Jump to content

Lufting av gammel Sleipner styresnekke eller bytte den ut


Færder Sjarke

Recommended Posts

Har Autohelm 5000 autopilot (installert 2004) som ikke får gått 100% igjennom sin kalibrering pga for mye døgang i styresnekka. Båten klarer ikke å gå 360 grd runden. Svingen blir for stor og det tar for lang tid å komme rundt.

Jeg finner kun en stor bolt øverst på styresnekka, (påfylling?) Alt annet på pumpa og rør bakover er tett. Dette er en single hydralikkpakke med rorarm. Har sjekket om det er dødgang mellom rorarm og pumpe, men den er helt fast og respondere ok når jeg styrer ( båten står på land ).

Skal i dag sjekke om det er slerk i ror-pakkning og fester bak osv, men tror det er luft eller gml hydralikkolje som gir meg 5-8 cm med døgang på rattet før styringen tar..

 

 

Hvordan lufter jeg?

Hvordan får jeg presset oljen inn?

Er det enklere å tømme ut alt, så fylle på ny?

 

 

Tips :)

Link to post
Share on other sites

Det er 2 nipler for lufting på styresylinderen.

Enkleste måte å lufte er å tre innpå silikonslanger på niplene og dytte slangene nedi en dunk

med litt hydraulikkolje i. Fest gjerne noe tungt i slangene så de holder seg under olja.

Åpne niplene, fyll opp styresnekka med olje, drei rattet fra side til side til all luft er ute.

Gjør det samme med autopilotpumpa. Ta helst denne først, den sitter lavest.

Etterfyll hele tiden med olje i styresnekka under prosessen.

Du kan med fordel presse ut all gammel olje først hvis den er gammel.

Bruk hydraulikkolje 15, 32 er for tjukk og vil gi treig styring.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...