Jump to content

Praktisk forskjell på G3 /G4 propeller til DP-H drev ?


Tore Vaage

Recommended Posts

På det gamle DP-G (DP-E) drevet var det ca 200 rpm i forskjell på C3 og C4. Det er veldig vanskelig å svare på det du spør om uten å vite følgende:

 

1) Hvilket turtall får du på motor i dag ? Og hva er farten da ?

2) Hva er oppgitt fra fabrikken sin side ? Og hva skal da farten være ?

 

Maks turtall på en D6-350 skal være 3600 rpm med topp ytelse (HK) på 3500 rpm.

 

Hvis du går opp i størrelse (fra G3 til G4) vil du merke lavere aksellerasjon. Hvor mye lavere er vanskelig å si. Det vil variere avhengig av last i båten.

Ang toppfart kan du regne med noen knop (2-3) ekstra. Men dette er igjen avhengig av at motoren har krefter nok. F.eks. hvis du i dag oppnår maks 3550 RPM med din G3 er det ikke sikkert at du når det med en G4. Det kan være at du da topper på f.eks. 3400. I så fall så får du mest sannsynlig samme toppfart eller en knop ekstra. Men du sparer noe drivstoff siden du går på lavere turtall.

 

Håper dette var noe oppklarende.

Link to post
Share on other sites

Hei takker for svar ang propellere Har ikke data fra fabrikken men her er litt mer opplysninger

ang toppfart og omdreining se et utklipp fra test i båtmagasinet:

 

Sjøegenskaper

Galeon 330 HT har et planende skrog med et ganske markant V-bunn. Vår båt var

utstyrt med en Volvo Penta D6-350 som yter 337 hk og DPH-drev. Denne

kombinasjonen fremstår som en fornuftig pakke med hensyn til både akselerasjon

og toppfart, som ble målt til 31,8 knop på 3.500 omdreininger. Da var lydnivået

ved førerplassen på behagelige 77 dBA.

Et relativt høyt tyngdepunkt og V-bunnen gjør at båten får meget sporty

sjøegenskaper - og krenger kraftig ved harde rorutslag. Skroget oppførte seg

harmonisk og fint under varierte testforhold.

 

På min båt fikk jeg og disse verdiene når den var ny og uten last, men nå ligger maks turtall ca på 3450 og fart er ca 28,5 knop

vi laster i mye greier i løpet av årene !

 

Ligger normalt på vel ca 3050 til 3150 omdreininger og går da med mellom 22 og 24 + knop der båten liker seg best og "alt" passer

Har ingen problem med akselrasjon og få båten opp i plan så ønsket mitt er å kunne gå på 3000 rpm og ha samme fart som jeg i dag må ha 100 til 150 omdreiniger mer for å få.

virker som motor har krefter til dette, for er jeg bort i spaken reagerer den umiddelbart med høyere turtall

og virker uanstrengt.

må bytte en propell nå og disse er dyre og kanskje det er en sjangs å ta og bytte til G4 hvis det ikke har noe for seg ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...