Jump to content

CAV 296 filter, kan motor gå om jeg skal tappe vann ?


Worry II

Recommended Posts

Heisann !

 

Ser det er mange tråder om CAV 296 vannutskiller/filter her inne, men jeg fikk ikke svar på det jeg lurte på i de. Det er et enkelt og sikkert dumt spørsmål for dere som kan dette! Kan jeg drenere dette filteret for vann mens maskinen går ? Når gjør dere dette og hvor ofte ?

 

4271_auto.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha stoppet motoren. Det er alltid en viss fare for at den skal suge luft om motoren går. Jeg tapper stort sett kun av min hvis jeg ser vann i glasset. I praksis aldri, både fordi jeg bruker Hammerdown og derfor ikke får vann i tanken og fordi tappeskruen på disse filtrene er bortimot umulige å åpne uten å knekke den. Hadde jeg hatt et vannproblem hadde jeg satt inn en liten kuleventil i stedet, men siden jeg aldri har vann i utskilleren ser jeg ikke helt poenget med det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha stoppet motoren... Hammerdown

 

Ok, bruker HD selv, så satser på intet vann. Men har ikke erfaring med denne vannutskilleren, så greit å vite hvordan jeg gjør det om det kommer noe som må dreneres. Tenkte kun på det å slippe å lufte etterpå..

Link to post
Share on other sites

Se på hva Index nevner, også min erfaring at disse skruene sitter fast og du knekker de. Dessuten ser du om det er vann i glasset, er det ikke det ingen fare. Dieseln i dag (avgiftsfri) er kraftig grønn, så ser du ikke det i glasset er det rimelig mye vann der. Vanlig diesel vil gi gulfarve i glasset. Du vil også se grums, svarte rester vil samle seg i bunn i glasset, så er kjekt filter å ha som indikator på tankens tilstand.

Link to post
Share on other sites

Kikk over opplegget i motoren din. I 7 av 10 tilfeller, så er slik filter montert mellom fødepumpe og fordelingspumpe, altså på trykkside. Mao kan du drenere alt du vil uten at det kommer luft i. Eg ville ikkje drenert ukritisk når motor er av, for da er det lettere å få luft i en når fødepumpa lager trykk.

Man får kjøpt erstatnings-filter-holdere, slik at man kan bytte ut det rælet der som har to pakninger og skumle skruer som knekker.

Verdt å vurdere.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jori : så er kjekt filter å ha som indikator på tankens tilstand.
Ja, er det vann eller skitt i glasset ser det neppe bedre ut i tanken. Tror nok en del føler seg trygge så lenge de har vannutskiller og håper på at den skiller ut alt som kommer fra tanken. Det er kan fort bli en lite hyggelig tur.

Jeg har lignende sak, men med metallkopp i bunnen. Ved avtappning tar jeg litt olje eller grease på fingertuppene og lar det renne litt ut på fingrene. Preller dråpene av er det vann, trekker det inn i fettet eller oljen er det diesel. Har heller ikke hadt vann i den, men i den gamle trebåten vi hadde før kom det litt når jeg tappet av bunnventil i tanken. Denne var nok ikke tett i påfyllingsstussen.

Link to post
Share on other sites

Sæbø : Kikk over opplegget i motoren din. I 7 av 10 tilfeller, så er slik filter montert mellom fødepumpe og fordelingspumpe, altså på trykkside.
Tja, jeg ville nå sagt det motsatte, men jeg har ikke noe statestikk som beviser det. Jeg har det på sugesiden, tapper av og til før start, og ingen problemer med luft elller startvansker av den grunn. Ikke dermed sagt at andre har det slik.

 

Ett gode med og ha det foran fødepumpa er at du slipper å få skitt i silen på pumpa.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei !

 

På de båtene jeg har hatt har det vært filter både på sugesiden og på trykksiden - men CAV 296 forbinder jeg i de fleste tilfeller med grovfilter på sugesiden.

Gitt at filteret er på sugesiden, er likevel svaret ikke gitt uten videre - det kommer an på - filterets plassering, dieselnivå på tanken, og motorens turtall.

Om motoren ikke er i gang, er det vel så enkelt som at om nivået i tanken ligger lavere enn tappepluggen, så vil du dra inn luft i filteret i stedet for å drenere det. Så er det slik at suget fra motoren er avh av turtall, og jo større turtall, jo høyere må tanknivået være i forhold til tappekrana for at dette skal gå bra.

 

Bottom line må vel være at man bør stoppe motoren slik jeg ser det.

-ko

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

- men CAV 296 forbinder jeg i de fleste tilfeller med grovfilter på sugesiden.

Cav/Lucas 296/796 er et filter som egentlig ble konstruert for å stå på trykksiden og som finfilter

på motorer. Eldre Perkins f.eks har 296, og 796 på de større motorene.

Filteret er lite egnet som forfilter, ja jeg vil karaktisere det som ett billig drittfilter.

Skal man bruke de som forfilter bør man i det minste snu gjennomstrømningsretningen, da får man ihverfall en bitteliten sentrifugaleffekt utav det, og skitt vil ikke legge på toppen av filteret, men vil komme i skåla/glasset.

Eller bytt til noe bedre, eks Separ eller Racor elns.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Skal man bruke de som forfilter bør man i det minste snu gjennomstrømningsretningen, da får man ihverfall en bitteliten sentrifugaleffekt utav det, og skitt vil ikke legge på toppen av filteret, men vil komme i skåla/glasset.

