Hebbe Startet 13.Januar.2005 Del på Facebook Startet 13.Januar.2005 Har i noen dager drevet med registrering i småbåtregistret og har i denne forbindelse kommet over diverse tilleggopplysninger om den båt jeg kjøpte. Båten var ikke registrert i dette registret av den forrige eieren og ved min registrering forlangte småbåtregistret at jeg skulle skaffe historikken over alle eierne på denne båten fram til dags dato. Jeg fikk navnet på siste registrerte eier og han kunne berette følgende over telefon: Båten jeg kjøpte er annonsert og solgt til meg som en 1976 modell, dette står også i min kontrakt. Den første eieren (den båten opprinnelig var registrert på) kunne fortelle at båten ikke er en 1976 modell men en 1972 modell. Den første eieren solgte så båten i 1996 til neste eier og denne eieren hadde båten fram til sensommeren i 2004. (Båten ble ikke registrert om av denne) Ringte og pratet med denne eieren også og denne eieren kunne også bekrefte at båten er fra 1972 og ikke 1976. Dette noe denne eieren berettet for den som jeg kjøpte båten av. Fikk også full beskrivelse over hva som var gjort med motor og tekniske installasjoner mens denne eieren hadde den, jeg ble beroliget med at båt og motor er i god teknisk stand. Motoren er årlig oversett av mekaniker siden den ble montert i 1996 og har oppført seg eksemplarisk hele tiden uten nevneverdig driftstans. (Bare noen småting…) Han jeg kjøpte båten av hevdet at båten ble kjøpt av han våren 2004 og ikke sensommeren 2004, videre hevdet selgeren at båten var kjøpt av en bilbutikk og ikke privat som er fakta. Det er ingen tvil om at den jeg kjøpte båten av kjøpte den for å selge den videre med en gang for å tjene noen kroner på den. Dette gjorde denne selgeren også, om ikke så mye som ønskelig. Fikk vite av den som solgte han båten hva han betalte for den da han kjøpte den 2 mnd før jeg kjøpte den. Jeg ser ikke nødvendigheten av å ikke snakke sant når riktige opplysninger kan skaffes til veie ved litt etterforskning. Føler meg en tanke lurt, ikke mye men er litt ”småirritert” er jeg. En liten lærepenge er det for meg, jeg skulle kontaktet småbåtregistret i forbindelse ved kjøpet og fått opplysninger om den da. Hva jeg skal med disse opplysningene vet jeg ikke enda. Kanskje ingen stor sak for 4 år er ikke mye sett i forhold til den totale alderen på båten, hadde jeg visst den riktige alderen ville jeg sikkert betalt ”litt mindre” for båten. For øvrig så kan jeg berette at registreringen i småbåtregistret gikk greit takket være en dyktig dame ved småbåtregistret, får håpe at fortsettelsen med det ”nye” registret er like bra… Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
enter4u Svart 13.Januar.2005 Del på Facebook Svart 13.Januar.2005 Man kan virkelig lure noen ganger på hva vitsen med å "juge" er. La du frem den andre versjonen til den tidligere eieren? Den som avslørte ham i en løgn? Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 13.Januar.2005 Del på Facebook Svart 13.Januar.2005 Jeg ser ikke nødvendigheten av å ikke snakke sant når riktige opplysninger kan skaffes til veie ved litt etterforskning. Føler meg en tanke lurt, ikke mye men er litt ”småirritert” er jeg. En liten lærepenge er det for meg, jeg skulle kontaktet småbåtregistret i forbindelse ved kjøpet og fått opplysninger om den da.En av flere gode grunner til at vi registrerer båtene våre. Hadde blitt litt paff selv i din situasjon. Jeg blir, for å si det litt behersket, indignert over slik oppførsel. Ser heldigvis ut til at det har gått greit for deg tross alt. Lykke til med nyebåten. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Hebbe Svart 13.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2005 La du frem den andre versjonen til den tidligere eieren? Nei har ikke pratet med han enda, fant ut av dette først i går kveld og i dag. Må tenke meg grundig om i noen dager først, ønsker ikke å gjøre noe "overillet"... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
GOE Svart 13.Januar.2005 Del på Facebook Svart 13.Januar.2005 Forstår godt at du føler deg litt lurt. Totalt sett har dette kanskje ikke all verden å si, men det som blir irriterede og skuffende er jo at folk har samvittighet til å holde tilbake korrekte opplysninger selv om de er klar over forholdet. Hadde nok valgt å tatt en prat med selger om forholdet. Selv om praten muligens ikke fører til noe som helst for din del så får vi håpe at vedkommende tenker som om neste gang. Til tross for dette høres det ut som du har fått en bra båt, håper det blir mange fine turer med den. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
