Jump to content

Gammel Scania Vabis, justering av spjeld i innsuget?


nomen

Recommended Posts

jeg driver å fikser på en gammel båt om dagen,hvor det er montett inn en Scania Vabis motor,antagelig fra en lastebil.

 

Jeg har fått start på den,men sliter med å få justering av "gassen" til å fungere.

 

Det sitter et spjeld og noe "greier" som tilsynelatende har med turtallsregulering å gjøre på innsuget,men jeg mistenker at dette ikke fungerer som det skal.

 

Er det noen her som kan hjelpe meg?

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

På gamle dieselmotorer regulerer du turtallet med å øke mengden diesel som blir sprøytet inn i sylinderene ved hjelp av dysene. Mengden diesel styres ved å vri små stempel inne i selve dieselpumpa. Ofte vil det være to hendler på dieselpumpa. Den ene stopper motoren. Den andre regulerer turtallet på motor.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Motorer med vakuumregulator for turtallet har spjell i innsuget som aktiveres (åpnes) med gasspedalen. Videre sitter et membran som regulerer dieselmengden. Høyt vakuum gir lite diesel og lavt vakuum gir mye diesel. Vanlig feil er punktert membran, noe som begynner med jaging på tomgang.

Men ikke sikkert denne type regulator er brukt på denne motoren.

Link to post
Share on other sites

Ikke god grunn, :-) men stenger man for luft og tilførermer diesel vil jo denne vabismotoren oppføre seg som en grønn motor ved oppstart, ryke som bare juling:-)

Hvis han tar noen bilder av motor vil det jo være mye lettere å hjelpe. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det finnes spjeld i innsug på noen dieselmotorer av eldre årgang.Blnt annet Nissan 2,2 l diesel,gammel Volvo bamse og noen gamle Scaniaer.

På disse går gassregulatoren bare inn på spjeldet for og justere dette.

Dieselpumpa blir regulert utifra vakumet i innsuget på disse og ikke ved gass pedalen.Det er riktig som skrevet tidligere at disse har en vanelig feil ved lekasje i membran.Bytt membran og den pleier og bli i orden.

Du ser dette ved at spjeldet blir regulert av gass hendelen og det går et lite signal rør fra innsuget og ned til regulatoren på dieselpumpa.

En kuriositet på disse motorene er at om man klarer og presse den langt nok på turtall med belastning så kan de slå tilbake og starte og svive gal vei.Da får du trykk og ikke vakuum i innsuget og motoren går på full gass.

Noe som hente ved sjeldne tilfeller med Volvo bamse.

Spesielt om man skulle dra en annen bil opp av grøfta og dro den for langt ned,da ente man i fronten på bilen bak med et jævelig smell.hehe

Egentlig en utrolig dårlig løsning på regulerings systemet.Derfor er det heller ikke et system som blir brukt lenger.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har idag funnet ut at rørene mellom spjed og membran på pumpa er rustet av,membranen ser ikke god ut den heller.

 

Tenkte å ringe med Scania imorgen for å høre om de fortsatt kan skaffe en ny membran,noen som vet andre jeg kan kontakte for å få tak i slikt?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...