 

Ikke enig. En slik feilkopling vil medføre en lite effektiv vannutskiller, pluss at dritten vil legge seg på den siden i filteret det er minst plass for den. Hvorfor ikke bruke filteret slik det er konstruert for å virke? Jeg har hatt 296 som grovfilter i 11 år nå, uten problemr overhode. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor enkelte hevder at det bare er dritt. Billig er det, men det anser jeg kun som en fordel...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei

Er filteret (Alle filter) montert over tankens dieseloverflate kan ikke filteret luftes uten lufting, dette fordi dieselen renner tilbake i tanken når du åpner tappepluggen og slipper inn luft.

Står filterer lavere så renner dieselen ut og da kan du tappe av bunnfall uten å lufte

Jeg selv kan bare tappe av bunnfallet når jeg har mer en halv tank.

Dette er selfølgelig om filterer er montert på sugesiden

 

Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt 296 som grovfilter i 11 år nå, uten problemr overhode.

 

Jeg prøver ! Har montert dette, men jeg trenger kanskje en stoppekran foran på filteret som kan stenges om jeg eventuelt trenger å drenere. Da renner ikke dieselen tilbake i tanken og det kommer minimalt med luft inn. Skjønner at maskin må være av :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det er mange titals forskjellig industrimotorer/traktorer og anna som har dette filterer. Felles for alle er at de enten har det på trykksida eller at tanken står høyere. Ellers vil man ikkje kunne bruke dreneringsfunksjon.

De som ikkje vil forstå det , de vil ikkje.

At det er noko ræl kan man ikkje vite om ikkje anna er prøvd ut :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Sæbø : Ellers vil man ikkje kunne bruke dreneringsfunksjon.

De som ikkje vil forstå det , de vil ikkje.

Nå står mitt like høyt som tankens overside. Jeg har ingen problemer med å tappe filter av den grunn, men får selvsagt ut kun det som allerede står i filter. Jeg tapper bare en cl eller så da det aldri har vært vann i det, og vannet ligger jo i bunnen av filter hvis det er noe. Noe luft kommer nok inn, men motor starter like lett, men som jeg skrev tidligere, det trenger ikke være slik hos alle.

Og ha forfilter og finfilter etterhverandre på trykksiden føler jeg er litt unødvendig. Dessuten betyr det at silen i fødepumpa blir første stopp for dritten som måtte komme. Hvis noen synes det er enklere å fikle med småskruer og pakninger på pumpa i ett trangt motorom i litt vind og bølger så får det bli deres sak.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Siden det ser ut til å være mer aktivitet på denne CAV-tråden og spørsmålet mitt passer like bra inn i diskusjonen her, så prøver jeg meg her også: :smiley:

 

Det skal finnes et adaptersett - DP-1000 - til CAV-holderen, slik at man kan benytte vanlige "spin-on" filterinnsatser.

Har noen av dere efaring med dette opplegget, og kjenner til leverandører her til lands?

Link to post
Share on other sites

 

Har noen av dere efaring med dette opplegget..

 

Kan nok tyde på at det er få som har forsøkt denne varianten, Arvid. Jeg skjønner heller ikke at det skal være så vanskelig å bytte filteret i CAV 296 og å fylle det med diesel ved montering. Det er flere ting ved det å være hobbymaskinist som er en større større utfordring enn akkurat dette :giggle:

Jeg leste linken din og ser hva de mener, men jeg kan ikke si at jeg ser noe større nytte i å velge å bytte til den varianten de har. Men kjekt å vita et det eksisterer et alternativt filter til denne.

Link to post
Share on other sites

.... kan jeg ikke løse det med stoppekran, da ?

 

Ah.. jo klart det

Det eg ville få fram er at dersom filteren er høyere en tank så får en ikkje skylt ut av filter pga manglende trykk. Ved filterskifte vil det nok bli mye søl om en ikkje har stengekran. Eller man kan bruke en slik tang som man bare klemmer på slangen for å strupe gjennomstrømming. Slik tang har fast plass i båten "jusy in case " :yesnod::easter:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Min motor (MD21) har originalt CAV296 finfilter på trykksiden av fødepumpa.

I tillegg en ren CAV vannutskiller som sitter på sugesiden, høyere enn tanken. Disse har ikke glass så man kan derfor ikke se om det har samlet seg vann/grums. For å kunne sjekke/drenere uten å måtte lufte hele systemet byttet jeg tappepluggen med en slangestuss, derfra slange til en kran under tanknivå.

Se dette innlegget. (Kranen er ikke synlig på bildet)

Link to post
Share on other sites

misbrukt til mye rart, bl.a. vannutskiller/forfilter.

 

Genial løsning, Ingar ! Men tror dere det kan bli for mye motstand i CAV 296 om den sitter på sugesiden ? Eller er det andre ting som gjør at den ikke egner seg der, Mix ?

Jeg kommer til å følge vedig godt med på dette filteret (2 i reserve), men jeg skjønner at dere er skeptiske til å ha den før fødepumpa. Jeg fjernet nettop en slik "ren CAV" som du har, Ingar, fordi jeg misstenkte at den ikke var helt tett. Skjønner at å montere CAV 296 ikke er den optimale løsningen, men det får duge i år.

Jeg er veldig glad for deres erfaringer og kunnskap om dette temaet. Takk så lang !

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 296 med vannavskiller på sugesiden, og en samme type uten vannavskiller på trykksiden. Fungerer brillefint det, skjønner ikke helt hva problemet skulle være? Slik har det vært siden båten var ny i 1978, og da tenker jeg at det holder videre også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...