Jump to content

Båtplasser på østlandet. Hvor går markedet?

Sofaseileren

Recommended Posts

Har ikke tidligere fulgt med på båtplasser tilbys kategorien på finn. Ble litt overrasket over at det var 530 plasser som ble tilbudt, og prismessig lå mange leiepriser lavere ( jeg sa ikke dermed at jeg mener det er billig...) enn hva jeg hadde regnet med. Har det ligget på dette nivået lenge, eller er markedet her i ferd med å dreier mot leiers marked?

Det spås vel en befolkningsvekst en million i Norge de neste 17 årene, og en god porsjon av dem havner nok på Østlandet. Selvom mange nok ikke er typiske båtbrukere blir det vel fortsatt et visst press. Jeg har fulgt litt med de siste årene i forhold til kjøpe-plass, og det ser ut som prisnivået er litt lavere på det som blir omsatt enn de siste årene, men fremdeles milelangt over nivået for 6-7 år siden.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Utbygging av store plasser har kanskje ikke fulgt markedet, men jeg synes jo det virker som om det har vært relativt mye utbygging og utvidelse av bryggeanlegg siste årene. Nesodden for eksempel, må da ha dobblet antall bryggeplasser siste årene. Drøbak kommer jo etter, med en formidabel utbygging i år. Når man samtidig ser på båtmarkedet, hvor det ser ut til å være en enighet om at endel nye båteiere har gitt seg, og at markedet er mettet, med få nye båtkjøpere, er vel spørsmålet om båtplassmarkedet i en viss grad vil farges av dette?

Noen som husker tall fra finn tidligere år?

Nå er Østlandet et nokså stort geografisk område, men det har uten tvil vært bygget mange nye båtplasser siste årene så ubalansen er nok (enda) mindre i år enn ifjor og da fikk man billig båtplass hvis man kunne vente lenge nok!

I Leangbukta i Asker vil det nå bli ferdig 500 nye plasser og mange av disse vil være tilgjengelig i markedet da eierne ikke kommer til å benyutte disse selv. Det blir båtforeningen som leier ut disse.

Jeg kommenterte ved flere anledninger her ifjor at jeg aldri hadde sett så mange ledige båtplasser noen gang tidligere så dine observasjoner er i overensstemmelse med hva jeg mener å se.

Du kan også regne med at noen her vil gråte foir sin syke mor da de enten har en plass til salgs eller til utleie og derfor vil snakke markedet opp!

Neida CB, tenker ikke på deg! :giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du Mouche du Mouche :giggle: .

Dersom du følger med i timen, leser hva som blir skrevet og googler i forumet finner du ut at jeg solgte andelsbrevet på en båtforening i Bærum i 2008. Mener det var rundt 280.000 for 3,5 m. :thumbsup:

Ellers registrerer jeg at det er mye til leie. Dersom en går inn på de forskjellige båtforeningers hjemmesider, spesielt i Bærum og Asker ser en at det ikke burde være vanskelig å få leid seg en plass men.......for dyrt er det.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Det aner meg at fra en "storbåteiers" perspektiv er det riktig at det ikke bygges nok ( les store plasser) i og med at båtstørrelsen blandt gjennomsnittsbåteieren har økt drastisk seneste årene. Og de riktig brede båtene har nok ikke veldig mye å velge mellom. Samtidig MÅ jo antallet plasser ha økt ganske drastisk, så for oss med båtbredder opptil sånn ca 3 meter er tydeligvis situasjonen en annen. Vi subsidierer jo stort sett de store båtene i gjestehavnene, så litt må det jo dryppe på oss også...giggle.gifgiggle.gif

Du Mouche du Mouche :giggle: .

Dersom du følger med i timen, leser hva som blir skrevet og googler i forumet finner du ut at jeg solgte andelsbrevet på en båtforening i Bærum i 2008. Mener det var rundt 280.000 for 3,5 m. :thumbsup:

Siden jeg husker som en elefant så mener jeg å huske at det var på Solvik og at du hevdet å ha fått 100.000 per breddemeter og at du hadde flere plasser der som du hadde kjøpt billig på 80-tallet, men kanskje jeg huskjer feil eller er feilinformert? :lipseal:

Et raskt søk viser at du hevdet på et annet forum at du fikk;

Solgt en 3,50 m noen år tilbake og fikk vel 370.000 mener jeg å huske.

Det lønner seg alltid å fortelle sannheten for løgnene er så vanskelige å huske! :giggle:

Til ditt forsvar så skal jeg kanskje gjøre oppmerksom på at sitat ovenfor er flere måneder gammelt og ikke lett å huske alt som har skjedd så nylig i tid.

