Jump to content

Erfaringer med ballistic propell?

nani17

Recommended Posts

Jeg har kun god erfaring med Ballistic-propell. Hadde i fjor en Yamarin 64 DC med Yamaha F-150 som hadde dette propell merke montert på. Den jeg hadde var en såkalt aksellerasjons-propell. Da jeg hadde båten på service hos merkefohandler, testkjørte mekniker min båt og etterpå samme båt og motor med en anne propell. Konklusjonen var at min Ballistic propell gav raskerer akkselerasjon og hurtigere plan og den hadde mye bedre grep i svinger med høy fart. Jeg ble anbefalt å ikke bytte propell.

Det eneste var at med denne propellen mistet jeg 2-3 knop på maks hastighet i forhold til original propell.

-mekaniker-......

Skal du bruke denne propellen på en 135 Merc ?, da hadde jeg uten tvil sett nærmere på Mercurys propeller utvalg,dei har nemlig redusert prisene

på sine propellere ganske betydelig i den siste tiden.

En Ballistic koster 5000 kr (ikke la deg lure av fancy cutting og design av propellbladene på denne propellen) den virker ikke bedre av den grunn.

Nei se heller på en Mercury ENERTIA prop, dette er en meget bra propell som gir høy toppfart samt det beste av alt en høy marsjfart (økonomisk)

pga sitt store bladareal, diameter og aggresive rake, dette er en av de beste propellere på markedet, som passer mange båter.

Det beste av alt den koster ikke mer en 6000 kr, det er ikke mye for en høykvalitets propell.

Ta en prat med http://www.ravns-garage.com/ han vil gi deg en god pris på denne.

Redigert av Verado (see edit history)

Kan anbefales.

Får 4-5 knop ekstra toppfart med min ballistic vs orginal på 22foter med 350mercruiser.

Jeg ser du refererer til en "orginal" propell, ja hva er en orginal propell ?. Du har tydligvis ikke hatt en optimal propell på din båt tidligere,

4-5 knop ekstra er en klar forbedring, er dette kun på toppfart? er den også raskere på marsjfart? er den det så har du truffet godt med valg av

stigning/diameter på Ballistic propellen.Hva slags propell hadde du tidligere,var det samme stigning og diameter ?.

Det er nemlig lett å si at en propell er helt fantastisk når det egenlig er justering av stigning og diameter som gir det ønskede resultat på en

aktuell båt, og ikke nødvendigvis propell typen.

• 2 måneder senere...

Sjøsatt i dag 2. sesong med Mercury L6 tower of power går meget bra, men er ikke fornøyd med propellvalget, har satt på en Ballistic Stålpropell (forrige sesong) har montert en heis med 8"setback fra Hydro Dynamics i år justeres enkelt opp og ned med en skralle.Toppfarten økte 1.5-2 knop og turtall med 200 o/min.

MEN den spinner like mye, har for dårlig "grep", det har meg blitt fortalt at Ballistic propellene er dyrest og dårligst når det gjelder det å ikke "suge luft"

Lurer på om jeg vil gå for en propell fra Mercury Marine?, en fireblads? Noen forslag?

Mvh TA

Jeg har en Cleaver 28" propell på 250 Mercury Optimax XS. Denne gir et nokså lavt bensinforbruk, høy toppfart, rask akselerasjon og den gjør at båten drar godt og ligger godt i vannet. Dette er en såkalt overflatepropell og de er ganske dyre. De fleste har listepris på 16.000,- så vær sikker på at du eventuelt skal ha den før du kjøper noe som helst... :wink:

Har hatt balistic både på Marex 23DC (180hk diesel) og Askeladden 525Exel(90hk 2-takt bensin).

I begge tilfeller opplevde jeg bedre løft av baugen og mindre kavitasjon i kraftig sving. Farten endrer seg ikke så mye. Muligens 1 knop eller så.

Ingen feil med mine Balistic. Feil på propell kan vel forekomme hos de fleste produsenter enkeltvis eller en serie. Tror ikke Balistic er noe dårlig produkt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg bestilte ballistic fra statene nå.. Blir 3000-3500 ferdig levert. Synes det var billig. Selger den for samme pris om den ikke passer. Har ikke fått den ennå da.. Håper den kommer...

Den kommer det er sikkert kjøpte min også fra statene, sparte ca 1300.- selger også min billig når jeg finner en god propell som passer min båt, og har godt grep uten at den drar luft..som sagt Ballistic er ikke en bra propell i følge en expert, men dyrest av stålpropeller er den :worry:

dsc_0075.jpg

Mvh TA

i den testen som var i båtmagasinet var den jo en av de beste i testen, og det var på en gjennomsnittlig skjærgårdsjeep med 100 hk. Så rart den er så dårlig når den gir bra aks og bra toppfart..? Får vente å se da. Håper den er bedre enn den jeg har hvertfall.. Blankere er den nok uansett :giggle:

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...