Jump to content

Bruk av brygger i indre Oslofjord?


John R.

Recommended Posts

Hei

 

 

jeg skaffet meg en gummibåt i fjor sommer som jeg begynte å bruke i indre Oslofjord. Det slet på båten å hale den i land på strender på grunn av skarpe stener og glasskår, så jeg lurer på hva jeg egentlig kan benytte av brygger på øyene? Er alle brygger private, eller er det visse som kan brukes av alle? Hvordan kan jeg vite at en brygge kan benyttes av meg?

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke skal farte rundt i veldig mange forskjellige kommuner så kan du snakke med driftsjefen hos den eller de aktuelle kommunene du skal til å spørre om hvilke som er kommunale brygger. Kanskje du får et kart også. Da vet du hvilke som er kommunale og resten er da private. Hvis det er spesielle brygger du gjerne ønsker å legge til på så spør oppmålingsavdelingen eller teknisk avdeling om hvem som eier brygga og snakk så med eieren direkte og spør om lov til å bruke den.

Link to post
Share on other sites

De fleste brygger på fastlandet er private, likeså større anlegg på "bebodde" øyer. Men de mindre "badeøyene" hvor det av og til er en liten brygge, så er de bare å bruke :thumbsup: Forøvrig er jo folk gjerne flinke til å merke det som er sitt, så om det ikke står skilt eller det er opplagt at den ikke tilhører andre, så pleier jeg å bruke dem.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Det er ingen allemannsrett på bryggeplass. Offentlige eide brygger er ikke for allmenn benyttelse, selv om noen tror det.

 

Jeg ville kontaktet båtforeninger i området der du kan være interessert i plass og forhørt meg om mulig leieplass. I min båtforening leier jeg plass til en 9 fots gummijolle for kr 200 pr år.

Her er en overskt over båtforreninger i området: http://www.oslofjorden.com/baatforeninger.html

Link to post
Share on other sites

"For en kortere tidsperiode kan du dra i land båt eller annet

fartøy på strandstrekninger som er del av utmark på land.

Ønsker du å legge inntil en privat kai eller brygge, må du spørre

eieren eller brukeren om tillatelse. Du kan benytte fortøyningsringer,

bolter o.l. i utmark for en kortere tidsperiode så sant det

ikke er til vesentlig ulempe for eieren eller brukeren.

 

Klippet fra brosjyren "Allemannsretten"

 

Viktig å sette seg litt inn loven, før man tar opp kampen med hytteeieren, boati...... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Bullshit, du kan bruke alt, du kan til og med telte på eiendommen til en "rik" hytteeier. Men spør om lov om det er folk tilstede. Søk på "allemannseie" og rett.

 

Edit: i hagen til på eiendommen :)

 

Første ordet ditt som er "bullshit " stemmer perfekt med resten av innlegget ditt hvis du mener at man kan benytte bryggen/strandlinjen hans og telte i synsfelt fra hytten hans...

 

Du har ikke lov å ankre opp på privat brygge eller strand hvis dette er opparbeidet av hytteier/huseier slik at det regnes som innmark... Men du har lov til å gå forbi i strandsonen men ikke slå deg ned å grille bade hvis eier ikke vil...

 

Hva som kan betegnes som innmark kan dog diskuteres men er det opplagt at dette området benyttes aktivt av hytteier og er så nære hytten så går det somregel som innmark...

 

Det har vært flere rettsrunder på allmansretten iforhold til hytter, den siste var vel i sandefjord så med litt søking så blir man straks litt mer klokere...

 

En vanlig misforståelse er at du kan gjøre hva du vil innenfor fri ferdsel området i strandsonen noe som ikke stemmer

Link to post
Share on other sites

Da er du velkommen til vestlandet når du måtte ønske, der er du velkommen :)

 

Loven er så tvetydig som alle lover, blir du bortvist er det enkelt, og du skal heller ikke forstyrre eller være til bryderi.

 

Ser for meg en hel del som sikkert "har tatt seg til rette" og har endt i retten. Jeg snakker om Norsk sunn fokeskikk, ta hensyn osv.

 

Men sikkert f.skj. rundt om i landet.

Redigert av boati (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...