Jump to content

Overhaling av Twin Disc 502 gir


Baard

Recommended Posts

Har en Twin Disc 502 girkasse hvor lager trolig er ødelagt da det er underlige skrapelyder i kassa og romling ved innslag. Er det noen som har erfaring med overhaling av slike girkasser? Er langt over middels mekanisk anlagt, så det å demontere giret burde gå greit, men det er en del spørsmål.

 

Hva bør byttes når man først har den åpen, lager, plater etc?

Kreves det spesialverktøy?

Er det spesielle hensyn som må tas ved åpning eventuelt justeringer ved sammensetting?

 

Skal kontakte Progress Ingerniørfirma i morgen for å finne en forhandler i Vestfoldområdet for deler og eventuelt jobb på girkassen, men om noen har erfaring med slike gir og dette kan gjøres på egeninnsats er jeg takknemmelig for alle svar!

 

/Baard

/Baard

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har akkurat kjøpt båten, og har desverre bare fått prøvd giret på land. Lydene som kom ved forrover/bakover var av en type som jeg er ganske sikker på ikke skal være i en girkasse. Metallisk skraping, metall mot metall - vrient å forklare. Uansett så lekker giret olje, så det må fikses i noen grad uansett. Giret er nå ute av båten og står i garasjen klar til demontering.

 

Selger solgte båten med defekt gir, han sa han hadde kjørt det tom for olje og at motoren hadde stoppet. Motoren går imidlertid helt flott. Etter en nedkjølingsperiode og påfylling av olje kjørte han fosiktig inn til brygga og brukte ikke båten etter dette. Jeg regner med at noe har gått i filler inne i kassa ved kjøring med lav oljestand.

 

Jeg har fått tegninger av girkassen fra Progress Ingeniørfirma AS, og de sier at det ikke er noe "rocket science" inni der, så det burde være mulig å åpne opp og sjekke lager og plater.

 

Jeg lurte bare på om noen hadde erfaring med åpning av slike girkasser....??

/Baard

Link to post
Share on other sites

Da har vi i kveld splittet girkassen. Det var ikke en veldig stor jobb, men uten tegningene fra "Progress" hadde vi nok ikke funnet helt ut av hvordan vi skulle splitte den. Det satt en liten "luring" av en mutter bak et lokk på baksiden av kassa.

 

I hvertfall så var det koniske lageret på den inngående akslingen(motorsiden) varmskjært. Både lagerskåla og lageret var helt gåent. Det var mye metallpartikler i olja, men de andre lagrene var intakte. Det lageret som var gåent var det øverste lageret, noe som stemmer bra med at kassa er kjørt med lavt oljenivå(i følge selger). I tillegg var det 2 dårlige simmeringer - årsaken til lekkasje - som må byttes.

 

Alt i alt ser det ut til at dette ikke blir så alfor dyrt :-) Så da er det bare å få satt sakene sammen igjen når deler ankommer. Mye reingjøring som skal gjøres.... Skal se om jeg kan få lagt ut noen bilder av innmaten etterhvert...

/Baard

Link to post
Share on other sites

Da har vi startet på jobben med å bytte lager. Var en tur innom Progress Ingeniørfirma på tirsdag. Hyggelige og hjelpsomme folk der, og fikk med meg de delene jeg trenger for å sette sammen giret igjen. Et lager, 2 simmeringer et baklokk og en ring. 2800.- kroner....

 

Glemte desverre å ta bilder under demonteringen, men skal forsøke å få tatt noen under montering så man kan se fremgangsmåten. Det som var vrient å finne ut av uten tegningen var at det satt en bolt bak et lokk som var malt godt inn og ikke var lett å se. Det var en frostplugg som vi slo ut med en eikepinne. Pluggen sitter bak det midterste hullet på frontlokket. Skal ta bilde under montering av dette.

 

Baklokket på giret:

bak.jpg

Frontlokket på giret:

forran.jpg

Den korte akslingen(bakover):

kort.jpg

Ny lagerskål:

lagerskaal.jpg

Den lange akslingen(forrover):

lang.jpg

Oljepumpa:

pumpe.jpg

 

Den røde ringen indikerer hvor den nye lagerskåla skal på plass, og pila viser hvor lageret skal presses på. Det var ¤%/# og få av det gamle lageret på akslingen. Vi sveisa på en rørstump på det gamle lageret som satt igjen på akslingen, og benyttet en billig lageravtrekker fra biltema som vi sveisa fast på røret med noen bolter(engangsavtrekker). Tok ikke bilde av den da det bare så ille ut. Skal du ha av deler på akslingen for å bytte lameller bør man nok få tak i et mer egnet verktøy da lageret satt hardt! og de koster 850.- + MVA, så det blir dyrt å ta alle på vår metode. Vi bytter ikke lameller i denne omgang da giret har gått lite, og i følge den forrige eieren hadde han ikke kjørt langt med lav oljestand. Giret gikk også fint rundt ved prøving bortsett fra den forferdelige lyden fra det ødelagte lageret.

 

Det sitter stempelringer i enden på hver aksling som også skal byttes når vi først har det ute, og vi skal bytte simmeringen på den utgående flensen til propellakselen og den inngående akslingen til motor. Giret burde da bli tett og i OK stand.

 

Vi fikk laget et lite hakk i akslingen under avtrekking av det gamle lageret, men det har liten betydning. I morgen skal vi presse på det nye lageret. Det blir med en rørstump og en 100 tonns presse :-)

 

I tillegg gjenstår det mye rengjøring og avfetting. Det benyttes ikke pakninger på giret, bare pakningsmasse, så alle flater som skal sammenføyes må være rene og tørre.

 

Kommer tilbake med mer info etterhvert.

Redigert av Baard (see edit history)

/Baard

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...