nomen Startet 3.April.2012 Del på Facebook Startet 3.April.2012 jeg driver å fikser på en gammel båt om dagen,hvor det er montett inn en Scania Vabis motor,antagelig fra en lastebil. Jeg har fått start på den,men sliter med å få justering av "gassen" til å fungere. Det sitter et spjeld og noe "greier" som tilsynelatende har med turtallsregulering å gjøre på innsuget,men jeg mistenker at dette ikke fungerer som det skal. Er det noen her som kan hjelpe meg? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 3.April.2012 Del på Facebook Svart 3.April.2012 På gamle dieselmotorer regulerer du turtallet med å øke mengden diesel som blir sprøytet inn i sylinderene ved hjelp av dysene. Mengden diesel styres ved å vri små stempel inne i selve dieselpumpa. Ofte vil det være to hendler på dieselpumpa. Den ene stopper motoren. Den andre regulerer turtallet på motor. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 3.April.2012 Del på Facebook Svart 3.April.2012 Kan det være spjeld som ble brukt til å lage bremse-vakuum når motoren satt i bil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 3.April.2012 Del på Facebook Svart 3.April.2012 (redigert) skal ikke si det hundre prosent sikkert.. Men de typer av motorbrems jeg har sett , har alle vært spjeld på eksos siden. Altså en hindrer eksos å komme ut. Redigert 3.April.2012 av agder840 (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 3.April.2012 Del på Facebook Svart 3.April.2012 Det er korrekt som agder sier. Retarderen på denne er eksos-spjeld. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 3.April.2012 Del på Facebook Svart 3.April.2012 Ok, jeg kjenner bare til at Land Rover brukte spjeld i innsuget for å lage vakuum til bremseforsterkeren. En forhatt løsning som ga elendig bremsevakuum og luftmangel for motoren... Finnes det andre grunner til å ha spjeld i innsuget på en diesel? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 3.April.2012 Del på Facebook Svart 3.April.2012 Motorer med vakuumregulator for turtallet har spjell i innsuget som aktiveres (åpnes) med gasspedalen. Videre sitter et membran som regulerer dieselmengden. Høyt vakuum gir lite diesel og lavt vakuum gir mye diesel. Vanlig feil er punktert membran, noe som begynner med jaging på tomgang. Men ikke sikkert denne type regulator er brukt på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 3.April.2012 Del på Facebook Svart 3.April.2012 Ikke god grunn, :-) men stenger man for luft og tilførermer diesel vil jo denne vabismotoren oppføre seg som en grønn motor ved oppstart, ryke som bare juling:-) Hvis han tar noen bilder av motor vil det jo være mye lettere å hjelpe. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 3.April.2012 Del på Facebook Svart 3.April.2012 Bruk ev spjell på innsug er ofte en sikring for å kvele motor ved overrusning. Brukt bl.a. av Caterpillar og Detroit Diesel !! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
TPBS-277 Svart 4.April.2012 Del på Facebook Svart 4.April.2012 Det finnes spjeld i innsug på noen dieselmotorer av eldre årgang.Blnt annet Nissan 2,2 l diesel,gammel Volvo bamse og noen gamle Scaniaer. På disse går gassregulatoren bare inn på spjeldet for og justere dette. Dieselpumpa blir regulert utifra vakumet i innsuget på disse og ikke ved gass pedalen.Det er riktig som skrevet tidligere at disse har en vanelig feil ved lekasje i membran.Bytt membran og den pleier og bli i orden. Du ser dette ved at spjeldet blir regulert av gass hendelen og det går et lite signal rør fra innsuget og ned til regulatoren på dieselpumpa. En kuriositet på disse motorene er at om man klarer og presse den langt nok på turtall med belastning så kan de slå tilbake og starte og svive gal vei.Da får du trykk og ikke vakuum i innsuget og motoren går på full gass. Noe som hente ved sjeldne tilfeller med Volvo bamse. Spesielt om man skulle dra en annen bil opp av grøfta og dro den for langt ned,da ente man i fronten på bilen bak med et jævelig smell.hehe Egentlig en utrolig dårlig løsning på regulerings systemet.Derfor er det heller ikke et system som blir brukt lenger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 4.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2012 Takker for svar,fikk lignende forklaring av en kammerat idag. Gassen blir regulert av et vakuum i innsuget,jeg får se om jeg får løsnet skruene og kommet til denne membranen. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 15.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2012 Har idag funnet ut at rørene mellom spjed og membran på pumpa er rustet av,membranen ser ikke god ut den heller. Tenkte å ringe med Scania imorgen for å høre om de fortsatt kan skaffe en ny membran,noen som vet andre jeg kan kontakte for å få tak i slikt? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.