stor for en førstegangskjøper med tanke på håndteringen. Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 2.April.2012 Link til dette innlegget Svart 2.April.2012 Seilgleden er størst med en båt du tørr å håndtere og som du kan gå inn i uthavner uten å alltid ligge på svai fordi båten stikker 2 meter ned. Vi hadde det definitivt mest morsomt i vår 24 fot store båt som kunne gå inn overalt og fant mange gode uthavner. Etter noen år har vi nå (som mange andre) en båt som er stor, tung og dyp. Dette vanskeliggjør den gamle hobbyen med å finne nye uthavner. Hadde jeg skulle valgt igjen, så hadde jeg sett etter en båt med senkekjøl til vårt bruk. For å teste om familien liker seiling trenger du ikke en båt til 800 000kr. Nå som markedet er fallende, så taper du kanskje minst penger på en rimligere båt. En gammel favoritt hos meg er scanmar 33. Du finner uansett en båt som du liker, men pass på at motor er i god stand (så ny og fin som mulig), seil er nyere og at båten har det utstyret DU vil ha. Det er så mange båter til salgs at du finner en som har alt du ser etter. Prøveseil båten! Og ta med familien når du tror du har bestemt deg. Så de også kan føle på valget ditt eller se på alternativene dine. Du kommer til å bruke mye tid i skuta, både med familie på tur og på våren/høsten når det fikses og pusses. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Kjappfot Svart 2.April.2012 Link til dette innlegget Svart 2.April.2012 Scanmar 33 var også min første båt :) Ypperlig startbåt og veldig god komfort til 4. Men, kjøp bruktbåt som er i god stand. Gleden drepes fort om far må fikse noe hele tida, varmeren ikke funker, motoren ikke vil starte/lade, etc. Generelt er det bedre å starte med noe lite og få dilla med båtbytte etter noen år enn å satse for stort og ikke tørre å bruke den. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Seiling_75 Svart 2.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2012 (redigert) Scanmar 33 ser jo helt ok ut. Akkurat nå ligger det en i Sola for salg ser jeg... men jeg skal ha øynene åpne når det gjelder typen. Kan jo hende det kommer noe nærmere meg. Redigert 2.April.2012 av Seiltur 2012 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seiling_75 Svart 25.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Da er kontrakten på båten signert. Det ble en Bavaria 37. Merker at jeg muligens føler at det var et dristig valg. Sitér dette innlegget Link to post
Gurine Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Du er heldig! Lykke til med ny, fin båt, og gratulerer! Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Grattis med nye bår! Vi brukte ca et år eller mer på å bestemme oss Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
baatsman Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Grattis med flott båt! Bilder er flott:) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
s/y UT-sia Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Gratulerer med fin båt. Jeg tror det var "din" båt jeg var ombord i på slutten av påsken Sitér dette innlegget Link to post
Seiling_75 Svart 27.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Bilder kommer.. Takk alle sammen - Ser frem til å komme til sjøs sammen med Dere. Ser dere båten i Oslofjorden uten seil ;-) .. så er det meg... ;-D Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Ser dere båten i Oslofjorden uten seil ;-) .. så er det meg... ;-D Fulgte ikke med seil? Er det kosevind, så hiv dem opp. Start med et seil av gangen, så lærer du. Du har da ikke kjøpt motorbåt. OBS! de hvite flaggene skal opp i masta. :lol: Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Seiling_75 Svart 27.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 hva er den pinnen i midten som stikker opp? Ser ut som en tannpirker... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Vi holder grunnkurs i seiling i Levanger helga den 11-13. mai. Kurset koster kr 1.500. Tar du med sovepose kan du overnatte ombord. Kurset foregår ombord i en Omega 36. Mer om kurset kan du lese på mine sider. Det er en plass ledig på kurset. Begynner kl 18 på fredag. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Seiling_75 Svart 28.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 (redigert) Vi holder grunnkurs i seiling i Levanger helga den 11-13. mai. Kurset koster kr 1.500. Tar du med sovepose kan du overnatte ombord. Kurset foregår ombord i en Omega 36. Mer om kurset kan du lese på mine sider. Det er en plass ledig på kurset. Begynner kl 18 på fredag Vel. Det hørtes veldig fristene ut men det er mye konfirmasjoner i mai og pliktløpene står i kø. Mai er ikke helt min måned i år.. Redigert 28.April.2012 av Seiltur 2012 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 28.April.2012 Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 hva er den pinnen i midten som stikker opp? Kjære deg, det er jo der du skal henge opp de flaggene (hvite) jeg nevnte! :giggle: Anyway, lykke til med båten, og seilingen. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.