fredriksen Svart 13.Januar.2005 Del på Facebook Svart 13.Januar.2005 Jeg ser ikke nødvendigheten av å ikke snakke sant når riktige opplysninger kan skaffes til veie ved litt etterforskning. Føler meg en tanke lurt, ikke mye men er litt ”småirritert” er jeg. En liten lærepenge er det for meg, jeg skulle kontaktet småbåtregistret i forbindelse ved kjøpet og fått opplysninger om den da. Hva jeg skal med disse opplysningene vet jeg ikke enda. Kanskje ingen stor sak for 4 år er ikke mye sett i forhold til den totale alderen på båten, hadde jeg visst den riktige alderen ville jeg sikkert betalt ”litt mindre” for båten. Vel Hebbe, jeg forstår godt din lille "irritasjon" over faktisk å ha blitt lurt. For det er egentlig det du har blitt. Jeg ville skrevet et brev til selgeren, hvor du forklarer at båtregisteret viser at båten er en -72 og ikke en -76-modell som han har solgt deg. Alderen på en båt er en av de vitale informasjoner man gir når man selger en båt, og her har du et skriftlig bevis på at selger har gitt feil informasjon på den solgte båten (du skriver "dette står også i min kontrakt"). Krev så at selger tilbakebetaler deg det du mener er et riktig avslag på en -72 modell i forhold til en -76. Sett en tidsfrist, og forklar at du går videre med saken dersom ikke du får pengene. Dette er nemlig ren svindel! Neste gang gjør svindleren det igjen, da det gikk så enkelt denne gangen! Kjøpsloven er ganske så klar, og svindel er faktisk straffbart og påtalemyndigheten er interessert i slike saker med klar dokumentasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 14.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Har nå komet til det at jeg faktisk er reelt "lurt" ved min handel av båt. Jeg kommer til å gå videre med denne saken ovenfor selger. Hvor mye prisreduksjon skal jeg forlange pr år ??? En av baatplassens medlemmer sier 5000 pr. år og 5000 for tilbakeholdelse av informasjon. Etter å ha tenkt på dette et døgn så finner jeg dette rimelig. (Dette pr IM fra dette medlemet). For meg vil dette utgjøre kr 25.000,- OK, ikke all verdens penger, men for meg så er dette en mnd`s lønn. (kommunalt ansatt), hehehehehe. Har forumet meninger om dette ? Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Båtadvokaten Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Hebbe, Det er ingen tvil om at de uriktige opplysningene er en mangel. Har selgeren sagt at det er en 1976-modell, så -- skal det være en 1976-modell. Så enkelt er det. Problemet er hva konsekvensen skal bli. Avvik på årsmodell blir selvfølgelig mindre betydningsfullt desto eldre båten er. To års forskjell på en 2000-modell er antakelig mer alvorlig enn fire på en 76-modell. Et betimelig spørsmål: Hvilken kontrakt er brukt? Konsekvenser kan avhenge av formuleringer. Et annet spørsmål: Hvor mye betalte du for båten? Er der andre mangler av betydning? Husk at det er helheten som teller. Og det teller - moralsk - at selgeren kjøpte og solgte båten bare for å gjøre seg noen lettjente sure kroner. Slike folk liker vi ikke. Ikke fordi det er galt å tjene penger, men fordi et grunnleggende premiss for det de gjør rett og slett er uærlighet. Det er ikke bra -- ikke for noen. Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
Hebbe Svart 15.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2005 (redigert) Hebbe, Hei jeg scanner inn min kontrekt og sender den over til deg i morgen.... Redigert 15.Januar.2005 av Hebbe (see edit history) Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Bern Svart 15.Januar.2005 Del på Facebook Svart 15.Januar.2005 Hei Hebbe Jeg holder med deg i å gjøre et fremstøt mot selger og forsøke å vri noen kroner fra ham. Slik fremferd burde han ikke gå ut med. Men når det er gjort skal du glemme hele saken og glede deg over båten som sikkert er like bra uansett. Jeg vet ikke om spøk passer inn her, men dette minner meg om en fornøyelig TV reklame der en bruktbilselger sto og klappet på en bruktbil og sa noe sånt som: ”Bra bil – åtteonittimodell - omtrent.” Denne saken understreker etter mitt syn at det er viktig at båter er registrert. Mvh Bern Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.