Jump to content

Montering av ny forbruksbank - hjelp til å tyde elskjema?


bjoris

Recommended Posts

 

 

Prosjektet med montering av ny forbruksbank og flytting av batteriene til motsatt side av dagens plassering begynte så smått i går. Jeg har koblet fra de gml batteriene og tatt dem ut av kassen og tatt kassen bort. Håpet var å få bedre oversikt over hvor pluss og minus fra dagens batteriene går og hvor jeg kan koble meg på med de nye ledningene, men jeg ble ikke så mye klokere. Ledningene går inn i en sort "sokk" stappfull i ledninger så jeg blir nok nødt til å finne ut av dette ved hjelp av el.koblingskjemaet, men jeg er langt fra ekspert i å lese slikt og slite med å bli sikkert på hvor ledningen går fra batteriet.

 

Jeg ser det som sannsynlig utfra skjemaet at den går fra batteriet til hovedstrømbrytene, men hva er dette som er koblet på i mellom her og at jeg dermed burde koblet meg på hovedbryteren, men kanskje noen her ser dette klart som blekk ved hjelp av skjemaene nedenfor? Jeg finner nok ut av dette, men det viste seg at platen med strømbryterene på er limt og ikke skrudd som det så ut til så litt utfordring der, umulig å komme til på baksiden uten å få platen løs, har ikke fått sett mer på det, men fint om noen klarer å lese ut dette før jeg river ned halve båten:)

 

 

 

 

 

 

 

el_skjema_hanse.jpg

 

 

 

el_skjema_hanse_2.jpg

 

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vi prøver igjen... Nå ble det bra.

 

Jeg har konkludert med at det er mer enn sannsynlig at jeg må koble meg på den av disse sikringene som gjelder forbruk, vises på første bildet nedenfor (grå bokser).

 

Bakgrunnen er at det er ingen tykk pluss ledning til el.panelet og det er bare en enkelt pluss ledning fra hver strømbryter (forbruk/start) som går opp til laderen/isolatoren, sikforbruk og disse batterisikringene++. Det må altså være her ved disse sikringen der også isolator, sikring til service, lader og div andre ting samlet.

 

Planen nå er å skru ut ledningen ved denne sikringen og sjekke at det faktisk er den ved å sende litt strøm gjennom og måle i motsatt ende. Minus ledning antar jeg er montert samme sted hvis en ser på bildet så ligger det en "motorlabb" lignende klosse der som alt av minus går inn på. Tenker å sjekke den også på samme metode for å være sikker.

 

Dersom jeg ikke har resonert feil over har jeg følgende spørsmål igjen:

1. Disse sikringene må vel være -Xint i el.skjemaet? Men jeg får ikke dette til å stemme med den virkelige verden, det stemmer bedre i mitt hode at det er ved -XBP, det kan vel ikke være noe skjøt mellom batteriene og disse sikringene? Isåfall må jo vitsen med sikringene delvis være borte? Det stemmer også ifht tykkelsen på ledningen fra -XBP til -Xint er det 1*25 ledning, men frem til sikringene er det 1*35.

 

2. Dersom jeg kan koble meg på sikringen og koble bort den gml ledningen der OG legger de nye ledningen fra pluss og minus i hvert sitt trekkerør er det vel slik at jeg kan droppe sikringer ved batteriene? Forstod det slik på Ole Petter i den lange AGM tråden. Det er ikke så viktig å ikke ha sikringer der, men problemet er at det da er helt nødt til å stå oppe i kassen og da tenker jeg at kanskje det er bedre at sikringene står lengre borte der det ikke er gass fra batteriene. Nå skal vel ikke AGM gasse, men hvis en trenger sikringene er det jo noe riv ruskende galt så dermed kan jeg vel ikke utelukke at en sikring som ryker kan uløse en eksplosjon.

 

3. Ganske banalt, men hvordan er det tryggest å koble batteriene når alt er klart. Jeg skal selvsagt montere dem med stropper etc først. Jeg har alltid tenkt at en kobler minus først så jeg så for meg at jeg koblet samme alle minusledningene først og så koblet plussen mellom batteriene først og så plussledningen som går til denne omtalte sikringen...?

 

Her er "sentralen", sikringsboksene med 80 amp sikringer og minuslabben kan du se litt til venstre og ned for sikringene

lader_2.jpg

 

Her er bildet fra batteribryterene, det er jo logsik at en ikke skal koble seg på her siden disse kan være av og batteriene lades fortsatt

Varmeren er også slik koblet at den går utenom batteribrytene for å sikre at en ikke slår av i nedkjølingsfasen sikkert...

stroembrytere.jpg

 

Her er skjemaet endelig i lesbart format, under imaget finner en linken til hele skjemaet...

elskjema_h350_rev_2.gif

 

HER er hele skjemaet!

http://www.hanseklubben.no/Documents/elektrotegninger%20H320-7210-001-01.pdf

Her er det nye batterien satt ned i ny boks:) Det blir bra til slutt dette:)

 

ny_batteripakke.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...