Jump to content

Synkronisering av turtall på dobbel installasjon.


Luco

Recommended Posts

Hei

Har to cummings 5.9 210 hk 94 mod og volvo EC 2004 mod elektronisk gass/gir

På fulle spaker viser begge 2600 o/min (som skal være rett) men ved marsj fart område har den ene motoren ca 100-200 o/min mer en den andre

når spakene står likt.

Både turtalls målere og EC synkronisering kan være feilkilde.

 

Spørsmål: hvordan telles omdreininger ved dynamo måling?

Er det en "positiv puls" pr runde eller får den jord puls pr runde?

 

Fikk et tips om et synk instrument for dynamo som hadde en senter nål som eventuelt gikk ut til siden når de ikke gikk likt..

Var lett å bare laske fra turtellere..

 

Noen som har erfaring med noe lignende?

Link to post
Share on other sites

Instrumentet du tenker på gjør ikke noe annet enn å vise forskjellen på turtallet, noe du burde kunne se uten også.

På fullt pådrag mener jeg det er feil å synkronisere turtallet, da skal slusene være helt åpen og maskinene jobbe på fullt, at du har likt turtall der tyder bare på at de har lik belastning.

 

Hvorvidt Volvo systemet ditt synkroniserer på turtall eller ikke kjenner jeg ikke til, de fleste system synkroniserer på gitt pådrag hvis ikke turtallsinformasjon er med.

Link to post
Share on other sites

.........

Spørsmål: hvordan telles omdreininger ved dynamo måling?

Er det en "positiv puls" pr runde eller får den jord puls pr runde?

.........................

 

Antall pulser pr. dynamo-omdreining på W-uttak avhenger av antall pol-par i dynamoens rotor. (De fleste vekselsstrømsdynamoer i vår båtverden har 6 pol-par)

 

Om instrumentet benytter de positive eller de negative pulsene avhenger om instrumentet føler mellom W - Pluss, eller W - Minus.

 

Når det gjelder måling av motorturtall så må man selvsagt ta hensyn til forholdet mellom remhjul-diameter på veivaksel og dynamo.

 

På enkelte nyere turtellere må man angi antall pulser pr. motor-omdreining.

 

AP x FT

 

(Der AP er antall pol-par i dynamo-rotor, og FT er forholds-tallet mellom remhjulene på motorens veivaksel og dynamo)

 

Om man har tilgang til et multimeter med frekvensmåling så kan man beregne en ganske så nøyaktig motorturtall ved å måle frekvensen på pulsene fra dynamoens W-uttak.

 

Om man måler frekvensen mellom W-Pluss, eller W-minus er uvesentlig.

 

F x 60

---------------- = RPM

AP x FT

 

RPM = Motorens omdreiningstall/Min.

F = frevens i Hz (puls/sek)

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Motorene har magnetis giver på svinghjul til turtellerene.

Når du monterer et synkroniseringsinstrument henter du signalet som kommer inn på turtellerene.

En lpuss, en minus og en ledning fra hver turteller. Påvirker ikke turtellerene, og vising blir altid riktig da den henter signal før turtelleren, så at det er uvesentlig om disse er kalbrerte eller ei.

 

http://www.telmo.no/Produkter/Instrumenter/Faria-Ch-SS-Black/Synkronisator/FARIA-Synkronisator,-diesel-m-magnetisk-Ch-SS-Black,-4-diam,-33725-025533725-p0000011058.aspx

Link to post
Share on other sites

Luco, vet du at systemet skal synkronisere etter turtall? Hvis det ikke gjør det kan man vel kalibrere pådraget slik at iallefall pådrag blir likt under synkronisering.

 

Jeg har ett ZF system, dette synkroniserer på turtall hvis hendlene står mindre enn 10% fra hverandre. Den hendelen som sist beveget seg er master. Hvis jeg mister turtallsinformasjon på systemet vil den gi likt pådrag istedet.

Link to post
Share on other sites

Takk for mye nyttig info.

Jeg har turtalls avlesning via w på dynamo.. like motorer med likt dynamohjul og reim. Ikke magnetisk via svinghjul.

Giveren jeg hørte om viste synk forsjell fra W uttak på dynamo

 

Jeg tror ikke jeg har noe auto synk hos meg.

 

Bekymringen min var at ved marsj fart 1800-2200 viser turtalls instrumentene 100-200 omdreininger forskjell, når spakene står likt.

Forskjell i turtall kan gi mer vibrasjon og støy har jeg hørt.

 

Skal jeg da ha spaker likt eller stole på turtellerene og øke den ene så avlest turtall blir likt..?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville forsøkt følgende når du ligger til kai:

-start motorer

-uten å clutche inn beveger du spakene fremover, i første trinn der du normalt bare girer skal motor fortsette på tomgang

-beveg hendler litt mer fremover, motorene skal da øke i turtall. Hvis de ene ikke øker er det her problemet ligger, dødgang. Juster da slik at de øker turtall likt. Du hører godt når turtallet er likt, vet ikke hvordan jeg skal forklare det annet at det er lett å høre. Man får mindre støy men det introduseres også en "ny lyd" som følge av de få rpm forskjellene som fortsatt finnes, gjerne en "lyd" som endres i frekvens. Har du først hørt dette skjønner du hva jeg mener.

-gjenta ved litt høyere turtall og se at motorene fortsatt følger hverandre i turtall.

 

Verdt ett forsøk iallefall. På mitt system har jeg elektronisk pådrag så jeg kalibrerer en utgangspenning istedet for å justere mekanisk.

Link to post
Share on other sites

...............

Fikk et tips om et synk instrument for dynamo som hadde en senter nål som eventuelt gikk ut til siden når de ikke gikk likt..

..............

 

Er kanskje et slikt instrument:

 

96965882-260x260-0-0_Faria+Faria+Euro+Series+Instruments+FAR+32807+Dual.jpg

 

FAR-32807 Dual Engine Synchronization

 

PS! Kan også være en ide å sjekke opp dine turtellere mot de reele verdiene ??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...