Arvid_A Svart 4.April.2012 Del på Facebook Svart 4.April.2012 Da ble det handletur til Lekang Maskin i dag. I posen på veg ut igjen befant det seg en CAV-adapter pluss to stk "spinn-on" filterenheter (må jo ha en i reserve..). Syns dette ser ut som et greit opplegg, og i hvertfall enklere å håndtere enn "CAV-byggesettet", særlig hvis det er snakk om akuttbytte underveis. Totalsummen (med "Hobøl-rabatt") på kr. 866,- var til å leve med den også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gurba Svart 4.April.2012 Del på Facebook Svart 4.April.2012 Hei Er filteret (Alle filter) montert over tankens dieseloverflate kan ikke filteret luftes uten lufting, dette fordi dieselen renner tilbake i tanken når du åpner tappepluggen og slipper inn luft.... Smaapala Enig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 5.April.2012 Del på Facebook Svart 5.April.2012 Slik fungerer en skikkelig vannutskiller/forfilter: Så plukk fra hverandre og studer ett CAV 296. Hvordan virker det ? Jo totalt motsatt. Diesel-vann-dritt kommer inn i toppen, alt blir tvunget gjennom filterinnsatsen, resten blir liggende igjen på toppen, så ned i skåla, så opp i midten og ut. Snur en retningen på dette filteret har det en tjangs til å virker som et forfilter. Da vil diesel komme inn i toppen bli tvunget ned i skåla, så bli tvunget gjennom filterelementet nedenifra, gjennom elementet og ut. Dritt og vann vil bli liggende i skåla under elementet Ja, jeg har hatt CAV i maaange år som forfilter, selvfølgelig med snudd retning. Til og med 2 stk som jeg lagde switchbare med 3-veis L-løp kuleventil mellom for å slippe å skru på "byggesettet" i rom sjø. Men den tiden er heldigvis over. Ser en på info fra Lekang om adapteret ser en at begrepet forfilter/vannutskiller ikke engang er nevnt i omtalen. Beklager, men som forfilter/vannutskiller er dette ingen høydare. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 5.April.2012 Del på Facebook Svart 5.April.2012 Om du ser på din plansje, så vil du se at det er lagt inn en rotasjon i drivstofftilførselen for å klare å oppnå utskillelse av vann. Dette vil ikke skje i et feilkoplet CAV filter. Kopler du derimot etter pilene, vil vannet på sin vei gjennom filteret bli presst sammen til større dråper som blir liggende igjen i vannavskilleren før drivstoffet blir presset opp igjen. Sånn sett vil du få mindre vann i utskilleren med din feilkopling, da vannet i stedet for å bli skilt ut blir presset gjennom filteret og videre til høytrykkspumpe og dyser. Og det vil jeg vel ikke akkurat anse som en fordel for motorens velvære... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 5.April.2012 Del på Facebook Svart 5.April.2012 Ser en på info fra Lekang om adapteret ser en at begrepet forfilter/vannutskiller ikke engang er nevnt i omtalen. Beklager, men som forfilter/vannutskiller er dette ingen høydare. Tjaa... filterenheten som jeg kjøpte for bruk på adapteret er Fleetguard. I flg informasjonen her skal dette være et "vannavskillende partikkelfilter", eller er det noe jeg misforstår? Dette stemmer også med informasjonen jeg fikk fra han som solgte meg dette opplegget. Jeg håper selvfølgelig ikke å ha blitt lurt..? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 5.April.2012 Del på Facebook Svart 5.April.2012 I flg informasjonen her Det du viser til der er Fleetguard filtere med Fleetguard topper. Adapteret ditt vil sikkert fungere, men ikke en løsning jeg ville brukt penger på. Og jeg ville nok tatt av adapteret av og til for rengjøring, dritt vil nok samle seg der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 5.April.2012 Del på Facebook Svart 5.April.2012 (redigert) Slik jeg forstår dette, så er adapteret bare en overgang for å kunne benytte "normale" spin-on filtenheter på CAV-toppen - i mitt tilfelle altså en Fleetguard filterenhet. I prinsippet burde vel denne filterenheten gjøre sammen jobben på en "CAV-topp" med converter, som den gjør på en Fleetguard-topp? Hvorfor vil den ikke det, mener du, og hvorfor mener du at det vil være større problemer med at det samler seg dritt i adapteret enn hva det vil gjøre i en Fleetguard-topp? Redigert 5.April.2012 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.