Jump to content

Båt pårent av lastebåt ved austevoll


Sun Flyer

Recommended Posts

''Bontveit har snakket med mannskapet om bord på lastebåten.- De har ikke sett «Bris». Seilbåten har nok havnet i en dødvinkel eller noe sånt. Jeg vil ikke spekulere i hva som har skjedd, sier Bontveit.

 

Burde de ha sett seilbåten?

 

- Lystbåter er generelt veldig vanskelige å se, spesielt på trange plasser, sier Bontveit.''

 

 

hmm, noen som er enig? jeg er ikke confused.gifrolleyes.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Men innhentende skip skal vel ha skylden?

Stå på krava, det er vel seilbåtfolkets evige gjennomgangsmelodi.

Men det hjelper lite når man er gått til bunns.

Jeg håper fyren har fått seg en lærepenge. Hold utkikk ! Ikke regn med at folk ser deg !

Det hjelper svært lite å ha retten på sin side når en har gått til de evige fiskebanker.

 

 

Link to post
Share on other sites

Stå på krava, det er vel seilbåtfolkets evige gjennomgangsmelodi.

 

Merkelig påstand hvis du bare forholder deg til det som står i BT. Seilbåten gikk for motor og var pr. definisjon en motorbåt da det smalt. Det står ingenting om at seilbåten gjorde noe galt eller befant seg et sted den ikke burde være. Innhentende båt skal vike og skal i det minste gi signal hvis det er fare for sammenstøt. Her virker det som om lastebåtens kaptein/styrmann ikke har fulgt med i det hele tatt. Hvis båten har "dødvinkel" rett forut høres det ut som en meget spesiell farkost :crazy:

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Den saken jeg leste var elendig journalistikk. det stod ikke noe spessifisert hva som hendte.. uansett så har lystbåter vikeplikt for nyttetraffikken. og alle oss som har vært på broen på større båter vet at selv en 30 fots lystbåt ser liten ut fra en større og mye høyere båt. Nå vet jeg ingen detaljer om saken så jeg vil ikke uttale meg. Men en såppas stor seilbåt med hvitt seil er jo ofte lettere å se enn en motorbåt som er lav. Nå vet jeg jo ikke hvor lenge faren var under dekk, men en slik lastebåt har oftest ikke så enormt stor hastighet at den plutselig dukker opp fra ingenstder! Ved første øyekast kan det jo se ut som dårlig utkikk fra begge parter kan være en av årakene... Selv har jeg lært sjømannskap og navigasjon i Marinen så jeg er opplært med å ha god utkikk.. Selv om vi ikke kjører etter vegen så gjelder utkikk også bakover!!

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Seilbåten gikk vel for motor med en 11 år gammel jente ved roret.....vet ikke hvordan dette ser ut fra rorhuset i en lastebåt på 74 m....underlig affære.

 

Hufthammer - har gått mange ganger forbi der og det kreves jo litt spesiell oppmerksomhet med tanke på fergene som kommer og går fra Krokeide i Bergen.

 

Akkurat det med elendig journalistikk forsto jeg ikke helt: Er hendelsen mangelfullt referert?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg leste artikkelen i en annen avis.. så den var mere utfyllende her på linken ja!

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.8061680

 

Seilbåten gikk vel for motor med en 11 år gammel jente ved roret.....vet ikke hvordan dette ser ut fra rorhuset i en lastebåt på 74 m....underlig affære.

 

Hufthammer - har gått mange ganger forbi der og det kreves jo litt spesiell oppmerksomhet med tanke på fergene som kommer og går fra Krokeide i Bergen.

 

Akkurat det med elendig journalistikk forsto jeg ikke helt: Er hendelsen mangelfullt referert?

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ser at mange kritiserer snekka (seilbåten som går for motor) for mangel på utkikk. Det er jo greit. Men det at styrmannen på lastebåten ikke klarer å oppdage en 12 meter lang båt med 18,5 meter mast pga en slags "dødvinkel"; det er latterlig. Sett at lastebåten går i 12 knop og snekka går i 7 skulle det være plenty av tid til å oppdage hva som helst i veldig god tid før sammenstøtet var et faktum. Dette holder ikke fra styrmannen sin side, heller. Og han har det som yrke!

 

Off topic: skal du selje båten din, SF?

Vurderer å gå over til katamaran. Si fra hvis du vil ha en prøvetur ;)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

På denne adressa ligg det bilde av lastebåten: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.8061940

 

Elles må eg seie det er uansvarleg å sette ein 11-åring til å føre båten i så traffikert område. Særleg dersom ho fekk beskjed om å halde utkikk framover.

Redigert av baatmann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mht skyld: Husk at dette ikke dreier seg om bil, veitrafikkregler eller veitrafikk-relaterte forsikringsregler. I bilsammenheng er det ofte den ene eller den andre som får skyld, evt (lik) skylddeling. I båtsammenheng er det mange nyanser mellom de to ytterpunktene. Ikke aner jeg hva som har skjedd, men la oss anta at den ene båten hadde vikeplikt, men begge har uansett plikt til å unngå sammenstøt ved å være oppmerksomme. I et tilfelle jeg kjenner meget godt kolliderte en fiskebåt med et lasteskip på vei ut Oslofjorden. Lastebåten hadde vikeplikt, men også fiskebåtskipperen fikk skyld fordi han ikke hadde vært oppmerksom nok (hadde han fulgt med, så kunne ha ha klart å svinge unna). Det ble fastsatt 70% skyld til lastebåten og 30% til fiskebåten.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, masten på bavariaen er vesentlig høyere enn styreposisjonen på lastebåten. Burde være greit å oppdage. Dårlig utkikk! Hvis han hadde sett etter båten ville han oppdaget den og kunne ha både fløytet og/eller ropt opp på vhf'en.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Veldig dårlig utkikk av begge parter, men om det er lyst burde seilbåten ha sett lastebåten 20 minutter, minst før den traff.

Om seilbåten hadde sett lastebåten i 20 min, så ville vel lastebåten også ha sett seilbåten like lenge?? om de holdt utkikk vel og merke

 

Innhentende båt burde gitt signal om hvilken siden den vil passere på.. ved å gi støt med hornet. Det fremkommer ikke om dette ble gjort, og dette ville vært helt naturlig i denne situasjonen.. Snakker vi om 20 minutter, så er det rikelig med tid for lasteskipet til å endre kurs før passering

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...