Jump to content

CAV 296 filter, kan motor gå om jeg skal tappe vann ?


Worry II

Recommended Posts

Da ble det handletur til Lekang Maskin i dag. I posen på veg ut igjen befant det seg en CAV-adapter pluss to stk "spinn-on" filterenheter (må jo ha en i reserve..).

 

Syns dette ser ut som et greit opplegg, og i hvertfall enklere å håndtere enn "CAV-byggesettet", særlig hvis det er snakk om akuttbytte underveis. Totalsummen (med "Hobøl-rabatt") på kr. 866,- var til å leve med den også.

Link to post
Share on other sites

Slik fungerer en skikkelig vannutskiller/forfilter:

 

vannutskiller2.jpg

 

Så plukk fra hverandre og studer ett CAV 296.

Hvordan virker det ? Jo totalt motsatt.

Diesel-vann-dritt kommer inn i toppen, alt blir tvunget gjennom filterinnsatsen, resten blir liggende igjen på toppen, så ned i skåla, så opp i midten og ut.

 

Snur en retningen på dette filteret har det en tjangs til å virker som et forfilter.

Da vil diesel komme inn i toppen bli tvunget ned i skåla, så bli tvunget gjennom filterelementet nedenifra, gjennom elementet og ut. Dritt og vann vil bli liggende i skåla under elementet

 

Ja, jeg har hatt CAV i maaange år som forfilter, selvfølgelig med snudd retning.

Til og med 2 stk som jeg lagde switchbare med 3-veis L-løp kuleventil mellom for å slippe å skru på "byggesettet" i rom sjø. Men den tiden er heldigvis over.

 

 

Ser en på info fra Lekang om adapteret ser en at begrepet forfilter/vannutskiller ikke engang er nevnt i omtalen.

Beklager, men som forfilter/vannutskiller er dette ingen høydare.

 

 

Link to post
Share on other sites

Om du ser på din plansje, så vil du se at det er lagt inn en rotasjon i drivstofftilførselen for å klare å oppnå utskillelse av vann. Dette vil ikke skje i et feilkoplet CAV filter. Kopler du derimot etter pilene, vil vannet på sin vei gjennom filteret bli presst sammen til større dråper som blir liggende igjen i vannavskilleren før drivstoffet blir presset opp igjen. Sånn sett vil du få mindre vann i utskilleren med din feilkopling, da vannet i stedet for å bli skilt ut blir presset gjennom filteret og videre til høytrykkspumpe og dyser. Og det vil jeg vel ikke akkurat anse som en fordel for motorens velvære...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ser en på info fra Lekang om adapteret ser en at begrepet forfilter/vannutskiller ikke engang er nevnt i omtalen.

Beklager, men som forfilter/vannutskiller er dette ingen høydare.

 

Tjaa... filterenheten som jeg kjøpte for bruk på adapteret er Fleetguard. I flg informasjonen her skal dette være et "vannavskillende partikkelfilter", eller er det noe jeg misforstår? Dette stemmer også med informasjonen jeg fikk fra han som solgte meg dette opplegget. Jeg håper selvfølgelig ikke å ha blitt lurt..?

Link to post
Share on other sites

Slik jeg forstår dette, så er adapteret bare en overgang for å kunne benytte "normale" spin-on filtenheter på CAV-toppen - i mitt tilfelle altså en Fleetguard filterenhet. I prinsippet burde vel denne filterenheten gjøre sammen jobben på en "CAV-topp" med converter, som den gjør på en Fleetguard-topp? Hvorfor vil den ikke det, mener du, og hvorfor mener du at det vil være større problemer med at det samler seg dritt i adapteret enn hva det vil gjøre i en Fleetguard-topp?

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...