silje27 Startet 3.April.2012 Link til dette innlegget Startet 3.April.2012 hei jeg og samboeren vår har nettopp kjøpt oss en cleoptrasunbridge 28 for me en 6sylinder motor på 145 hk.men motoren har satt seg,noen som har noen tips el vett åssen man løser dette?håper på svar. Sitér dette innlegget Link to post
silje27 Svart 3.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2012 det er en hino diselmotor 6sylinder rekkemotor 82modell.som har satt seg,den har stått 2år på land også.noen som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 3.April.2012 Link til dette innlegget Svart 3.April.2012 Diesel og totaksolje oppi sylindrene. Sitér dette innlegget Link to post
silje27 Svart 3.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2012 tusen takk for svar.. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 3.April.2012 Link til dette innlegget Svart 3.April.2012 Hei, Prøv å ta ut glødepluggene og drei den forsiktig. Jeg har opplevd at det har kommet litt vann i en sylinder og at du ikke får tørnet da motoren ikke klarer å komprimere vannet. Tar du ut glødepluggene så vil evt vannet komme ut denne veien. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
silje27 Svart 3.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2012 takk for svar,men det er ikke glødeplugger på denne,fordi det er diselmotor.så hva gjør man da? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 3.April.2012 Link til dette innlegget Svart 3.April.2012 Skru ut dysene. Noen dieselmotorer har gløding Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.April.2012 Link til dette innlegget Svart 3.April.2012 (redigert) Det er vanlig med glødeplugger på de fleste dieselmotorer Gjerne du forveksler glødeplugger med tennplugger som brukes på bensinmotorer. Glødepluggene forvarmes før du starter motoren og gjør motoren mer lettstartet. Redigert 3.April.2012 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
silje27 Svart 3.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2012 har skrudd ut dysene,og fylt opp hele motoren med disel,og prøvd og vri på nedre reim hjul,med lang latmannsarm,for å få mest mulig kraft.Men den sitter godt fast,har planer om å la den stå litt med disel i.noen flere tips? Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 4.April.2012 Link til dette innlegget Svart 4.April.2012 La dieselen få jobbe noen døgn. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 4.April.2012 Link til dette innlegget Svart 4.April.2012 Se etter om taggene på svinghjulet er synlig noen plass. Hvis du ser taggene så prøv med et stort skrujern og du klarer å rikke motoren. Finn en kant på svinghjulshuset som du kan bruke som mothold. Prøv begge veier. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 4.April.2012 Link til dette innlegget Svart 4.April.2012 Skikkelige diesler har ikke glødeplugger, forkammermotorer har.... :lol: Du kan ev. ta ut dysene, og bøtte inn med diesel/olje. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 4.April.2012 Link til dette innlegget Svart 4.April.2012 Har ikke en DI motor glødeplugger?? Eller er det museumsmotor med varming med blåselampe du tenker på? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 4.April.2012 Link til dette innlegget Svart 4.April.2012 Nå snakker vi ikke om common rail, ei heller om glødehodemotor eller semi-diesel som går både som glødehodemotor (med sprederen på) eller som diesel motor (med sprederen av). En "rein" dieselmotor som har høy komp, fks scania, har ingen gløding. Den starter av varmen som oppstår ved den høye komp. Forkammermotorene er ofte lavere kompr. og må ha gløding for å fyre... Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 5.April.2012 Link til dette innlegget Svart 5.April.2012 Forkammer dieselmotorer har ikke lavere kompresjon en andre diesel motorer.Men nettop på grund av forkammeret så sliter de med og få kompresjons varmen ordentlig inn i forkammeret.Derfor så har disse glødeplugger for og varme opp nettop dette forkammeret. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 5.April.2012 Link til dette innlegget Svart 5.April.2012 Joda, det er sikkert pga 2 forrige innlegg Hinon`n har satt seg Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 5.April.2012 Link til dette innlegget Svart 5.April.2012 Se etter om taggene på svinghjulet er synlig noen plass. Hvis du ser taggene så prøv med et stort skrujern og du klarer å rikke motoren. Fyll opp som sagt med diesel i evt glødeplugg høla, er det enkelt og plukke ut starteren så gjør det... da kommer du til startkransen og får makt på den.. et spett gjør susen. Er det vanskelig, så ta en grov jekkestropp rundt svinghjulet og få satt fast et rør så du kan bende med. Men dieselen bør få et par dager på seg om detta sitter godt. Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 5.April.2012 Link til dette innlegget Svart 5.April.2012 Den har trolig elektrisk varmer på innsuget i stedet for glødeplugger. Selv bruker jeg ikke denne heller. Starter lett uansett. Så sant den ikke står fast da. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Allan E Svart 5.April.2012 Link til dette innlegget Svart 5.April.2012 Skru ut alle dyser. finn den sylinder hvor stempelet står nærmest midten. Fyll opp sylinderen med diesel eller vann. Få tak i en slik pumpe som brukes til trykktesting med vann. Pump opp trykk i denne sylinderen. Hvis det løsner, så kjør på starter uten dysene slik at sylinderne tørkes ut. Prøv å fyr opp snarest mulig. Sitér dette innlegget Link to post
silje27 Svart 10.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 idag har vi herjet å balert, måtte skru av toppen, en stod me kubein på startkransen, jeg med langt rør på skralle på veivhjulet , mens en dælja laus på stemplene, hammer og vedkubbe. ordentlig gravrust, men den kom til slutt, fikk alt på plass og fikk etter mye om og men start på den for 2 timer siden, stolt :) toppakninga revna, så må kjøpe ny den å noen reimer til dynamoer, dynamoene har også satt seg, så her har d vært fuktig over flere år, hvis ikke båten har vært under vann da bak, for er ikke pill råtten inni kabinen. men : noen som vet hvor får tak i hino 6 syl rekkemotor toppakning og reimer? mvh silje og knut Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Kings Maskin i Bergen. De solgte ihvertfall mariniserte Hino dieseler tidligere. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Christel III Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Kings Maskin i Bergen. De solgte ihvertfall mariniserte Hino dieseler tidligere. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
SF Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Hino er eid av Toyota så kanskje den lokale Toyota forhandler kan skaffe, evt så kan du nok få deler fra Belgia http://www.hino.be/default.aspx Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
10ta9c Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Deler finner du hos Mercruiser forhandlere. Søk på Mercruiser + modell. (Fks. Hino EH700 = Mercruiser EH700) Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
silje27 Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 ok, skal sjekke de stedene. motor nr er forøvrig på min motor EC100, har funne masse deler i kina,men må ofte bestille minimum 100 stk per del. fikk et tips om Hino norge i drammen også leverer Hino deler, med lager i Belgia.. takker for all hjelp :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.