Redigert av Mouche (see edit history)

Nå er dette 4 år siden, joda, var Solvik, Mulig det var 370 eller 380 hmmmm. Tror du har rett der. Det var da prisene var på topp. Husker sågar den diskusjonen i en tråd her. Vi diskuterte hvorvidt folk kunne selge til markedspris eller om båtforeningene skulle ta seg av salget. Begynner å bli en gammel mann forstår jeg :thumbsup:

Redigert: Husker nå, i 2008 var breddemeter prisen 100.000. Året etter sank den med nesten 30 % (dersom jeg ikke har glemt prosent regning :giggle: ). Imponerende den hukommelsen din Mouche. :thumbsup:

Redigert av Contraband (see edit history)

Er vel på tide å annonsere plassen på solkysten til leie snart da... på 50m2, med lengde-breddeforhold 2:1.. Den som alt annet for det markedet vil betale

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har leid i Leangbukta og på Gyssestad de siste årene, og mens det var vanskelig å få leid en 4-meter for under 15-16K frem tom. 2008, var det greit å få plass til rundt 12,5-14K i 2009 og 2010. La også merke til at prisene falt fra midten av april.

Prisen på en 4-meter i Leangbukta Båtforening i år i splitter ny båthavn vil bli 11.450 og for en 5-meter 12.700. Her vil det bli ledige plasser i år så for de som ser etter plass så ville jeg kontaktet båtforeningen.

Om det helt hypotetisk skulle bli en reel overetablering / krakk i båtplassmarkedet blir det interresant å se hva som skjer med prisene der både salg og utleie skjer etter faste tariffer fra en båtforening. Akkurat nå har jeg inntrykk av at disse fremdeles ligger godt under når det gjelder kjøp av båtplass, men litt over markedet ellers i leie av plass for ikkemedlemmer. Samtidig er det ofte en ganske omstendelig prosess å endre en vedtatt prisprofil i en forening.

For de båtforeningene som allerede har rettighetshavere sier det seg selv at det blir umulig å endre noe men som sofaseileren sier, skulle det bli et krakk ja...da vet en ikke nødvendigvis hva som skjer. For Akershus vest er det vel neppe noe som tyder på det....kanskje heller tvert i mot.

Redigert av Contraband (see edit history)

Det private leiemarkedet og leieplasser i båtforreninger er to ulike markeder. I min båtforrening står det 400-500 i kø for fast plass. Leieprisene ligger betydelig under det private markedet. Selv betaler jeg kr 1.850 for en 4,5 m plass i Oslo.

Interessant hvordan markedet vil utvikle seg. Under krakket i 87- ble mange båter ekspotert ut av Oslo-området. Det påvikret båtplassmarkedet betydelig. Vet ikke om vi har samme effekt nå. På sikt vil presset på båtplasser i tettbebygde strøk øke; f.eks. Oslo: Netto innvandering, båtstørrelse øker, fortsatt økt velstandsutvikling. Jeg tror det vil være en god investering å kjøpe båtplasser i dag i sentrale områder som Bergen, Stavanger Oslo-området..

Om det helt hypotetisk skulle bli en reel overetablering / krakk i båtplassmarkedet blir det interresant å se hva som skjer med prisene der både salg og utleie skjer etter faste tariffer fra en båtforening.

Siden jeg har kjøpt meg en båtplass i Leangbukta til 120.000 for en 4-meter, men ikke skal benytte denne i år så har jeg gjort meg samme type tanker. Blir vel uansett ikke båtforeningens problem, men den enkelte eier som da må ut med det han ellers ville måtte betale (rundt 3000) samt ikke få noen inntekt på plassen (rundt 12.000). Andelene omsettes via båtforeningen og til fast pris som er justert med 2% siden ifjor.

I båtforeningen der jeg leier kan ikke andelshavere leie ut plassene selv, utleie skjer via båtforeningen til vedtatte priser. Har jeg forstått det riktig går alle inntekter fra utleie til andelslaget. ( Et greit system om man ønsker at andelshavere skal være reelle båtbrukere, og ikke spekulanter, antar jeg) Her antar jeg at andelshavere ikke taper på manglende utleie, men det gjør vel andelslaget som helhet.

Jeg er med på en flytebrygge på hytta i midt norge, og der betalte vi materialkostnader fordelt på plassenes eiere. Om nye skal inn betaler de materialkostnader som er beregnet til ca 50000(Ørsta Stålindustrier) Vi har også en fastavgift da som dekker vedlikehold og utbytting av komponenter om det trengs. avgiften reguleres av hva som er i kassen og hvilke utbedringer som skal gjøres. Vi har klausuler der brygga skal gjelde hyttene i området hos grunneier, og vi har klausuler om at det ikke er lov å drive kjøp og salg. salg kan foregå ev. til en annen hytteier. Da slipper man at folk utnytter situasjoner og selger plasser for enorme fiktive summer. Vi driver anlegget på dugnad og dette fungerer veldig bra. Dette blir jo så klart vanskeligere når det er flere hundre plasser i en marina.. Synes prisene på østlandet og sørlandet er hinsides fornuftig! glad jeg ikke har båt der.

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...