Jump to content

Båt pårent av lastebåt ved austevoll


Sun Flyer

Recommended Posts

At en seilbåt går for motor har ingenting å si. Det er fortsatt en seilbåt og som kjent gjør førere av seilbåter akkurat som de vil absolutt over alt til enhver tid og alle må bare komme seg unna. Her rundt går alle seilbåter for motor heilt til de kommer til et sund eller annet trengt sted da heises det seil og kjøres på kryss og tvers vilkårlig.

 

Men åkke som, det nytter ikkje legge seg ut med nyttetrafikken. Det er bare å holde seg langt unna. Enkelt og greit. Så overskriften her er igrunn feil. Båt kom i veien for lastebåt skulle det stått

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At en seilbåt går for motor har ingenting å si. Det er fortsatt en seilbåt

Tror du bør lese deg litt opp på reglene før du uttaler deg.. :thumbsup:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tror du bør lese neste setning før du uttaler deg. Der står det at det ikkje er båttypen i seg selv som er problemet men en holdning man får som skipper/eier/fører av seilbåt som sier ut av veien, jeg gjør akkurat som jeg vil og alle har med å vike. xxxxx

 

Kommentar fra moderator: Utidig personangrep slettet.
Link to post
Share on other sites

Samme gamle histtoria.

De med gudegitt rett til å renne alle som er mindre i senk, mot de som også vil bruke fjorden til rekreasjon.

Ingen har fulgt med i timen ser det ut til.

Jeg stiller større spørsmålstegn til hvordan man kan unngå å se en 18 m. høy mast rett forut enn til hvordan man kan unngå å se et innhentende fartøy.

Uansett, jeg unngår "nyttetrafikken". Ut av ren egeninteresse. Jeg har livet kjært.

 

.. uansett så har lystbåter vikeplikt for nyttetraffikken.

Må være tidenes mest seiglivede myte.

Link to post
Share on other sites

Myte?

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

 

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Og har man litt vett i tillegg så holder man klar. Hjelper lite å ha 'rett' i et yougurtbeger

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.... kjøres på kryss og tvers vilkårlig.

 

Nå kjører man ikke når man går for seil, og helt vilkårlig er det neppe heller siden vinden, styrke og retning, er faktorer som påvirker "vilkårligheten", men det kreves noe kunnskap for å skjønne dette.

 

Bortsett fra det så er det nå en kald øl og peanøtter som råder grunnen, ikke brus og popcorn, men det ser ut som om det kan bli en lang og underholdende kveld! :thumbsup:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Myte?

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

 

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Og har man litt vett i tillegg så holder man klar. Hjelper lite å ha 'rett' i et yougurtbeger

 

 

Det er langt, svært langt, derfra til alltid.

Link to post
Share on other sites

Å kjøre er nok det mest passende. Og det er nok en heil del heilt andre faktorer som påvirker manøvreringen enn de du nevnte i de fleste tilfeller. Desverre. Og for alle andre enn den som tar avgjørelsene ombord oppleves det som vilkårlig. Men at du skal skjønne forskjellen på faktiske forhold og opplevde forhold er vel å be om mye.

 

Det er det absolutt. Alltid og mest mulig er ikkje samme sak. Som regel husker man ikkje akkurat hva ordlyden er , bare den generelle betydning. Og da er det ikkje den værste tabben å huske den strengere enn hva ordlyden er akkurat.

Moosewine spar meg.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bortsett fra det så er det nå en kald øl og peanøtter som råder grunnen, ikke brus og popcorn, men det ser ut som om det kan bli en lang og underholdende kveld! :thumbsup:

Her har du datan for dere som liker lange underholdningskvelder på datan:-)

 

denperfektedatamaskinen.jpg

 

Kommentar fra moderator: 6 innlegg slettet. Om emnet ikke kan diskuteres uten personangrep og stigmatisering vil det bli vurdert stengt.
Link to post
Share on other sites

Seilbåten passerer lastebåten, slår på motoren da det er for trangt for å krysse, faren setter ny kurs og går nedenunder. Mitt første spørsmål da blir jo, så han seg akter før han satte kursen, hvilken avstand var det da mellom båtene, går denne seilbåten så bra for motor at den hadde oppnådd noe særlig distanse fra lastebåten, var det smart av faren å sette kurs og be en jenteunge på tolv år holde utkikk fremover, hvor lenge oppholdt han seg nedenunder? Skriver på Ipad så dere får ta kommaene som spørsmålstegn. Etter at disse spørsmålene er besvart synes jeg man kan begynne å diskutere oppførsel til seilbåt eiere. Oppførsel til nyttebåter etc. Etter min mening med de opplysninger eg har tilgjengelig er det KUN en ansvarlig i dette tifellet.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

det er vel rimelig godt definert i sjøveisreglene at innhentende båt skal holde av veien for for innhentet båt. den som blir innhentet skal holde sin kurs og fart.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er vel rimelig godt definert at man som 12 åring ikke er egnet til å ha komandoen over en båt på 39 fot

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Er vel rimelig godt definert at man som 12 åring ikke er egnet til å ha komandoen over en båt på 39 fot

En sannhet med en stor klype modifikasjon. 12 åringen kan være mere båtvant en de fleste her inne på BP.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

En sannhet med en stor klype modifikasjon. 12 åringen kan være mere båtvant en de fleste her inne på BP.

Hvis vi tittet på regler og lover så er det slik i like stor betydning som at innhentene skip skal vike

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

12 åring ikke er egnet til å ha komandoen over en båt på 39 fot

 

Forskjell på å "stå til rors" og å "ha kommandoen", tenker faren fortsatt hadde kommandoen selv om han ver under dekk et ærend.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Forskjell på å "stå til rors" og å "ha kommandoen", tenker faren fortsatt hadde kommandoen selv om han ver under dekk et ærend.

dette er vel noe de fleste skjønner.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis vi tittet på regler og lover så er det slik i like stor betydning som at innhentene skip skal vike

hvilke lover og regler er det du tenker på her? er det noen regler som opphever regelen om at innhentede båt ikke trenger holde av veien om det står en 11 åring til rors.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg ikke er den skarpeste kniven i skuffen men jeg hadde ikke forlatt min 12 åring alene til rors rett etter at vi hadde passert en større båt. Og når det gjelder en tur under dekk virket det som den varte lengre en en stund på meg uten at jeg direkte kan stå for den pãstanden. Kall meg gjerne idiot hvis det får dere til å føle dere bedre men å si at faren er skyldfri i denne episoden går ikke inn i mitt tykke hode. Ialle tilfelle bør dere komme med gode og forstandige argumenter

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg ikke er den skarpeste kniven i skuffen men jeg hadde ikke forlatt min 12 åring alene til rors rett etter at vi hadde passert en større båt.

 

Jeg ser at seilbåten passerte Grøningen, men siden skipet heter "Bona Sea" så lurer jeg på om det er noen misforståelser ute og går her? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...